Stuurbekrachtiging
SaxoSid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 15-02-2009

Gepost: 26 november 2010 07:46 PM

Ik heb een Saxo 1.1 uit ‘98 en van de week deed de stuurbekrachting het opeens niet meer.

Ik naar mijn vaste garage gegaan. Daar hebben ze alles doorgemeten en bekeken. Nu gaan ze volgende week nog als laatste mogelijkheid opzoek naar een zekering die onder het dashboard zat, maar eigenlijk gaven ze zelf al aan dat het waarschijnlijk de elektrische pomp is.

Alleen het rare was dat de man dus aangaf dat hij het nog nooit mee had gemaakt dat de pomp bij een Saxo kapot is gegaan. Kan iemand dit hier beamen? Want of ik ben gek of ik lees toch duidelijk hier op het forum dat er best nogal wat Saxorijders problemen hebben met de stuurbekrachtigingspomp.

En zijn er hier toevallig mensen die al eens de stuurbekrachtigingspomp hebben laten vervangen en zo ja.. hoeveel kostte dat in euri aan arbeidsloon voor de garage/dealer? Ik heb namelijk zelf al eens zitten kijken en een nieuwe pomp komt zo ronde 400 a 500 euri uit.

Maar het schijnt dat je deze op de sloop wel iets goedkoper kunt krijgen want zoveel geld heb ik er echt niet meer voorover.

Tenslotte nog een laatste vraag: is stuurbekrachtiging een onderdeel van de APK?

Profiel  
 
IJszeiler
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-04-2010

- Xsara Picasso 1.8 16v
Gepost: 07 december 2010 09:21 PM
  [ # 1 ]

het in- en uitbouwen van de pomp staat beschreven in de vraagbaak, voor € 30,- verkrijgbaar bij de boekhandel. Wat een 2e handspomp kost weet ik niet, maar ik heb voor mijn Picasso wel onderdelen via een online winkel besteld (bijvoorbeeld onderdelenzoeker.nl en mijnautoonderdelen.nl). Bij een aanjager scheelde dat zo’n 75% van de prijs.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 december 2010 11:10 PM
  [ # 2 ]

Het is helaas een bekend euvel dat deze elektrische pompen sneuvelen.
Een kleine kans dat het een zekering of in het contactslot zit, maar dan moeten er meer dingen zijn die niet werken.

Gereviseerde exemplaren zijn o.a. te koop bij Bart-Ebben in Malden, vervangen is niet zo moeilijk, de pomp hangt in een beugel tussen de versnellingsbak en de radiator.

Profiel  
 
Saxo rijder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 26-07-2010

Gepost: 11 december 2010 05:23 PM
  [ # 3 ]
ZX1.4i schreef:

...of in het contactslot zit

Klopt, dat was bij ons toen het probleem.

Profiel  
 
pandamuis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-12-2010

Gepost: 26 december 2010 11:19 PM
  [ # 4 ]

bij mijn Saxo 1.4 aut. uit 1999 was het ook het contactslot
dat hebben ze vervangen in 2006 en het probleem was uit de wereld
maar ik weet niet of een 1.1 en een 1.4 dezelfde type bekrachtiging hebben

Profiel  
 
Petros81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 20-01-2011

Gepost: 24 januari 2011 11:34 PM
  [ # 5 ]

Ik heb een Saxo 1.4i uit 1999 en daar was het idd het contact slot.
Ik haalde de sleutel in het slot iets naar me toe en hij sprong aan. (beetje frikken)
Daarna altijd blijven doen.

Hoe ik het merkte:
Stuurbekrachtiging werkte in eens niet meer..
Ook mijn blower/verwarming/en achterruitverwarming deden het toen ook niet.
Zekeringen waren allemaal goed, kwam bij toeval aan het slot.

Profiel  
 
Saxorijdster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 22-07-2010

Gepost: 26 januari 2011 01:38 PM
  [ # 6 ]

Jup, mijn elektrische stuurbekrachtigingspomp is er vorig jaar mee opgehouden, heb een 2e hands pomp op internet gevonden en die zit er nu in en alles doet het weer prima Smile

Eerder was ook m’n contactslot kapot, en toen deed de blower het ook niet, die is toen ook gerepareerd. Toen de stuurbekrachtiging er daarna mee op hield en de blower het nog wél deed heb ik de garage laten doormeten en die gaf aan dat de pomp zo goed als overleden was Wink

Ik heb tweedehands 250 euro betaald bij Bart Ebben Citroën specialist. Nieuw zijn ze niet te betalen, zeker niet als je al een saxo’tje hebt waar veel mee gereden is. Ik zou je dan ook echt aanraden om 2e hands te zoeken.

Daarbij is het onmogelijk dat een garagehouder zegt dat hij dit nog nooit heeft meegemaakt dat een elektrische pomp stuk gaat want ik heb zelf bij diverse garages geïnformeerd naar het monteren van de pomp en die zeiden stuk voor stuk dat dit écht een saxo (citroën) kwaaltje is!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook