Met dit koude weer lijkt mijn koudestart niet te werken, er is geen verschil als ik de stekker van de koudestart injector lostrek.
Gravend in mijn geheugen heb ik in de zomer de accu verwijderd gehad. Aan deze rand van de accuhouder zijn 3 relais bevestigd. Nabij het relais het dichtst bij de bestuurder lagen 2 draden los. Deze heb ik op dezelfde plaatsen als op de andere 2 relais op het relais geplaatst. Nu zie ik in het handboek dat na april 1971 er een shunt is tussen starter switch en koude start injector. Mijn DS 23ie is uit 1973, werd toen wel het 3e relais geplaatst maar niet benut? schema D.51-68
23ie












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zitten de draadjes van de thermo tijd sensor nog vast? Dat ding tussen je inlaten met 2 losse draadjes eraan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
weet ik niet, zal even kijken
23ie
ik zie in de diepte 2 witte draden deze verdwijnen in een zwarte kunststof omhulsel,
kan ik de werking van de termo schakelaar op de stekker van de modulator controleren?
23ie
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
lampje op de draden naar de start injector (12V) en bij contact maken moet die dan even gaan branden, bij koude motor dan.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camenBert,
goede tip zal ik proberen, maar weet iemand of het relais er nu hoort? of schakeld deze alleen de 12V van de startschakelaar door en is dus eigenlijk functieloos.
23ie












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pas daar mee op. ik weet niet zeker of de injectors wel 12 volt zijn en of de ecu wel die stroom levert..
De beste test is de injector in een potje hangen en kijken of er benzine nevel uitkomt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De koudstartinjecteur werkt op 12 V en niet op 3 zoals de vier andere.
De eerste vraag is: heb je een hydraulique of een mecanique?
Een hydraulique hoort 3 relais te hebben, een mecanique heeft er 2. Voor zover ik in het schema in de RTA kan zien wordt bij de mecanique de draad die de spoel van het relais (dat er dus niet meer is)bekrachtigt rechtstreeks verbonden met de draad die anders door het relais met + 12 verbonden zou worden, oftewel: men vond het niet meer nodig om de zaak via een relais aan te sturen. Ik denk dat de hydraulique het extra relais heeft om de startschakelaar (pookje) niet teveel te belasten. Als er 2 relais zijn zouden er 2 losse draden moeten zijn; bij 3 relais niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948
het is een hydrauliek,
23ie





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan horen er op het achterste relais gewoon 4 stekkers te zitten.
Er zijn 2 draden naar het thermocontact. in de ene zit een platte verbinding; in de andere een ronde.
In het thermocontact zit een bimetaaltje en daar omheen een spoeltje. Als het kouder is dan 20C moet je op de ene draad 0 Ohm meten en op de andere een aantal ohm. (dat spoeltje verwarmt namelijk het bimetaaltje.
Een andere controle: Als het kouder is dan 20C (voorlopig wel!) moet op een van de aansluitingen van de stekker op de injecteur 0 ohm staan tov massa. De andere moet dan 12V krijgen tijdens het starten (die is er altijd tijdens het starten, ongeacht de temperatuur).
Weet je zeker dat de draden goed zijn aangesloten op het relais?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948
dat weet ik niet zeker, ik heb de kleurcodering van de 2 naastgelegen relais overgenomen
23ie





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even nagekeken: dezelfde kleuren moeten op de stekkers met hetzelfde nummer. Dat is dus hoogst waarschijnlijk goed!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
test met het 12v lampje gedaan, lampje gaat branden tijdens het starten, dus dat deel is goed, zal eens spanning op de gedemonteerde injector zetten en kijken of er wat gebeurd
23ie
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
schema’s DS injectie met half-automeet (DX) met 2 relais:
en met mech.bak (DJ) met 3 relais:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sorry Camambert: 3 relais voor hydraulique; 2 relais voor mecanique.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Met het posten van de schema’s realiseer ik mij dat mijn DS ooit een hydr bak had, de motor heeft ook een oliekoeler, maar ik ken mijn DS met alleen een mech 5-bak.
Dus ik heb niet dat 3e relais, dus schakelt de startsproeier ook direct via het koud-contact. Of heeft het verschil meer te maken met het startrelais op de accu ipv op de startmotor?
Bij de ene wordt naar - geschakelt door het contactslot, bij de andere naar de +?
Ga ik op de schema’s een keer uitpluizen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!