Wat ik erg gaaf vind aan een BX is het enorme originele schuifdak (mits aanwezig natuurlijk). Heb in nog geen enkele andere auto zo’n mooie lap glas gezien als in een BX.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Volgens mij gebruikte Peugeot hetzelfde schuifdak. Het is inderdaad wel mooi, maar vergt wel veel onderhoud omdat het zo ontworpen is dat het altijd lekt. Dat is geen probleem zolang je afvoerleidingen niet verstopt raken, maar als dat wel het geval is, wordt het binnenin knap nat. Schijnt trouwens Frans te zijn, want mijn buren hadden een Clio die ook opeens in een zwembadje veranderde.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Midfriesland schreef:Ik vind gesloten wielkasten mooi. Dus ook die van de BX. Type 1 is dan (alweer) net iets eleganter qua vormgeving dan de latere types.
Ik vind dichte wielkasten ook het mooiste aan de 2CV, DS, SM, CX, GS/A en uiteraard de BX.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX




Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
de mooiste strakke lijnen en ik vind het prachtig dat de bx (nagenoeg) niks onder doet voor hedendaagse auto’s
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
oja, los van het uiterlijk, het mooiste aan een bx is dat je hem mooi vindt of lelijk gelukkig geen tussenweg anders reden er nog meer audi’s en vw’s rond
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Lastig, mooi kan ik niet zeggen wel leuk. Vooral omdat ie zo lelijk is.

























Totaal aantal Berichten: 6201
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Dit vind ik mooi aan de BX: de lijn zoals wij van de BX Club Nederland als logo gebruiken. In een woord: prachtig






Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Wat ik een grappig detail vind, zijn de plastic frames om de voorstoelen. Het is niet bepaald mooi…maar toch ook niet lelijk. : Ik heb nog nooit een andere auto gezien die dat heeft of ooit had.
De interieurlampjes verwerkt in de B-stijl ipv midden aan het plafond vind ik ook mooi. Nog een grappig detail zijn de rolgordijntjes in de hoedenplank. Als je ze niet gebruik, zijn ze er eigenlijk niet.




Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
over dak en verlichting: ik vind het originele schuifdak prachtig en ook de plafonnier die je dan hebt
verders: het front van de auto de lijn samen met de koplampen motorkap en grille als je vanaf de zijkant er langs kijkt. daar heb je ook meteen het lelijkste van de auto: als deze een tik op de neus gehad heeft of gewoon kromme pootjes bij de koplamp is het geen porem als die lampen scheef zitten…..
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS






















Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
De enorm rechte kont, zeker met die heerlijke spoiler.
Ook de lijn de lijn die onder de portierruiten doorloopt tot net voorbij de spiegel en tot achter het c-stijl roostertje vind ik mooi, gaan net allebei aan het eind omhoog.
Wat ik altijd wat minder mooi heb gevonden is de c-stijl zelf. Die lijnen lopen net uit elkaar en dat staat niet.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
De hoogte- en kantelverstelling van de stoelen, die zitten op een perfecte plek, in die tijd nog niet eerder bedacht. Die logische plek is nog steeds geen gemeengoed.
En verder? Ga ik toch voor het dashboard van de type 1, met name vanwege de snelheidsmeter.
Patrick
foto’s: http://www.flickr.com/photos/hogervp/sets/72157624023887358/
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
rehc schreef:<knip>
verders: het front van de auto de lijn samen met de koplampen motorkap en grille als je vanaf de zijkant er langs kijkt.
zo gezien dus:
zo en nu mijn tentamen maken
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS






















Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
hogervp schreef:De hoogte- en kantelverstelling van de stoelen, die zitten op een perfecte plek, in die tijd nog niet eerder bedacht. Die logische plek is nog steeds geen gemeengoed.
En verder? Ga ik toch voor het dashboard van de type 1, met name vanwege de snelheidsmeter.
Patrick
foto’s: http://www.flickr.com/photos/hogervp/sets/72157624023887358/
Helemaal waar, wat is het toch altijd kloten in andere auto’s.




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Mooi: De rookglazen raampjes in de c-stijl en de type 1 toerenteller.
Het minst mooie en tevens meest onhandige: de veel te lage hoofdsteunen voor.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Om iets specifiek te noemen:
De spoiler en die doorloopt in de verbreedde ventilatiesleuven in de C stijl!
Op de 16V MK2
Prachtig!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94