Goedenavond allemaal,
voor de tweede keer in mijn beperkte autocarriere ben ik weer tegen hetzelfde fenomeen aangelopen; versleten bougieskabels.
Had ik in m’n studententijd een complete eendmotor gedemonteerd, om er vervolgens achter te komen dat het de (er goed uitziende) bougiekabels waren.
Ook nu was ik weer aardig op weg: sinds twee weken liep m’n dame een stuk beroerder op gas (verergerd door de koude). Vervolgens kleppen gesteld, verdamper schoongemaakt, bij de garage het CO-gehalte nogmaals laten afstellen, bougiekabels nog een keer met vochtverdrijver ingespoten; niets hielp.
Na het afstellen van het CO-gehalte ging de dame alleen maar slechter lopen, zelfs een paar keer een forse klap in de uitlaat.
Toen de bougiekabels vervangen: de dame snort weer als vanouds en trekt ook mooi op, zonder inhouden.
De bougiekabels zijn nog geen jaar oud en ongeveer 40.000 km. origineel bougiecord via de club
Ik vraag me af wat eigenlijk de levensduur van de kabels beinvloed, en is het de kern die minder wordt of juist de mantel die slecht isoleert?. Ik had al begrepen dat je geen siliconen kabels met een 123 ontsteking moet gebruiken, maar waarom is dat eigenlijk?
En bij de club vertelde ze dat de bougiecords een tijdje niet meer geproduceerd zouden worden, welke goede alternatieven zijn er eventueel?
Alvast bedankt voor de reacties en hopelijk hebben anderen weer wat aan deze ervaring.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bougiekabels kan je doormeten. Een typische weerstand voor bougiecord is 4KOhm Als de weerstand oneindig is is er een breuk in de kern die daar dus vonkt. Hoe groter het gat in de kern hoe moeilijker er een vonk oversteekt.
De siliconenkabels hebben een veel hogere weerstand wat een zwakkere vonk oplevert.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bougiekabels zijn belangrijke onderdelen. Ik heb een auto met zes cylinders en daar heb ik een zwaardere motor in getakeld. Alles afgesteld, bijgesteld en omdat de zwaardere motor ook hoger is passen de bougiekabels van de oude lichtere motor niet en die liep geweldig, maar is aan een koprevisie toe.
Hij wou maar niet mooi lopen en sputterde wat met gas geven, nieuwe bougiekabels besteld, complete set van Bosch, gemonteerd en hij liep vanaf klap nummer één als een naaimachientje, compleet andere motor. De kosten: geen 50 euro.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je hebt bij een gasauto extra koelslangen langs het blok lopen: als de bougiekabels daar te dicht langs lopen krijg je vonkoverslag en heb je een van de mogelijke verklaringen.
Eigen ervaring na inbouw van LPG: na een week of vier slechte vonk door overslag: bougiekabels waren beetje weggezakt…
Opbinding verbeterd en probleem opgelost.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hmmm mijn koelslangen lopen niet in de buurt van de bougie kabels.
Neem een schroevendraaier. verbind die met een kabel aan de min en strijk langs je kabels. Vind je de lekken zo!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
capt kok schreef:sinds twee weken liep m’n dame een stuk beroerder op gas (verergerd door de koude
Leek het hierop..heb ik ook sinds kort (weer) last van: Hapertjes bij gas loslaten, en vooral laag in de toeren hapertjes bij gas geven? Als je flink doortrapt en/of dan eenmaal weer op een steady snelheid zit, houdt het ook op. En dit allemaal vooral na een km of 35-40 als het allemaal wat warmer gedraaid is? Hoor het graag want vorig jaar deze tijd de hele bobine vervangen toen het op een gegeven moment echt keiharde schokken werden. Als het nu net zo goed aan bougiekabels kan liggen zou dat een fijne tip zijn!
[Break 20 Familiale ‘71]
De verdeelkap en de rotor zijn ook onderdelen welke problemen kunnen geven. Gewoon nieuw en kijken of het probleem is opgelost.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En nieuwe NGK’s!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Bougiekabels kan je doormeten. Een typische weerstand voor bougiecord is 4KOhm Als de weerstand oneindig is is er een breuk in de kern die daar dus vonkt.
Meet je dat koud of na gebruik (worden best warm toch)..of moet die waarde nou juist gelijkblijven?
[Break 20 Familiale ‘71]












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als je ze verdenkt zowel koud als warm testen. het opwarmen kan de problemen goed veroorzaken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>