1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Scheuren in deuren
Peter3L
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 23 december 2010 01:54 AM

Aan de bovenzijde van mijn deuren is zowel voor als achter het metaal aan de binnenkant ingescheurd over circa 3 cm. Na veel gezoek heb ik gevonden dat de ‘koperlas’ (hardsolderen met messing) hiervoor de voorgeschreven reparatiewijze is.
Ik beschik momenteel niet over een hardsoldeerset, dus ik vroeg me af of het ook anders kan. Ik heb wel een gewoon MIG lasapparaat en een vertinsetje en verder heb ik geen principiële bezwaren tegen lijmen.
Heeft iemand goede raad of moet ik toch op zoek naar een hardsoldeerset ?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 december 2010 11:25 AM
  [ # 1 ]

Met een MIG-lasapparaat gaat het niet lukken waarschijnlijk: Plaat is meestal veel te dun daar. Lijmen -met een plaatje er achter- zou je kunnen proberen, maar of je erbij kan (aan de achterkant)?

Citroen!

Profiel  
 
Peter3L
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 23 december 2010 11:30 AM
  [ # 2 ]

Dank je DriverD. Erbij komen zal wel lukken. Ik had zelf bedacht dat de sterkte van de verbinding van belang is. Tenslotte zijn die scheurtjes er niet voor niets gekomen.
Ik heb op het forum allerlei opmerkingen over deze scheurtjes gehoord in de trant van ‘je ziet vaker wel scheuren dan geen scheuren’ dus ik neem toch aan dat daar inmiddels een beproefde oplossing voor bestaat. Alle tips zijn welkom.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 december 2010 11:39 AM
  [ # 3 ]

Het probleem is al om bekend. Een goede oplossing is moeilijk te realiseren. Volgens mij worden de deuren van de club wel goed gelast of gesoldeerd op die plaats.

Citroen!

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 23 december 2010 12:00 PM
  [ # 4 ]

Ik heb in de planning om vanmiddag naar de restaurateur (Thijs) te gaan, ik zal het hem eens vragen;

Volgens mij gaan bij hem de deuren die bovenaan gescheurd zijn bij het oud ijzer…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 december 2010 12:01 PM
  [ # 5 ]

Het lassen geeft problemen omdat de tin er nog zit. Dat gaat spetteren. Als je het raam weghaalt en alles netjes kaal maakt kan je op standje 1 het proberen te lassen. Lijmen is echter veiliger.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 december 2010 12:48 PM
  [ # 6 ]

heeft iemand een fotootje waar die scheuren zitten/optreden?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 december 2010 01:04 PM
  [ # 7 ]

bovenaan de deur op de kopse kant.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 december 2010 01:44 PM
  [ # 8 ]

in verlengde van raamruit? Ken ik wel van de traction.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 december 2010 01:54 PM
  [ # 9 ]

Ik heb in het verleden heel veel te maken gehad met het scheuren van de bovenranden. veel mee geexperimenteerd, en uiteindelijk de conclusie getrokken dat alleen hardsolderen en versterken van de hoeken afdoende is. Al het andere werkt tijdelijk of helemaal niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DS1967Pallas
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 23-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 23 december 2010 02:47 PM
  [ # 10 ]

Voorbeeldje van mijn deurreparatie..

Afbeelding Bijlagen
deurlas.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

R a p p e l e z - v o u s   h i e r ,  r ê v e z   d e   d e m a i n ,  m a i s   v i v e z   a u j o u r d ’ h u i !

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 december 2010 03:01 PM
  [ # 11 ]

Juist, is bij de traction dus ook berucht maar wel te lassen met mig.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 23 december 2010 06:04 PM
  [ # 12 ]

De reparatie heb ik een keer uitgevoerd met cusi draad in mijn MIG-lasapparaat.
De las moest ik wel flink bijfrezen, maar tot op heden blijft de las goed. (2jr. oud)

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 december 2010 06:22 PM
  [ # 13 ]

Heb je de lak ook plaatselijk gekoeld met water? Het lijkt me dat als je hulp hebt van iemand die een klein stroompje water laat lopen over de lak van de buitenhuid dat je dat jezelf het spuitwerk bespaart. De binnenkant van de deur kun je wel plaatselijk bijwerken, maar dat is met de buitenkant wat problematisch wil je het netjes doen en zeker met metallic lakken.

Klein vlammetje met een autogeen lasstel en hardsolderen is sterk. Gaat met Tig lassen ook goed werken, Mig ook wel, maar het is plaat van 0.8 mm dik en dat is niet voor beginners. Ik denk zelf dat hardsolderen de beste optie is, je kunt er dan ook een lekkere laag opleggen en als iemand met een klein stroompje water de buitenhuid nat houdt ben je koopman

Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 23 december 2010 06:46 PM
  [ # 14 ]

Nog een foto kunnen vinden.

Afbeelding Bijlagen
RIMG0007a.jpgRIMG0006a.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 23 december 2010 08:52 PM
  [ # 15 ]

Ik heb ze destijds in mijn Traction gewoon gelast, en dat blijft goed houden.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook