1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Doorrijden in de winter met de DS
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4969

Gepost: 04 januari 2011 09:28 PM

Wie heeft daar wat over te vertellen? Rijd je gewoon door met sneeuw en pekel? En wat heb je gedaan om de boel te beschermen tegen het roestmonster?

Of slaapt de DS in deze barre maanden?

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 04 januari 2011 10:03 PM
  [ # 1 ]

Vertel eerst maar eens wat je zelf doet?
Ik neem aan gewoon rijden, niks geen winterslaap..

Jeroen

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 04 januari 2011 10:18 PM
  [ # 2 ]

Mijn DS staat binnen, bij de radiator.
Met die sneeuwhoeveelheid van de laatste weken komt ze niet buiten.
Als nu b.v. zondag de weg droog is ga ik er wel mee rijden maar anders niet.

Peter.

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2985

Gepost: 04 januari 2011 10:39 PM
  [ # 3 ]

Ik heb 7 jaar doorgereden met mijn ID-break. Wel elke 2 jaar de holle ruimten behandeld: eerste keer met dikke olie, daarna 2 maal met Owatrol olie.
Het resultaat kan je zien in mijn topic over de huidige restauratie.
Toch ga ik na deze restauratie wel weer gewoon het hele jaar door rijden. Na deze restauratie ga ik wel meer aan preventie doen dan alleen Owatrol olie, ik denk Sanders Fett.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

Han S
> 4000 berichten

Gepost: 04 januari 2011 10:51 PM
  [ # 4 ]

Ik hoop in het voorjaar met de DS te kunnen rijden. Dit is mijn twaalfde DS, de vorige was een DS21 Pallas en die verkocht ik in 1976 omdat ik een mooie Jaguar kon kopen. Deze Jaguar heb ik nog steeds en die komt alleen buiten als het mooi weer is, hij is dan ook in een ongerestaureerde en buitengewoon gave staat.

Het gemis van de DS is al die jaren gebleven en nu heb ik er eindelijk weer een, ook bizonder gaaf en de bedoeling is dat zij dat ook blijft. Dus ik zal er in de winter alleen mee rijden als er geen pekel op de weg ligt en het dus al een tijdje mooi weer is. Voor het barre weer heb ik een Peugeotje.

Ik vind het wel stoer als je gewoon doorrijdt, maar aan de andere kant vind ik dat als je een DS met heel veel bloed, zweet en tranen in een goede gave en mooie staat hebt gebracht, dan zou je er eigenlijk niet meer mee in de sneeuw en dus zout moeten rijden.

Tenzij je geld genoeg hebt en gewoon weer een andere kunt kopen als het zover is dat zij het opgeeft.
Maar ik heb dat geld niet en zal dus zuinig moeten zijn op wat ik heb. Vandaar een winterslaap volgend jaar. Maar ik zal met de DS veel vaker rijden als met de Jag, waarmee ik afgelopen zomer niet meer dan 300km heb gereden.

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 04 januari 2011 11:20 PM
  [ # 5 ]

“Tenzij je geld genoeg hebt en gewoon weer een andere kunt kopen”
Er is nog een optie hoor: zelf restaureren, daar heb je genoeg tijd voor nodig.

Waarom start je dit topic, als je al zo’n duidelijk mening hebt over winter rijden?

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Profiel  

Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

Gepost: 04 januari 2011 11:22 PM
  [ # 6 ]

Ik rij er enkel mee als er geen zout op de weg is én bij droog weer.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  

Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 912

Gepost: 04 januari 2011 11:34 PM
  [ # 7 ]
Han S schreef:

......Dit is mijn twaalfde DS…
......Tenzij je geld genoeg hebt en gewoon weer een andere kunt kopen als het zover is…..

Net als je schoenen, je flikkert ze gewoon weg als je geld genoeg hebt om nieuwe te kopen. Verzolen is er niet bij. idiot

Als er wordt gepekeld rij ik niet, wel of niet stoer.

Profiel  

Han S
> 4000 berichten

Gepost: 04 januari 2011 11:45 PM
  [ # 8 ]

Waarom start je dit topic, als je al zo’n duidelijk mening hebt over winter rijden?

Egbert, ik ben benieuwd naar de voorzorgmaatregelen die de doorrijders hebben getroffen. Vroeger was de DS mijn enige vervoermiddel en omdat ik haar ook voor mijn werk nodig had was er geen keus.

Ik smeerde vaseline in de portieren en op alle mogelijke plaatsen waar je bij kunt komen. We hebben het over de helft van de jaren 70, toen het nog gonsde van de DSsen op de sloop en je een versnellingsbak kocht voor 25 gulden en een portier voor een paar tientjes.

