Wie kan mij een tip geven hoe het beste de ruit van de achterklep (break) is terug te plaatsen. Ik heb het rubber eerst om het glas gedaan, touwtje in het rubber, eerst de ruit+rubber in de twee hoeken bovenaan in de sponning brengen. Vervolgens het rubber voorzichtig eerst boven in de sponning trekken met het touw. Helaas is de onderkant van de ruit dan bijna 1 cm van de sponning verwijderd. Ik heb hem wel erover gekregen, maar door de spanning wipt het rubber er gewoon weer uit. Balen. Wie heeft een betere methode?
Nu is het rubber wel stug, loont het om een nieuwe te kopen die hopelijk wat soepeler is?
Weet iemand ook of er nieuw getinte ruiten zijn voor de break-achterklep met verwarming?
Groet,
Steven





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Rubber om ruit doen, dan touwtje rondom in rubber, 2 eindjes bij elkaar. Ruit naar klep toe bewegen, rubber over onderrand klep laten zakken, touwtje aan binnenzijde klep. Nu aan buitenkant tegen ruit drukken (liefst door een helper) en tegelijk het touwtje langzaam uit het rubber trekken. Rubber plooit zich dan om kleprand.
En vooral: Veel vet o.i.d gebruiken (op rand en in rubber)!!
Nieuwe ruiten zijn te koop, met verwarming, maar niet getint (was orgineel ook niet leverbaar).
Citroen!
Bedankt voor je reactie. Heb ook al deze optie vanavond geprobeerd. De twee bovenranden van het glas met rubber blijven dan steken tegen het plaatwerk van de klep. Ik heb toen op die plek alles in de vaseline gezet maar de ruit bleef toch steken, het lijkt wel of de ruit niet breed genoeg is. Durfde ook niet echt veel kracht te zetten op het glas, bang dat ik een nieuwe nodig zal hebben.
Dirk Sassen verkoopt trouwens wel een komplete getinte set voor de break!














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is er aan de klep gelast?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Achterruiten zijn van gehard glas, dat is veel minder kwetsbaar bij ruwe behandeling dan gelaagd glas.
Voor de break kon je orgineel alle ruiten getint kopen, behalve de achterruit. Ik laat me graag van mijn ongelijk overtuigen natuurlijk!
Citroen!
Lijkt me sterk dat het aan de ruit zelf ligt, met een nieuwe ruit zal vermoedelijk hetzelfde probleem opduiken.Belangrijk is dat de ruit eerst goed (en diep genoeg) op zijn plaats zit in twee hoeken. (l en r boven of onder). Is trouwens wel een klus voor 2 personen. DE een zet druk (flink, de ruit kan idd wel tegen een stootje, met vuist slaan helpt ook ) op de ruit, de ander bedient het touwtje. Rubber met schroevendraaier voorzichtig(!!!!) op zijn plaats helpen is een noodmiddel maar doet soms wonderen. Ondertussen blijven drukken en slaan en zo de ruit beetje bij beetje in de sponning drukken.
Trouwens beter geen vet gebruiken (hou je voor eeuwig vette achterruit) ,maar afwasmiddel oid.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zet de sponning ook in vaseline. Zeepsop is water en dat wil je niet. Je kan ook velgen vet gebruiken waarmee je banden insmeert voor montage.
Verder idd ruit in de onderrand zetten (het rubber zit daar al goed dan) en drukken. dan voorzichtig het DUNNE touwtje eruittrekken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
DS21IE schreef:Ik heb hem wel erover gekregen, maar door de spanning wipt het rubber er gewoon weer uit. Balen. Wie heeft een betere methode?
Nu is het rubber wel stug, loont het om een nieuwe te kopen die hopelijk wat soepeler is?
Steven
Met deze temperaturen wordt het rubber altijd minder soepel, leg voor je begint het rubber eens een tijdje in een emmer met warm water, dan invetten en monteren zoals door de anderen uitgelegd is.
succes,
gr Mark