2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
4HP18 na Dextron3 niet meer de oude
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 januari 2011 01:33 PM
  [ # 16 ]

Dat lag iets complexer. Na een revisie schakelde die bak niet goed, revisiebedrijf, garage en klant kwamen er niet uit, iemand kocht de auto voor weinig, vervolgens ik ook weer van hem. Ik kocht hem omdat hij dezelfde kleur had als de mijne.
De bak schakelde met schokken. Door “met de hand” te schakelen was er mee te rijden.
Ik heb toen Autrans het brein uit mijn in elkaar gereden auto over laten zetten, daarna werkte het prima. Pakweg 10.000 km daarna ging het toch mis. Waarschijnlijk is door dat schokken een onderdeel vroegtijdig overleden.
Ik had destijds beter motor + bak uit die in elkaar gereden auto kunnen overzetten in die auto.
Achteraf weten we alles precies.

Zoals nu ook weer met die rode break service. Met een andere volgorde had ik mij een dag sleutelen kunnen besparen. Het zij zo.

In jou geval? Als de auto nog goed is tanden op elkaar en een andere bak er in. Ze gaan niet allemaal kapot, meer dan 400k is geen uitzondering.
Er zijn er veel in omloop: ook in Peugeot’s en Saab. Of Saab past weet ik niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 15 januari 2011 06:23 PM
  [ # 17 ]

Ja andere bak sowieso… maar dat geslip tussen 3 en 4 ?
Dat heeft mn huidige gare bak weer niet.. van 2 1 maken ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 16 januari 2011 02:34 AM
  [ # 18 ]

Ik zeg: dexronII er in, en bidden dat het beter wordt. Blok + bak eruit, kan altijd nog.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 januari 2011 10:15 AM
  [ # 19 ]

Nieuwe olie en een additief erin gemikt; probleem blijft hetzelfde.

Nu wilde ik eens een goede diagnose van het probleem en die luidt als volgt;

Gaat niet altijd terug in zn 1

Schakelt te vroeg op; bij 50 naar zn 3e trap en bij 60/70 naar zn 4e trap.
Kickdown werkt niet ondanks perfecte afstelling.
Achteruit moeilijk te vinden.

Met de selecteur pakt hij de versnellingen prima, hij schakelt ook gewoon netjes op en ook heeeel soepel terug.

Kom ik dit tegen op een alfa forum;

If your A/T is not starting off in 1’st gear and/or shifting too early, wont easily go into reverse; there are seals in the speed governor that need replacement. I bought a kit from Vick Auto for about $65 that will replace them. It comes with two seals, a snap-ring, gasket and a replacement bolt that you need to install on the gear that needs to be removed. You need a slide hammer puller to remove a large bearing race, a torque wrench to replace the lock-nut, and a good torx bit with an impact driver (not air impact; a hammer-wrench) to get frozen bolts loose on the outer cover. This repair is done from the side of the car beneath the passenger side fender. Good idea to get the strut out of the way and have the car as high up on jackstands as possible.

The service manual also has pictures of this area and the governor assy in the relavent A/T section.

http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168-1991-1995/15244-alfa-164-zf-4hp18-automatic-valve-body.html

Dus; het probleem is misschien niet zo erg als het lijkt, maar waar haal je zo’n setje Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 januari 2011 10:21 AM
  [ # 20 ]

Ik zou naar Autrans gaan. De technische baas daar (met een paardestaart) weet er echt alles van en denkt mee.
Als ik dit zo lees lijkt mij de weg naar een tweedehands bak een zekerder route. Dan kan je dit huzarenstuk rustig op je werkbank doen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 januari 2011 10:22 AM
  [ # 21 ]

OOk handig, exploded view van de automaat en het brein

http://www.erikssonindustries.com/ZF_items/SAAB ZF/4hp18qsch1.htm
http://www.erikssonindustries.com/ZF_items/SAAB ZF/4hp18qsch2.htm
http://www.erikssonindustries.com/ZF_items/SAAB ZF/4hp18qsch3.htm

http://www.erikssonindustries.com/transmissions.htm ook voor onderdelen e.d. en andere schema’s

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 januari 2011 10:29 AM
  [ # 22 ]

Pagina twee, ongeveer in het midden, onderdeel 33.060 en omstreken is het bedreigde gebied.

Theoretisch kan het: Aan de bestuurderszijde zit een deksel met daarachter die twee grote tandwielen.

Maar: in zo’n vuile omgeving moet je wel zorgen voor antiseptische omstandigheden.