Maar ik vond het altijd weer pijnlijk om te zien dat er toch weer nieuwe puisten en bulten bij kwamen. En nu de DS een gezochte auto is geworden ligt het nog weer anders. Als je het draadje van SPAM volgt, kan ik me niet voorstellen dat die beste man straks in de zoute blubber gaat rijden, om een voorbeeld te geven.

Profiel  

Peter3L
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80

Gepost: 05 januari 2011 12:07 AM
  [ # 9 ]

Aan de andere kant, en we beschouwen bij wijze van voorbeeld alleen het plaatwerk: als je auto nou helemaal volgens moderne methoden is gereataureerd, dus grote afwateringsgaten in de deuren gemaakt, gestraald, epoxyprimer, en 2K afgelakt en daarna de holle ruimtes in de RX7 of Mike Sanders. Kosten nog moeite gespaard. In hoeverre is je DS dan minder bestand tegen de pekel dan een moderne auto ?

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten

Gepost: 05 januari 2011 12:14 AM
  [ # 10 ]

@ Han:Helder.

Wat goede roest preventie is blijft een interessant onderwerp. Ik was altijd een Owatrol fan, maar ben er gezien de staat van mijn break dus achter dat Owatrol alleen niet afdoende is. Ik ben inmiddels overtuigd door het pleidooi van DriverD van het nut van Sanders Fett.
Hoewel Owatrol wel goed stopt: ik heb 7 jr terug lakblaasjes met Owatrol geïnjecteerd en die zijn daarna niet verder gegaan.

Profiel  

f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376

Gepost: 05 januari 2011 12:51 AM
  [ # 11 ]

Ja, als extra verzorging in de winter spuit ik de wielkassen en onderkant wekelijks schoon en in het voorjaar gaat al het plaatwerk er even af en waarnodig werk ik het bij en sop ik het weer in. Sowieso eens in de twee maanden even een middagje op de brug om de onderkant te bekijken en dan is er altijd wel even wat te doen, want rijden moet die.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 januari 2011 01:02 AM
  [ # 12 ]

Rijden in de DS?
Altijd: Het hele jaar rond. Voor de winter kan je de auto goed voorbereiden (winterbanden, Mike Sanders Vet in de holle ruimten, kachel en zaken als ruitensproeiers). De DS doet het heel goed in de winter. Als ie toch nog gaat roesten, kan je altijd nog lassen, maar meestal kocht ik een DS die door een ander onvoldoende was geprepareerd…

Citroen!

Profiel  

robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 839

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 05 januari 2011 01:46 AM
  [ # 13 ]

rijden !
Nu weer even in de 21 omdat mijn 23 in een deukje ligt.
Goed onderhouden, ik heb zelf denk ik nog 30 jaar of zo te sturen, zou mooi zijn als de dames
dat ook halen. Dus werk, geld en tijd voor een hoop lol in en onder de voiture.

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 05 januari 2011 09:43 AM
  [ # 14 ]
Peter3L schreef:

Aan de andere kant, en we beschouwen bij wijze van voorbeeld alleen het plaatwerk: als je auto nou helemaal volgens moderne methoden is gereataureerd, dus grote afwateringsgaten in de deuren gemaakt, gestraald, epoxyprimer, en 2K afgelakt en daarna de holle ruimtes in de RX7 of Mike Sanders. Kosten nog moeite gespaard. In hoeverre is je DS dan minder bestand tegen de pekel dan een moderne auto ?

Op sommige plaatsen blijft de constructie wel tamelijk knullig, met drie lagen plaatwerk over elkaar heen etc. Het MOET gewoon wel vroeg of laat roesten. Tussen die lagen plaat kom je namelijk niet met je roestomzetter.

Profiel  

Han S
> 4000 berichten

Gepost: 05 januari 2011 11:39 AM
  [ # 15 ]

Daar heb je een punt, waar de bodem aan de chassisbalk zit heb je drie lagen plaat en als je dat niet goed dicht houdt kruipt dat zoute sop er tussen. Dat is ook het probleem de de fabrikant van mijn Engelse auto, waar de Duitser gewoon dikke plaat gebruikt, puntlaste deze maffe Enegelsman gewoon drie lagen dunne plaat aan elkaar en dat is bij de meeste van die auto’s bladerdeeg omdat het zilte vocht daar tussen kruipt en er nooit meer uitgaat.

Maar als je dat goed dicht houdt en dus droog, dan houd je dat gaaf. Het probleem is dat veel mensen pas actie ondernemen als het te laat is.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook