Relatie hoogteregelaar stug veren
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 20 november 2010 07:24 PM

Is er een relatie tussen het stroef veren van een XM in dit geval, en een vervuilde voorste hoogteregelaar? Ligt niet aan de bollen, die heb ik afgehaald van mijn “sloop XM” die superzacht veerde. Mijn huidige XM is stroef aan de voorkant en klappert ook een beetje over drempels e.d. LHM is superfris en systeem is van de zomer gespoeld met Hydrorincage. Andere verdacht zijn nog de draagarmlagers of is dit ver gezocht?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 november 2010 09:11 PM
  [ # 1 ]

hoogteregelaars hebben daar niets mee te maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 november 2010 05:06 AM
  [ # 2 ]

@ Bogaard77
Ik trek je woorden niet in twijfel, maar nadat ik mijn voorste hoogteregel heb laten schoonmaken ( zat echt bagger in) veerde het aan de voorkant veel beter en reageert de wagen veel sneller qua vering.

@Mitch, die sloper, was dat dezelfde versie als die je nu hebt?

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 21 november 2010 10:14 AM
  [ # 3 ]

Ja 100% hetzelfde zelfs de zelfde kleur. Enige verschil: m’n sloper is 14 maanden jonger en heeft een achteraf ingebouwde airco terwijl deze bij mij fabriek-af geleverd is. Wel zijn er natuurlijk enkele modificaties doorgevoerd tussen januari 98 (mijn XM) en april 99 (mijn sloper) Bijvoorbeeld stoelen met zij-airbags en een boord computer, al weet ik niet zeker of dat laatste standaard of een optie was.

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 22 november 2010 09:42 PM
  [ # 4 ]

Ik heb nog eens even nagedacht, want dat doe ik soms: Als de wagen in de hoogste stand staat is de vering 100% weg, In de 2e stand veert de auto nauwelijks en in de normale rijstand zou het ok moeten zijn. Stel dat de hoogte net niet goed is afgesteld en de wagen staat dus iets hoger dan normaal, dan lijkt het me dat de plunjer in de hoogteregelaar verhindert dat de LHM bij het inveren voldoende kan “terugstromen” naar het voorraadvat en daarmee de vering belet om goed “in te veren”. Als dit volstrekte onzin is wat ik hier bedacht heb, dan laat ik mij graag met argumenten overtuigen.
Mitch

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 november 2010 10:07 PM
  [ # 5 ]

Het veergedrag van je auto is enkel afhankelijk van het gewicht van de wagen , de druk in de veerbollen , en de dempers die in de veerbollen zitten .

Of er moet een mechanische weerstand in je veerpoten zitten , lees poten zitten vast .

Je hoogteregelaar zorgt alleen voor een gelijke rijhoogte ( bij normale rijstand )

Om de traagheid van dat syteem even aan te tonen :
laat je wagen stationair draaien in de rijstand met de kofferklep open :
ga nu achterin de koffer zitten en kijk hoe lang het duurt voor de wagen terug op zijn normale rijhoogte staat .

Zelfde verhaal bij terug uit de koffer stappen .

Dus het in en uit veren is NIET geregeld door je hoogteregelaar .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 22 november 2010 10:18 PM
  [ # 6 ]

Het grote raadsel voor mij is waarom de ene XM beter veert en poepie zacht dempt als de mijne waar ik dezelfde bollen op draai vanaf de poepie-zachte auto. Mijn auto voelt voor stug en maakt kabaal en trilt en roffelt bij het accelereren. Ik ben geneigd om de hele voorboel over te gaan bouwen. Misschien zijn het wel de veerpoten die aan het eind van hun latijn zijn….Kan dat na 270.000km?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 november 2010 11:19 PM
  [ # 7 ]

@wbogaerts
Ja, daar heb je idd een goed punt. Als je idd op de HR zou moeten wachten ben je inmiddels al weer een heel eind verder met rijden. Mag je dan idd wel de conclusie trekken dat bij een vervuilde HR de wagenhoogte niet altijd de juiste is en dat in die vorm je veercomfort dus wel beïnvloed word ?

Voor het schoonmaken van mijn HR ging dat ding heel stroef schokkend heen en weer. Na schoonmaken soepel zonder probleem.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 november 2010 11:56 PM
  [ # 8 ]

Heb je allen het asje vrijgemaakt of ook de interne demper tussen linkse en rechtse balg schoongemaakt ?

Wat ook nog invloed op de wagenhoogte kan hebben zijn de reactiestangetjes , scharnierpunt van de hefboom aan de hoogteregelaar en de staat van de rubbers van de torsiebar ....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook