




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Beste DS-experts,
Graag stel ik voor mijn DSpecial project. Sommigen van jullie kennen nog wel mijn gele DSuper die ik drie jaar geleden helaas heb moeten stallen vanwege verregaande roest aan het chassis. Ik heb toen ook een DSpecial op de kop getikt, zonder plaatwerk, in redelijk goede staat. Er moet wel wat laswerk aan gebeuren maar dat leek (let op de verleden tijd) heel overzichtelijk. Omdat ik toch ook al het plaatwerk van m’n DSuper moest restaureren heb ik een lascursus van de club gevolgd.
Nu heb ik een werkplaatsje om aan het chassis van de DSpecial te werken, en als je zo bezig bent, kom je toch het een en ander tegen. Bijvoorbeeld hier aan de achterkant van de linker C-stijl. Ik heb de hydrauliekplaat verwijderd, de hoogteregelaar en zoveel mogelijk hydraulische leidingen. Er zitten twee gaten hier (zie rode pijlen).
Dit is toch de beruchte “negen-compartimenten box”? Aan de onderkant hiervan, onder deze foto zeg maar, zitten ook een paar gaten. Daartussen is het plaatwerk goed.
Aan de onderkant van de dorpel, onderaan de C-stijl, zit ook een vreemd opgekruld stuk plaat:
Mijn doel is om het chassis in goede staat te krijgen, maar zonder een complete restauratie indien mogelijk. Dus ik wil zo pragmatisch mogelijk te werk gaan: ik wil het noodzakelijke laswerk doen, dan het plaatwerk opbouwen, dan APK, en dan laat ik alles door Gosliga voljanken met Dinitrol. Er zit nu een laag tectyl op die problemen alleen maar verbergt.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik bovenstaande gaten het beste repareren?
Mijn eerste vraag is eigenlijk,hoe ziet de rest eruit.Ben bang dat de dorpel linksachter ook niet helemaal braaf meer is.
Maak in ieder geval even iets meer ruimte,dus haal het plaatje met de flexibele remslang ook maar weg.
Dan eerst inventariseren wat er allemaal aan de hand is ik heb het idee dat het hele hoekje eruit moet.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Will do. Het zou ook handig zijn als die leidingen even uit de weg kunnen. Ik kan ze natuurlijk proberen voor los te maken zodat je ze in ieder geval kunt roteren, maar ik zie niet hoe je ze er helemaal uit zou kunnen schuiven met die rare bochten.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Rotte plaat weghalen tot je op de ECHT gezonde plaat zit. Vervolgens lassen.
Die leidingen kan je bij de club nieuw, en bovendien deelbaar, kopen!
Citroen!
Heb je de benzinetank er al uit,zo nee daar eerst maar mee beginnen.Dan kan je de hoeken ook wat beter inspecteren.Geen gaten in de hoeken dan valt de schade enigzins mee












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IDD als die leidingen niet in goede staat zijn zou ik ze nu vervangen. Goede leidingen kan je een beetje buigen om ze uit de dorpel te krijgen. Bij oude breken ze dan af. (en niet zoals bij mij op de brug bij de APK… )
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ok, ik ga eerst de benzinetank verwijderen (stond al in de planning) en zoveel mogelijk ruimte maken, dan roest verwijderen en zien waar de gezonde en rotte delen zitten. Dan kom ik wel weer terug voor advies.
Heeft de club reparatiedelen voor dit hoekje, of moet ik alles zelf maken?
Deze hoek is allemaal rechttoe rechtaan plaatwerk,in dat geval maak ik het altijd zelf.Ik weet natuurlijk niet hoe handig jij bent met plaatwerk anders gewoon proberen je ziet zelf wel waar het schip strand.
Of het te verkrijgen is geen idee…iemand?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor dit hoekje bestaan geen reparatiedelen. Geen vraag naar, en ook niet nodig: Allemaal rechttoe rechtaan.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik doe het allemaal voor het eerst, dus alle tips zijn welkom. Bedankt alvast.