1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Grote Beurt geven
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 januari 2011 11:50 PM

Na ruim drie jaar is het hoog tijd, dat ik zelf maar eens een grote beurt aan mijn DS ga geven. Helaas heb ik nooit de tijd gehad om aan de 10.000km-beurt-cursus mee te doen, maar met het WPH in de hand, het forum in de buurt en hulp van een wat ervarener sleutelaar (maar niet aan een DS) dan ik moet het lukken. Het betreft een DS21ie uit nov ‘70.

Na wat gezoek op het internet kom ik op het volgende lijstje werkzaamheden:
1. motorolie + filter vervangen
2. doorsmeren
3. filter carterventilatie reinigen
4. bougies vervangen
5. kontaktpunten vervangen
6. luchtfilter reinigen
7. filter vooraadvat reinigen
8. benzinedruk controleren
9. benzinefilter in slang vervangen
10. ontsteking stellen
11. kleppen stellen

Om in één keer door te kunnen werken wil ik een checklist annex boodschappenlijst maken, voor wat ik nodig heb. Is het volgende lijstje compleet? (nummers verwijzen naar werkzaamheden waarvoor het is)

1. Olie 20W50 + filter
2. Vetspuit + vetpatroon
3. ?
4. bougies + lange bougiesleutel
5. kontaktpunten
6. benzine om te reinigen
7. alcohol(?) om te reinigen
8. benzinedrukmeter
9. benzinefilter
10. stroboscoop + 6mm boortje
11. voelermaatjes

Al het niet vetgedrukte heb ik al in huis, evenals standaard gereedschap. Kan ik de rest bij Chyparse allemaal halen? Of ergens anders meer in de buurt van Deventer?
Clubmagazijn is niet echt een optie, aangezien ik voor de voorjaarsvakantie geen kans meer zie daar op een dinsdagavond te zijn. Sad

V.w.b. 3, welke handeling in het WPH gaat daar over? Ik kan het niet vinden.

Alle aanvullingen, tips, suggesties etc zijn uiteraard welkom.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 januari 2011 12:07 AM
  [ # 1 ]

3 heb ik nooit gedaan. Het benzinefilter zit van origine ongeveer halverwege de rechter longeron.
Let goed op bij het afstellen van de ontsteking. Als de motor van voor augustus ‘71 is komt het gat in het vliegwiel overeen met het bdp. Bij oudere motoren komt het overeen met de statische voorontsteking, ik dacht 6 graden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 januari 2011 12:25 AM
  [ # 2 ]

3. Bovenop het kleppendeksel zit een rubber bolletje, daaronder zit het bewuste filtertje.
Schoonmaken in benzine en terugmonteren, uitkijken dar rubber niet scheurt!

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 januari 2011 12:27 AM
  [ # 3 ]

7. Filter LHM-voorraadvat reinigen met benzine en droogblazen. Vullen met LHM en terugsteken in het vat. Auto starten met ontlastschroef op HD-regelaar (12mm steek) slagje los, na tel of tien HD-regelaar dichtdraaien, auto komt op hoogte en rode lamp op dashbord gaat uit.

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 januari 2011 12:29 AM
  [ # 4 ]

10. Let goed op dat je het 6mm boortje uit het vliegwielhuis haalt voordat je de motor start!!

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 januari 2011 12:36 AM
  [ # 5 ]

Als je dat vergeet met een boortje is het niet zo erg. Dat breekt af. Als je iets van gewoon ijzer gebruikt heb je echt een probleem.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 13 januari 2011 01:24 AM
  [ # 6 ]

Na drie jaar tijd, zou ik voor iets uitgebreider onderhoud gaan. De 20.000 km beurt.

Wat in ieder geval betekent een verversing van de LHM, het controleren, reinigen en afstellen van de achterremmen en het controleren en eventueel afstellen van de handremblokjes. Als je zeker weet dat deze zaken net voor de aanschaf nog gedaan zijn dan kun je de achterremmen en de handremblokken nog heel eventjes uitstellen.

Profiel  
 
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 13 januari 2011 01:54 AM
  [ # 7 ]

Mijn handrem werkt helemaal niet meer, hoe stel ik die blokjes dan af?

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 13 januari 2011 02:08 AM
  [ # 8 ]

Meestal begin ik zelf met kleppen stellen, op jou lijst staat deze als laatste, mocht je dat doen vergeet aub niet nieuwe klepdeksel pakkingen niet.

Controleer je V-snaren ook even, zeker na drie jaar kunnen deze wat droogte scheurtjes vertonen, kost niet de wereld maar groot probleem als ze knappen

sterkte

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 13 januari 2011 09:32 AM
  [ # 9 ]

handrem kun je van onderen het beste bij. Die kun je met enig gedoe goed stellen.
Vooral voor auto’s met paddestoelen is het zeker een must, handrem.


vergeet niet de bak-olie te verversen. Die is vast heel oud.

.komma

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 13 januari 2011 01:43 PM
  [ # 10 ]

Hoezo, zeker voor auto’s met paddestoelen een must? Voor BVH’s is het wel een must, bedoel je dat misschien?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 13 januari 2011 01:50 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor alle tips tot nu toe, er komt dus bij op het lijstje: kleppendekselpakkingen.
Ik zal even kijken wanneer voor het laatste de bakolie is ververst, anders zal ik dat ook doen. Is dat ook bij Chyparse verkrijgbaar?
Achterremmen heb ik nog niet zo lang geleden gedaan, noodgedwongen door een lekkende remcilinder.
Benzinefilter hoeft volgens WPH eens in de 30.000km, is dat een goed interval? want dan sla ik die nog een keer over.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 13 januari 2011 01:52 PM
  [ # 12 ]

Denk inderdaad dat Dirkman BVH’s bedoeld. Maar volgens mij is een werkende parkeerrem een must voor iedere auto. Het is tevens een noodrem die je echt wel nodig hebt als de druk in je hydraulische systeem plotseling wegvalt.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 13 januari 2011 02:01 PM
  [ # 13 ]

Natuurlijk moet je een werkende parkeerrem hebben, en ja, officieel is het ook de noodrem, maar verwacht daar niet te veel van.
Mijn parkeerrem doet het trouwens nog uitstekend.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 13 januari 2011 02:03 PM
  [ # 14 ]

Ik denk aan die keren dat HLM op was, en ik erg blij was met de handrem.

halfautomaten zijn inderdaad nog blijer met handremmen,


ps.
ik herinner mij nog een keertje met mij oude BX dieseltje… :S ai ai ai

.komma

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 januari 2011 02:12 PM
  [ # 15 ]

1.: als je een filter gaat doen ook de dekselpakking en de rubbers voor op het asje. NIET de aftapstop eruitdraaien. Als die niet lekt, lekker dicht laten.
Olie aftappen door het deksel los te draaien.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook