aanjager (kachelventilator) doet het alleen als ik met contact slot wiebel
nusti
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-04-2010

Gepost: 02 december 2010 12:22 PM

ik ben de bezitter van een xsara picasso 1.8I 16V uit 2000 met volautomatische airco (en ruim 255.000 km op de teller).
Vanochtend wilde de ventilator ineens niet meer draaien, wat best lastig was met dit weer. Er kwam wel een beetje warme lucht uit.
Ik heb op het forum even gezocht en las dat het probleem ook bij het contactslot zou kunnen liggen. Nadat ik de zekering had gecontroleerd heb ik de auto gestart. De ventilator ging weer niet aan, maar toen ik met de sleutel in het slot wiebelde ging de ventilator vol blazen.
De locatie van het probleem is dus gevonden.
Mijn vraag is eigenlijk of ik dit zelf op kan lossen door simpelweg de kappen eraf te schroeven, het losse contactje op te zoeken en weer vast te solderen of zit het probleem in het slot zelf en moet die helemaal vervangen worden?
Ik heb wel wat ervaring met sleutelen aan de auto, ik heb de middencosole er een keer helemaal eruit gehad om de aico unit terug op zijn plek te hangen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 december 2010 12:31 PM
  [ # 1 ]
nusti schreef:

of zit het probleem in het slot zelf en moet die helemaal vervangen worden?

Helaas: het zit IN het slot. Een nieuwe unit lost het dus op.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
nusti
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-04-2010

Gepost: 02 december 2010 02:37 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb op een ander forum gelezen dat je ook alleen het electronisch deel van het contactslot kan vervangen. Ik zal eens contact opnemen met de garage wat de mogelijkheden zijn.
Baal er wel van, de citroen heeft me dit jaar al behoorlijk wat gekost (zo’n €2000) door allerlei problemen. Multiriem kapot, draagarmen voor vervangen, dynamo kapot, centrale deurvergrendeling bij bijrijders deur kapot, zijairbags storing, airco compressor versleten enz, enz, enz…Ik hoop dat het nu even ophoudt…

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 12-06-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.8-16V Ambiance G3
- C1 1.0 collection
Gepost: 03 december 2010 12:37 AM
  [ # 3 ]

Hier is bij de dealer een ombouwset voor, bestaande uit een nieuw electrisch gedeelte van het contactslot en een extra relais om het nieuwe slot te ontlasten zodat het niet weer gebeurd.
grtz.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C4P 1.8-16v G3 6-‘08 229dkm
C1 1.0 collection 6-‘13 76dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 51dkm

 

Profiel  
 
nusti
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-04-2010

Gepost: 03 december 2010 02:16 PM
  [ # 4 ]

wederom bedankt voor de reactie. Mijn auto is alleen niet bij een citroendealer in onderhoud, maar bij een garage die vooral in tweedehands auto’s doet (dus geen mannetje maar een echte garage Smile) Ik zal eens vragen of ze dat hebben.

Profiel  
 
firedriver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 25-05-2009

Gepost: 04 december 2010 03:23 PM
  [ # 5 ]

Beste Nusti,

Wij slijten toch ook hé, het is zeker niet plezant, kost allemaal centjes, wagen is toch meer dan 10 jaar, en als je wat zelf aan je wagen kan werken vallen de kosten wel best mee, iemand die dat durf zeggen dat hij aan zijn wagen nog nooit onkosten heeft gehad is dat een liegenbeest, en dat toch met alle merken .

groetjes
Jantje

Profiel  
 
Bugje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 22-04-2006

Gepost: 05 december 2010 03:59 PM
  [ # 6 ]

Hallo Nusti.

Waarschijnlijk werkt de Airco nu ook niet door de storing in het contactslot.
De Ventilator en de Airco worden rechtstreeks geschakeld door het contactslot.
Er zit geen Relais tussen, m.a.w. er gaat tot 40 amp. door het contactslot.
Dit geeft veel warmte, en daardoor kan het plastik contact achter op het contactslot doorbranden.  Als de rest van het contactslot nog werkt, dan zou ik er alleen een Relais tussen zetten.  Dan ben je voor een paar euro klaar.
Dan de airco en ventilator door relais schakelen en niet via contactslot.
Wel er voor zorgen dat relais pas inschakelt bij contact aan, anders sta je een keer met lege accu.  Volgens mij heb ik nog ergens een uitleg er over. Kan hem zo snel niet vinden.

Gr. Bugje

Ciroen Xsara Picasso

Profiel  
 
Bugje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 22-04-2006

Gepost: 05 december 2010 06:04 PM
  [ # 7 ]

Hallo Nusti.

Nog even een update.

Zie link, je bent niet de enige: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=1&t=45572

Oplossing is wel van een Xantia maar je kunt het schema als voorbeeld gebruiken.

http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=13641&postdays=0&postorder=asc&start=15

voor schema Relais: 
P.s. de kleuren van de kabels kunnen afwijken.

Suc6 zijn er nog vragen, dan zie ik dit hier wel of stuur een PM.

Gr. Bugje

Ciroen Xsara Picasso

Profiel  
 
Tekheaddj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 28-05-2017

Gepost: 29 mei 2017 03:14 AM
  [ # 8 ]

Weet u de juiste kleuren voor de Picasso van bj 2000 aub ?

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 29 mei 2017 07:34 AM
  [ # 9 ]

Is dit bij de C4 Picasso uit 2007 al vanaf de fabriek met een relais aangesloten dat jullie weten?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook