3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
HiFi systeem met subwoofer
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 23 november 2011 09:02 AM
  [ # 31 ]

Wel of niet my way is voor mij geen vraag: altijd pakken!

Doe het alelen niet vanwege de navigatie (zie ik als een aardigheidje) een TomTom werkt beter. Zeker wanneer je op momenten rijdt met files snak je terug naar de TomTOm met Live file info.

Opd e rustige momenten rij ik op de ingebouwde navi, met de drukte zet ikd e TomTom er naast aan, scheelt een hopp tijd!

On topic: beste (standaard) geluidsinstallatie in zijn prijsklasse!

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Frosty85
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011

- DS 3 E-HDI Airdream
Gepost: 23 november 2011 12:18 PM
  [ # 32 ]

Nou knoop doorgehakt, myway heb ik besteld ipv radio pack.
Heb er toch meer plezier van en USB heb ik nog nooit gebruikt. Muziek streamen doe ik wel op de oude manier via een jack plug, en mn ouwe Sony MP3 speler. Die gebruik ik nu ook in de Aygo en werkt prima!
En ook omdat het hier toch wel wordt aangeraden door jullie.

Bedankt voor jullie racties!

Profiel  
 
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 29 november 2011 02:14 PM
  [ # 33 ]
Willem1671 schreef:

Ergens hier las ik iets over het verschil tussen de standaard geluidsinstallatie en het geluid dat het HIFI pakket je kan bieden. Vooropgesteld, een auto is een slechte omgeving voor natuurgetrouwe weergave. Zeker als ik dat afmeet aan een zeer goede geluidsset thuis, waar de luidsprekers hét belangrijkste onderdeel vormen. In de auto doen ze dat ook, ware het niet dat in een rijdende auto de luidsprekers een dusdanige geluidsdruk aan moeten kunnen dat er aan de, relatief kleine, luidsprekers in onze DS3 nogal wat eisen worden gesteld. Het pack HIFI doet het zeer goed vind ik. Het gaat hier niet om de te leveren geluidsdruk alleen, maar om het totaalplaatje. Als je de sub dusdanig afstelt dat hij doet wat hij moet doen, dan zullen resonanties vrijwel niet voorkomen, afhankelijk van de dynamiek in de opname. En hier komen we meteen bij het probleem wat maar moeilijk op te lossen is: de voor in de auto soms te grote dynamiek bij cd’s. Dynamiek is het verschil in geluidsdruk bij harde en zachte passages. In een rijdende auto zou een goed werkende AVC (automatische volume controle, zoals in juke boxen wordt toegepast) beslist een uitkomst zijn. Dat zal ervoor zorgen dat je tijdens de rit minder snel aan de volumeknop zal komen, wel zo veilig overigens. Natuurlijk doet dit geweld aan de HIFI-beleving, maar zoals gezegd, een rijdende auto is een slechte HIFI omgeving. Bij radio ontvangst speelt dit minder, omdat hier het geluid door limiters en andere geluidsbewerkingen die voor radiouitzending nodig zijn dusdanig is bewerkt dat de dynamiek in het geluid al voor een belangrijk deel genivelleerd is. Het probleem van de dynamiek doet zich bij iedere muzieksoort voor, maar bij klassieke muziek in het bijzonder. Zo zal bij een onbewerkte opname het triangeltje of het klavecimbel meestal in de geluidsmix, gevormd door rijgeluiden, ten onder gaan. Ga je zachte passages ophalen dan heeft het uiteindelijk resultaat welliswaar weinig meer met HIFI te maken, maar je hebt wél een redelijk resultaat voor in een rijdende auto.

Alles afwegende doet het pack HIFI in de DS3 het verre van verkeerd. Goed afgesteld (dit is sterk afhankelijk van de soort muziek die je beluisterd EN de bron) biedt het systeem prima weergave. Wel heb ik de centrale luidspreker op het dashboard wat getemperd en heb ik de sub dusdanig afgesteld dat hij geen bonkende geluiden voortbrengt. Zeer vermoeiend op de lange duur. Dus heb ik geen vervelende resonanties ook. Ook luister ik naar internetradio in de auto. Gewoon de telefoon ( HTC Desire S)  met een aux kabeltje aangesloten en internetradio via 3G gaat geweldig. Dynamiekproblemen doen zich hier niet voor, omdat het geluid net zoals bij radio-ontvangst al bewerkt is. Wel is de geluidskwaliteit zeer afhankelijk van wat het station maximaal beschikbaar stelt. Bitrates en verbindingskwaliteit zijn hier de bepalende factoren. Maar zoals gezegd gaat het prima. En omdat je met het pack HIFI veel kunt doen aan afstellingen van het geluid is het beslist geen foute extra investering.