Het geringste vuiltje gaat vroeg of laat in het brein zitten en dan ben je aan de beurt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 januari 2011 10:30 AM
  [ # 23 ]

Nog meer bouwtekeningen;

http://www.thesaabsite.com/9000/9000govsealreplacement.htm

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 januari 2011 10:34 AM
  [ # 24 ]

@Jan; zeker waar, het is daar meestal best vies, MAAR; meestal van de olie.
Als je bovenop de accu * steun e.d. uitbouwt (wat altijd nog minder werk is dan een automaat lossen) kan je er wel even een doosje remreiniger op los laten en rondom het brein ook alles schoonmaken als je daar wezen moet. Maar het blijft toch altijd wel een beetje smoezelig natuurlijk.

Maar volgens mij is dit wel hét probleem (of een van de grootste) van deze bakken. En dit lijkt me voor de gemiddelde sleutelaar hier nog wel zelf aan te pakken ipv 2200 euro achter te laten bij Autrans Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 januari 2011 11:43 AM
  [ # 25 ]
Matthijs309 schreef:

Schakelt te vroeg op; bij 50 naar zn 3e trap en bij 60/70 naar zn 4e trap.

Is niet zo heel gek hoor, dat zijn de normale momenten. Dit is precies de reden waarom ik een automaat in een XM niet fijn vind. Net bij 50 km/h ligt het schakelmoment tussen 2 en 3, rete-irritant in het stadsverkeer dus. En als je op een 80 km/h achter iemand zit die te langzaam rijdt (70) dan blijft ie ook zo lekker in z’n derde trap, want het schakelmoment ligt daar iets boven de 70.
Ik weet niet of die schakelmomenten bij alle motortypes hetzelfde is, maar bij mijn TD was het zo.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 januari 2011 11:52 AM
  [ # 26 ]

Nou opzich is die 3e trap niet verelend maar wel dat hij bij 60 al naar zn 4 wil, dan zit hij duidelijk te laag in versnelling want de hele auto gaat dan brommen, net zoals je met de handbak 50 in zn 5 gaat rijden en dan volgas geeft.
En hij wil ook nog wel iets eerder dan 50 naar zn 3, zo tegen de 40 aan, en dan schakelt ie meteen weer terug tot hij op de 50 is en gaat weer omhoog. heel fijn als je 45 rijdt Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 januari 2011 01:21 PM
  [ # 27 ]

60 voor z’n 4 is idd te laag.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 31 januari 2011 05:20 PM
  [ # 28 ]

Matthijs, toch nog even iets positiefs.
De automaat van mijn rode gevaar was niet 100% zoals het moest zijn, in stadsverkeer bleef hij te lang in 2.
Nu de nieuwe krukaskeerring er in zit en alles weer op zijn plek leek het erger, zo iets als jij beschreef.
Het kabeltje van de kick-down zag er bij mij niet jofel uit, ik heb het nu losgekoppeld van het gas: Probleem lijkt over. Dan maar geen kick-down.
Als dat kabeltje te strak staat krijg je allerlei rare effecten.
Misschien iets om te proberen, dat kost in elk geval niets.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 31 januari 2011 05:23 PM
  [ # 29 ]

De wagen is momenteel geschorst en gaat tzt gesloopt worden, net zoals de wagen met de donorautomaat Wink
Het is handig als je even niet anders kan natuurlijk, maar het blijft een oplossing van niets om je kickdown los te halen. Je wéét dat er iets niet goed is.

Ik had trouwens die kickdown op de 0,1mm goed afgesteld, dus dat kon het eigenlijk niet wezen. Symptonen klinken anders trouwens, die van mij bleef niet hangen in zn 2, die wilde juist te snel naar zn 3.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 31 januari 2011 06:33 PM
  [ # 30 ]

Ik had hetzelfde, veel te vroeg opschakelen, vaak niet terug naar 1 en rot in zijn achteruit. Handmatig geen enkel probleem, behalve dan de reverse.
Wat wel gek is dat die bak vaste schakelmomenten had. Zoals bij 58 naar 3, bij 75 naar 4, bij 70 weer terug naar 3 en bij 50 weer naar twee. Mijn huidige automaat past het aan aan hoeveel gas je geeft. Doe je rustig aan liggen de schakelmomenten eerder, rij je wat door, liggen ze later. Zo kan ik 45 in 3 rijden, wat ook goed gaat met een v6. Geef je dan iets gas gaat hij vlot naar twee. Ik heb het dan niet over de kick-down, die werkte bij beide goed. Kabels waren ook bij beide goed afgesteld.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook