Ik ben bezig een 23IE motor (DX5) op te bouwen. De cylinderkop is gevlakt en gereinigd. Klinkt leuk, maar hierdoor werden er wel haarscheurtjes zichtbaar waarvan ik het bestaan niet wist…jammer dat een revisiebedrijf hier schijnbaar ook niet op let.
a. scheurtje tussen koelvloeistof en de schacht van een cyl.kopbout (uitlaatzijde, middelste)
b. scheurtjes van inlaatklep (achter de klepzitting) naar het bougiegat (bij alle 4)
Zie ook de 5 rode streepjes op de foto.
Ik heb met deze motor nooit gereden, dus weet ik niet of hij intern lekt. Eerst maar eens controleren door afpersen…
Vraag 1: Weet iemand wat de ‘gebruikelijke’ punten van de DS-injectie-kop zijn om te gaan scheuren (kan ik er beter op letten bij aanschaf vervanger indien nodig) ?
Vraag 2: Lassen is lastig; daarnaast zou dan alles wat net gedaan is opnieuw moeten ($). Weet iemand of bij scheurtje a. de koelvloeistof door de boutschacht langs de kop van de bout (zeskant met ring direct op het aluminium) bij de klepbediening kan komen of doorgaans in de schacht blijft ?
Vraag 3: Klinkt dit als ‘einde oefening’ of gewoon afpersen en dicht = gebruiken ?
Alvast bedankt voor eventuele reacties ! Groet, Leon.














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De scheurtjes naar de bougiegaten toe hebben ze bijna allemaal. Kan geen kwaad. De scheur naar het boutgat heb ik ook vaker gezien. Kop afpersen, en indien dicht en vlak: monteren. En ds motor is een trekkerblok!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die 5 zou ik me wel zorgen over maken. het hoeft niet veel te zijn maar je kopbout gaat roesten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat roesten doet hij toch wel. Maar, die scheur is wel vrij makkelijk te lassen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Als je een 23 injectiekop vindt zonder scheurtjes dan is tie veul geld waard. Over mijn kop veel gezeur gehad bij het revisiebedrijf, uiteindelijk zelfde afweging, afpersen en monteren.
Nu 15.000 km later nog geen centje pijn, compressie nog steeds 100%.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
robbertkars schreef:Als je een 23 injectiekop vindt zonder scheurtjes dan is tie veul geld waard.
is trouwens dezelfde als de 21IE kop.
Ik kon er vorig jaar nog een gestraald en gevlakt in Reims op de kop tikken voor 150 euri….
De vervangen kop bleek diep uitgeholde ‘scheurtje’ te hebben tussen bougiegat en kleppen, ik vraag me af of daar nog wat aan te doen is?:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Die kop ziet er uit alsof er flink olieverbruik is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik vermoed eerder een ontsteking die incorrect heeft gestaan , lijkt sterk op detonatieschade ... (welke olieverbuirk tot gevolg heeft gezien de zuiger hier natuurlijk ook van weet)