Een flinke post, maar ik kan me er wel in vinden. Daar waar ik eerst de “rock” preset had gekozen, gezien het “dikke” geluid bij mijn muzieksmaak (hardrock & metal), merkte ik dat ik er erg moe van werd. De sub werd overmatig ingezet wat op den duur dreunerig en zeurderig over kwam, vooral door het gecrunch van de gitaren. Ik ben toen terug gegaan naar standje Klassiek, en heb daarbij de bass op +8 gezet, zodoende heb ik een veel gebalanceerder geluid zonder dat de rythm guitars mij nog stoorden.

En ja, +8 op bass klinkt zeer sterk, maar standaard is het bij de preset klassiek helemaal weggefilterd. Misschien wel realistischer, maar ook in een rijdende auto mag ik toch wel graag een basgitaar / bassdrum horen, niet alleen bij het stoplicht.

Mag ik je vragen naar jouw instellingen Willem?

Profiel  
 
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 29 november 2011 09:07 PM
  [ # 34 ]

Ik ben eigenlijk nog niet klaar met experimenteren haha. Maar het systeem is bijzonder veelzijdig, de beste autoradio die ik ooit heb gehad zelfs. Op dit moment staat de equalizer in de stand “rock/pop” de treble op neutraal evenals de bass. Loudness staat aan, dit om toch nog wat bas te horen tijdens de rit. Aanvankelijk had ik de boel op “vocaal” staan, maar het middengebied wordt naar mijn idee dan wat te sterk benadrukt. Hoe dan ook, het blijft allemaal een kwestie van smaak en vooral, wat wil je horen. Ook verdient het aanbeveling, voordat je een langere reis maakt, voor dat je gaat rijden het systeem af te stellen op wat je wilt horen. Helaas is de afstelling niet bron gevoelig, dwz, de instelling geldt voor alle weergavemogelijkheden. Daarom ben ik er nog steeds mee bezig maar zoals de boel nu staat bevalt het eigenlijk prima. Aan de radio zelf zou ik wel een heel topic kunnen wijden, zó goed is die! Ik heb er elders in een andere topoc al iets over geschreven, maar fenomenaal is te zwak uitgedrukt. Nou ben ik radio- luisteramateur, dus vandaar.

Profiel  
 
Y@KUZA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 25-02-2011

Gepost: 30 november 2011 06:15 PM
  [ # 35 ]

Willem, je kunt de instellingen per bron aanpassen, dus bijvoorbeeld veel bass en weinig treble voor cds en voor de radio weinig bass en veel treble, hij slaat de instelingen namelijk per bron op. Stel je instellingen voor cd maar s in en kijk dan bij de geluidsinstellingen van de radio, je zult dan zien dat je deze apart kunt instellen, succes!

Profiel  
 
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 30 november 2011 11:05 PM
  [ # 36 ]

O.k.! Ga ik uitproberen, bedankt voor de tip !

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 30 november 2011 11:10 PM
  [ # 37 ]

Als ik bij mij een cd erin stop en Bruno Mars aanzet. “I’m marry you” ((zoiets))

dan vind ik de sub wel erg over zijn nek gaan als hij op volume 15 staat.
met 1 tikje meer naar de achter speakers kwa balans.

als ik hem op neutraal zet kwa balans dan vinden mijn kick’s in de deuren het niet fijn.

naar mijn mening is het voor bass en lagere tonen te zwak kwa install.

Profiel  
 
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 01 december 2011 03:09 PM
  [ # 38 ]
Willem1671 schreef:

Ik ben eigenlijk nog niet klaar met experimenteren haha. Maar het systeem is bijzonder veelzijdig, de beste autoradio die ik ooit heb gehad zelfs. Op dit moment staat de equalizer in de stand “rock/pop” de treble op neutraal evenals de bass. Loudness staat aan, dit om toch nog wat bas te horen tijdens de rit. Aanvankelijk had ik de boel op “vocaal” staan, maar het middengebied wordt naar mijn idee dan wat te sterk benadrukt. Hoe dan ook, het blijft allemaal een kwestie van smaak en vooral, wat wil je horen. Ook verdient het aanbeveling, voordat je een langere reis maakt, voor dat je gaat rijden het systeem af te stellen op wat je wilt horen. Helaas is de afstelling niet bron gevoelig, dwz, de instelling geldt voor alle weergavemogelijkheden. Daarom ben ik er nog steeds mee bezig maar zoals de boel nu staat bevalt het eigenlijk prima. Aan de radio zelf zou ik wel een heel topic kunnen wijden, zó goed is die! Ik heb er elders in een andere topoc al iets over geschreven, maar fenomenaal is te zwak uitgedrukt. Nou ben ik radio- luisteramateur, dus vandaar.

Rock / Pop vond ik de boel echt te sterk vervormen, gitaren klonken wel zwaar, maar niet helder. Ook vocalen klonken net wat anders en komen bij mij met klassiek veel uitgesprokener naar voren. Het scheelt dat mijn muziek (de ene keer metal, de andere keer klassiek, de rest blief ik niet Razz ) beiden zeer goed met dezelfde instellingen overweg kunnen.

Loudness ben ik persoonlijk geen fan van, temeer omdat het het materiaal teveel vervormd. Het klinkt wel “vol”, maar ik hecht in die zin toch meer de waarde aan dat het niet teveel van het bronmateriaal afwijkt. Dan het volume maar wat hoger Wink

Profiel  
 
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 02 december 2011 02:07 AM
  [ # 39 ]

Met popmuziek en geluid van internetradio is de stand rock de enige stand die de center speaker op het dashboard enigszins weet te temperen.. Maar nog steeds treedt deze dan iets teveel op de voorgrond. Met de toonregeling kun je een vrij rechte weergave creëren, maar smaak speelt hier mee, wat ik vind hoeft natuurlijk niet ieders smaak te zijn. De bas is zeer afhankelijk van de hoeveelheid laag die de bron in zich heeft. Bij de ene opname wordt het een boom box, bij de andere hoor je nauwelijks laag. Om over geluidsniveauverschillen nog maar te zwijgen. Daarom vind ik het vreemd dat bij mijn weten slechts Becker bij autoradio’s voor autobussen een AVC inbouwd. Maar dan heb je het over peperdure spullen. De hele tijd aan de volumeknop komen is knap hinderlijk en leidt de bestuurder af. Daarom is internetradio ook zo fijn.  Eindelijk van de ellende op de Nederlandse FM verlost EN een (per station welliswaar sterk wisselend) vrij constant geluidsvolume.

Profiel  
 
Mr. Dj M.
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 28-08-2011

Gepost: 06 december 2011 11:43 PM
  [ # 40 ]

Ik vond die center speaker ook maar niks, vooral veel te schel, en al die EQ opties weten het ook niet te verbloemen en vervormen inderdaad alleen maar.
Oplossing was dus gewoon het verwijderen van de speaker en het klinkt vervolgens allemaal 100% beter!

Profiel  
 
Leon75
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 11-02-2011

- DS 3 E-HDI
Gepost: 07 december 2011 10:06 AM
  [ # 41 ]

Let ff op dat de middenspeaker naast de een muziekspeaker ook de speaker van de bluetooth kan zijn. Ik heb daar meer berichten over gelezen maar nooit een goed antwoord gezien. Vandaar dat ik het dus niet weet maar het wel als een tip mee kan geven.

Profiel  
 
Mr. Dj M.
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 28-08-2011

Gepost: 11 december 2011 05:58 PM
  [ # 42 ]
Leon75 schreef:

Let ff op dat de middenspeaker naast de een muziekspeaker ook de speaker van de bluetooth kan zijn.

Het is in ieder geval niet de enige speaker voor de telefoon. Kan nog gewoon bellen Smile

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook