1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Plaatsen remschijven op versnellingsbak
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 05 december 2010 02:55 PM

Beste,

Ik ben net bezig om de versnellingsbak aan het motorblok te schuiven (monteren). Ik loopt tegen het volgende:

- De as schuift voldoende in de geleiding, laat zich ook redelijk geleiden.
- De laatste 5-6mm aan beide zijden gaan behoorlijk zwaar, ik krijg hem met de hand niet verder geduwd dan deze afstanden.
- De pennen die voor de geleiding zorgen zitten in de uitsparing van de versnellingsbak.

Zie hieronder…...

Mijn vragen:

- Moet normaliter de versnellingsbak zonder dwang tegen het motorgedeelte aan te schuiven zijn.
- De bak heb ik tijdelijk geborgd met een drietal bouten, kan ik anders de originele bouten plaatsen en de bak tegen het motorgedeelte draaien. Echter zodanig dat de ruimte aan beide zijden van het blok gelijk wordt gehouden, met andere woorden de bouten gelijkmatig aandraaien.
- Er zit nog voldoende ruimte tussen druklager en platen ( ik kan de koppelingshevel nog ruim heen en weer bewegen.
Klopt het dat er op de bouten die versnellingsbak en motorgedeelte geen ringen (revetjes) zijn gemonteerd.

Ik wacht weer af.

SPAM

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 december 2010 03:00 PM
  [ # 1 ]

Dit komt wel vaker voor. Even voorzichtig met de bouten kruislings tegen het blok aan draaien. Als dat wat zwaarder gaat is dat niet zo erg. Het moet alleen niet zo zijn dat je een pijp van een meter nodig hebt om die boutjes vast te krijgen. Dus: kruislings vastzetten en de bak moet er netjes tegenaan gedrukt worden.

(ps: nog steeds dat vieze zwarte motorblok… Wink )

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 05 december 2010 03:03 PM
  [ # 2 ]
waterman schreef:

Dit komt wel vaker voor. Even voorzichtig met de bouten kruislings tegen het blok aan draaien. Als dat wat zwaarder gaat is dat niet zo erg. Het moet alleen niet zo zijn dat je een pijp van een meter nodig hebt om die boutjes vast te krijgen. Dus: kruislings vastzetten en de bak moet er netjes tegenaan gedrukt worden.

(ps: nog steeds dat vieze zwarte motorblok… Wink )

Ik ga het eens proberen…. en vies zwart is niet lelijk Laughing

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 05 december 2010 04:52 PM
  [ # 3 ]

De liefde tussen motorblok en versnellingsbak is weer hersteld. Zonder al teveel kracht uit te oefenen op de bouten ging het spulletje in elkaar.  gooi

Weer bedankt.

N.B. Foto’s volgen weer bij de link:  http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202260/

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 09 december 2010 09:15 PM
  [ # 4 ]

Beste,

Ik wil morgen nieuwe remschijven plaatsen op d gereviseerde versnellingsbak, ik heb inmiddels het WPH doorgenomen en de zaak eens bekeken, Ik zal de zaak ook uitklokken.

Een vraag: Kan ik de schijven voor het uitklokken ook bevestigen met de moeren zonder dat het tripoidehuis moet worden bevestigd. Ik heb namelijk nieuwe aandrijfassen en wil deze in zijn geheel monteren als het blok weer in de oude oude ligt.

NA het uitklokken wil ik de remklauwen aanbrengen en de handremklauwen.

Hieronder nog een plaat van de oude situatie (met tripoidehuis):


Ik hoor het weer graag van jullie.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 december 2010 09:17 PM
  [ # 5 ]

Misschien zijn je bouten te lang, verder moet dat goed gaan, lijkt me.

knuffel

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 09 december 2010 09:19 PM
  [ # 6 ]

Geen probleem, waarschijnlijk wel een paar vulringen onder de moeren nodig.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 09 december 2010 09:22 PM
  [ # 7 ]

Ik dacht ook wat vulringen te gebruiken, gaan we morgen na de middag eens uitproberen. Het verloop lezen jullie wel weer op de site.

Weer bedankt.  very good

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 december 2010 09:22 PM
  [ # 8 ]

Officieel zijn het tapeinden, yes.

knuffel

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 09 december 2010 09:28 PM
  [ # 9 ]
vlietmansje schreef:

Officieel zijn het tapeinden, yes.

Je bedoeld deze…., dan is het voor het nageslacht weer helemaal duidelijk Smile

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 december 2010 09:31 PM
  [ # 10 ]

Ja, korte draad aan bakkant, lange draad aan wielkant.

Het nageslacht zal blij zijn met ons!

knuffel

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 10 december 2010 06:43 PM
  [ # 11 ]

Het uitklokken van de remschijven ging niet zoals ik wilde, de maxium uitslag van 0,15mm op de uiterste diameter van de schijf werd niet gehaald. Ook het !/3 deel verdraaien ( twee keer) bracht niet het resultaat. Ik bleef op de 0,6 mm hangen. Ik heb zelfs de assen vanuit de bak uitgeklokt en die blijven aan beide kanten tussen de 0,07 en 0,08 mm.

Even met de leverancier gebeld en ik ga een ander setje krijgen, mogelijk morgen in huis en dan gaan we het weer proberen.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 december 2010 07:31 PM
  [ # 12 ]

Dan zijn dus je assen uit de bak eigenlijk te zuiver. De truc van 1/3 slag draaien is er op gebaseerd dat in een bapaalde stand de onzuiverheden van de schijven en van de assen elkaar redelijk opheffen.
Schijven horen natuurlijk vanaf fabriek ook gewoon zuiver te zijn.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 december 2010 07:33 PM
  [ # 13 ]
Egbert schreef:

Schijven horen natuurlijk vanaf fabriek ook gewoon zuiver te zijn.

Maar dat zijn ze in het geval van de DS al jaren niet meer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 december 2010 07:50 PM
  [ # 14 ]

Ik heb het ook niet zo op nieuwe schijven. Neem liever een set goede oude schijven en laat die bij de Brezan netjes afdraaien, dan zijn ze wel zuiver.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 december 2010 07:51 PM
  [ # 15 ]

Juist. nieuwe schijven trillen vaak al na 10.000 km. Originele schijven gingen 3 ton mee….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook