1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
cx 2400ie op lpg verstandig??
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 21 november 2010 04:29 PM

we rijden alweer een tijdje in onze cx 2400 pallas automaat, echter de auto voldoet zo boven onze verwachtingen dat we zitten te denken om lpg er in te laten bouwen.
kan deze motor goed op lpg lopen??

als ik de camera weer thuis heb dan zal ik foto’s maken!

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2010 04:31 PM
  [ # 1 ]

Ja, dat kan maar alleen met gas injectie. Een “normaal” systeem werkt absoluut niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 21 november 2010 04:34 PM
  [ # 2 ]

oke! mooi

maar is het verstandig?

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2010 04:38 PM
  [ # 3 ]

Wat is verstandig? Gas is een alternatief, geen verbetering. Er zijn voorstanders en tegenstanders. Ik vind LPG geweldig, en ken een aantal CX rijders die met een 2400 IE en 2500 IE zeer tevreden en betrouwbaar op LPG rijden. De installatie is wel relatief duur ( reken rond de 1900-2300 euro) maar de besparing is zo groot dat je die kosten er vrij snel uit hebt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 21 november 2010 04:40 PM
  [ # 4 ]

Ik geloof dat dat heel erg afhankelijk wordt van wat jij onder ‘verstandig’ verstaat. Ik rijdt nu zo’n 50000 km op gas met mijn 2400 GTi en ik ben er alleszins best tevreden over. Het wordt alleen heel erg heet onder de motorkap (en ook in de auto zomers).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2010 04:40 PM
  [ # 5 ]
graddus schreef:

Het wordt alleen heel erg heet onder de motorkap (en ook in de auto zomers).

Dat heeft ie op benzine ook Wink heeft met het bouwjaar te maken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 21 november 2010 04:42 PM
  [ # 6 ]

op een belastingvrije CX die redelijk gebruikt wordt zou ik ‘t zo doen ! dan wel met een direct ingespoten versie (geen gewone verdamper).
op mijn ‘87 T2 ga ik ‘t niet doen   Sad

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Gepost: 21 november 2010 04:43 PM
  [ # 7 ]

Dat wist ik niet, ik heb hem dan ook voor de eerste zomer al op gas laten leggen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2010 04:48 PM
  [ # 8 ]
cx25gtit2 schreef:

op een belastingvrije CX die redelijk gebruikt wordt zou ik ‘t zo doen ! dan wel met een direct ingespoten versie (geen gewone verdamper).
op mijn ‘87 T2 ga ik ‘t niet doen   Sad

Een aanvulling:

Ook een dampgasinstallatie heeft een verdamper. Ook van directe inspuiting is geen sprake, het LPG wordt namelijk gewoon voor de inlaatklep, in het inlaatspruitstuk, ingespoten.

Er bestaan ook Lpi systemen die vloeibaar LPG inspuiten. Die hebben geen verdamper, maar een drukregelaar. Die systemen zijn voor een cx niet beschikbaar. Ook die systemen spuiten niet direct in. Directe inspuiting betekend dat de brandstof direct in de cilinder gespoten wordt. Dat is iets heel anders Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 21 november 2010 05:36 PM
  [ # 9 ]

u heeft gelijk yes   halelujah

er zijn “oude” / basic installaties voor een carburateur versie.
en dan de versie die je bij een GTi versie nodig hebt, 4 injectoren net voor de inlaatklep.
en ja, beide hebben een verdamper. bij een GTi wil je niet je hele inlaat systeem met LPG gas gevuld hebben, daarom deze extra injectoren plaatsen. (toch ? dus geen LPi inderdaad, da’s anders, zie boven.)

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2010 05:46 PM
  [ # 10 ]

Bijna goed Laughing zowel vloeibaar lpg injectie als dampgas injectie hebben injectoren. Alleen bij vloeibaar injectie word het gas vloeibaar ingespoten en bij dampgas wordt het eerst verdampt. Beide systemen worden, in tegenstelling tot het ouderwetse systeem voor carbu motoren, computer gestuurd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 21 november 2010 05:52 PM
  [ # 11 ]

OK   ......  halelujah

maar welke is beter / betrouwbaarder…. ?
is een vloeibaar ingespoten lastiger te reguleren ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2010 05:55 PM
  [ # 12 ]

Vloeibare injectie is voor een CX niet verkrijgbaar, dus dat valt af. Daarbij gaat bij vloeibare injectie de zeer dure pomp die in de tank zit nog wel eens stuk. Menig C5 rijder kan daar over meepraten.

Voor een CX moet je op zoek naar een dampgas-injectiesysteem, zoals Landi Renzo Lsi, of OMVL Dream, dat soort werk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 21 november 2010 08:53 PM
  [ # 13 ]

Prins schijnt een heel goed systeem te leveren voor de CX injectie motoren. De computer hiervan kan ingeleerd worden specifiek voor jou motor. Veel andere systemen hebben een computer die alleen de originele ECU volgt. Dat is voor de CX niet voldoende. Een Prins installatie kost inclusief inbouw circa 2000/2200 Euro. Even rondshoppen dus.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2010 09:01 PM
  [ # 14 ]
hendrik69 schreef:

Veel andere systemen hebben een computer die alleen de originele ECU volgt.

Ook dit klopt weer niet. Alle systemen hebben een computer waarbij de kenvelden handmatig in te stellen zijn. Dat kan ook niet anders, omdat iedere motor andere waarden heeft die per kenveld ingesteld moeten worden. Anders kan het niet werken!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 21 november 2010 09:09 PM
  [ # 15 ]

Ik heb een OMVL Dream installatie (@waterman: deze is niet meer leverbaar toch?) in mijn 2400 GTi en die werkt heel goed, nu drie jaar / 35.000 km. Of het verstandig is… je tast de originaliteit van je auto wel aan natuurlijk. Maar het is milieuvriendelijker, je rijdt goedkoper, en je hebt wat minder last van alle slijtende componenten (met name de LMM) van het normale injectiesysteem. Ik heb er geen spijt van.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook