Hallo beste Forummers
Mijn D super5 uit 1974 heeft de laatste tijd wat startproblemen dus heb ik mijn startmotor vervangen voor een quickstarter want de oude startmotor liep zeer traag rond ondanks een zeer goede accu. Dus ff 4 uurtjes sleutelen en de problemen waren opgelost. Maar na 14 dagen komen mijn problemen weer terug. Sleutel erin starten en zodra ik het opgeef en de sleutel loslaat dan slaat de motor ineens aan (uiteraard niet altijd). Ik heb de spanning gemeten op de bobine en die is als ik het contactslot aanzet 12 volt en tijdens starten en stationair draaien van de motor 6,2 volt. Kan iemand mij aangeven wat de spanning moet zijn. Heeft iemand ooit dit probleem heeft gehad en wat eventueel de oplossing kan zijn.
groet Rene

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dag Rene,
Welkom hier. 6,2 volt is veel te laag, daar slaat ie nooit op aan. Onder 10 volt wordt het al kritisch. 12 volt op contact is ook weinig.
Zijn de dikke pluskabel naar de startmotor en vooral de minkabel ook vervangen?
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bobine heeft voorschakelweerstand, als de bobine ‘koud’ is (de weerstand eigenlijk) is de spanning hoger op de bobine en heb je betere vonk, in bedrijf wordt de weerstand heter en zakt de spanning op de bobine naar een 9V.
Ik denk dat je 6.2V te weinig is om goede vonk op de bougies te krijgen, probeer eens een andere bobine…
Ik vraag me af of die accu wel zo goed is, probeer het eens met een andere of met een paar echt goede startkabels op de auto van de buurman.
En als de accu echt goed in orde is moet er onderweg wat fout gaan, een slecht kontakt op de accupool misschien?
Dag Rene,
Welkom hier. 6,2 volt is veel te laag, daar slaat ie nooit op aan. Onder 10 volt wordt het al kritisch. 12 volt op contact is ook weinig.
Zijn de dikke pluskabel naar de startmotor en vooral de minkabel ook vervangen?
Nee ik heb de bestaande kabels gebruikt naar de startmotor, maar de startmotor loopt goed. Het is de lage spanning op de bobine. De spanning op het contact is 12,5 volt
Zo te horen van jullie reactie is dus de spanning te laag op de bobine. Toch vreemd dat als de motor gestart is deze ondanks een mechanische ontsteking zeer mooi loopt.
Ik moet wel zeggen dat de contacten en bedrading er niet zo fris meer uitzien. Dus deze ga ik het weekend vervangen. Als het probleem blijft haal ik een andere bobine. Misschien heeft iemand een elektrisch schema hoe het een en ander zit aangesloten. En voor een ieder ‘bedankt voor de snelle reactie’
Wat je zou kunnen doen is een stukje draad nemen met aan een kant een schuifstekkertje, kun je per vijf stuks bij de bouwmarkt vinden en de andere kant van het draadje leg je onder de moer van de puspool accu. Zet het schuifstekkertje op de bobine (op de weerstand) en je hebt een directe verbinding tussen de accu en de bobine. Start zij nu zoals dat hoort dan ligt het aan de bedrading. Er zitten veel van die pen en bus verbindingen in de bedrading welke niet meer klemmen omdat het rubber er omheen is gescheurd en/of de boel is geoxideerd.
Succes.
Gisteren alle verbindingen(amp-tjes)vervangen maar ook de draad van de + pool naar de dynamo.
Deze draad was zeer slecht de isolatie was helemaal hard geworden ook in de kabelboom.
In de kabelboom werd deze draad ook nog doorverbonden met drie andere draden die naar het dashboard lopen.
Na deze toch kleine ingreep start ze weer direct. Toch raar dat in de kabelboom doorverbindingen zitten, in mijn ogen zag het er origineel uit. Kan iemand mij vertellen of het klopt dat er verbindingen zitten in de kabelboom?
Rene

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat klopt.
Citroen!