stotteren bij optrekken
johannes de sloper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 03-02-2011

Gepost: 03 februari 2011 04:03 PM

Beste forum leden

Sinds 3 jaar rij ik een citroen c4 picasso grand diesel met zo,n gs6 besturing
automaat en versnellingsbak sinds een paar maanden stottert hij bij het optrekken in de 1 als hij op snelheid is is er niks aan de hand , de garage zei dat het de koppeling kon zijn maar wisten het eigenlijk ook niet
Weet iemand op dit forum wat dit probleem is en hoe het te verhelpen

als extra informatie ik rij altijd met de automaat , en ik heb 150000 km op de teller waarvan 140000snelweg kilometers

met vriendelijke groet theo

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 03 februari 2011 04:25 PM
  [ # 1 ]

Welkom Theo.

Een mij welbekend probleem. Bij mij begon het in eerste instantie alleen wanneer de auto een aantal dagen stilgestaan had, of waneer het koud/vochtig weer was. Wanneer de motor dan op temperatuur was verdween het euvel. Langzaamaan werd het steeds meer voorkomend. Het kan idd de koppeling zijn, maar ook alleen het druklager. Dat schijnt nogal eens vervangen te moeten worden bij deze bak.

Succes!

Profiel  
 
GePe4
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 07-04-2008

Gepost: 21 juli 2011 07:38 PM
  [ # 2 ]

Ook bij mij een probleem, wanneer de auto koud was. Vandaag een 60000km beurt gehad en een software update voor de EB6v bak. Het probleem zou volgens de dealer nu over moeten zijn. We wachten af.

Grand C4 Picasso 2.0 ltr 16V Lumiere
Zwart met Roskilde wielen.
Voorheen:  BX 1.4, BX 1.6 TRI, Xantia 1.8, Peugeot 406, Xantia 1.8 Break, C5 break 2.0

Profiel  
 
kbfifi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 17-04-2006

Gepost: 06 augustus 2011 04:17 PM
  [ # 3 ]

Ik herken dezelfde effecten. C4GP HDI 2.0 180000. Koud/nat weer idd wellicht een dag niet gereden=> slippen van de koppeling. Soms wel soms niet. Ook bij optrekken slippen alsof de automaat de koppeling pas iets later helemaal “los” laat en “pakt”.

Ik ben bang dat het idd de kopeling is. Wellicht niet zo raar op die km stand. Iemand die weet wat de kosten ongeveer zijn bij de dealer? Koppeling en of drukgroep?

Profiel  
 
GePe4
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 07-04-2008

Gepost: 06 augustus 2011 04:53 PM
  [ # 4 ]

Weg rijden is nu geen probleem meer. Bij de 60000 km beurt van vorige week is een software update uitgevoerd en ook is de koppeling beter “afgesteld”.
Probleem lijkt nu verholpen. Heb het nog niet weer ervaren.

Grand C4 Picasso 2.0 ltr 16V Lumiere
Zwart met Roskilde wielen.
Voorheen:  BX 1.4, BX 1.6 TRI, Xantia 1.8, Peugeot 406, Xantia 1.8 Break, C5 break 2.0

Profiel  
 
JLM2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 21-09-2011

Gepost: 21 september 2011 10:22 PM
  [ # 5 ]

Hallo,

Ook bij mij stottert de versnellingsbak bij een koude start. Eenmaal een aantal bochten verder loopt alles weer redelijk soepel. Ik merk geen verschil tussen handmatig of automatisch schakelen. Hij heeft nu 94.000 km gereden waarvan ongeveer 70.000 snelweg kilometers (auto is nu 3 jr oud). Helaas is dit niet het enige probleem bij deze Picasso. Daardoor is nu voor mij de maat vol en wil ik deze auto verkopen. Ik zal echter wel moeten zorgen dat ie ‘in orde’ is voordat ik kan inruilen. Daarvoor ben ik benieuwd of iemand mij kan vertellen wat bijvoorbeeld de kosten zijn voor het fixen van bijvoorbeeld druklager/drukgroep of versnellingsbak of andere zaken wat kan leiden tot een verbetering van dit euvel. Ik rij deze auto (helaas) particulier en ben dus ook benieuwd naar de ervaringen van andere rijders omtrent eventuele coulance bij Citroen.

Profiel  
 
VolvoFox
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-2011

Gepost: 23 september 2011 03:19 PM
  [ # 6 ]

Ik rij met een Grand Picasso van 2008. Ook een 2 liter diesel met EB6V. Ik ben de 1e eigenaar/berijder en heb er nu 160.000 km mee gereden. Ik herken de problemen….en meer.
- Filerijden is zeer oncomfortabel door het schokken bij oa. gaslos;
- schakelkarakteristiek van de EB6V: ik heb 10 duizenden km’s met de flippers gereden (fijn een   automaat). Alleen zeer rustig rijdend is het schakelen zonder schokken;
- bij 40.000 km nieuwe koppeling geplaatst;
- diverse keren bij het filerijden met caravan een ernstig schokkende/stinkende koppeling en paniek bij vrouw en kinderen. Vooral als je zo de Gotthardtunnel door moet;
- laatste 60.000 km zeer veel problemen met trillingen in auto en stuur: van alles gedaan, van finish balanceren tot vervangen van velgen, aandrijfassen etc.

Dit is een verkorte versie. Ik ben blij dat het een lease auto is en dat ik niet zelf voor de kosten opdraai.

Profiel  
 
tstn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 14 december 2011 11:32 PM
  [ # 7 ]

Ik heb sinds vorige week de C4GP ligne business 1.6 Hdif EB6V van 10-2007 gekocht en ervoer de eerste 2 dagen van deze week, alleen ‘s ochtends, ook dit “euvel”. Ik hoop maar niet dat dit de opmaat is naar hoge kosten.
Ik vind het verder een fantastische auto met zeer veel comfort en vele handige snufjes.
De automatische bak zorgt ervoor dat ik veel minder “agressief” ga rijden terwijl je toch gewoon vlot mee kan komen met de rest van het verkeer.

nu C4 Grand Picasso II 1.6 Bluehdi Business (zwart, 10-2015)
toen AX 1.0 (wit), AX 1.1 First (groen), Xsara Picasso 1.8(grijs met.), Xsara Picasso 1.8(rouge lucifer), Opel Zafira 1.6 Business, Renault Megane Bose estate 1.5 Dci C4GP 1.6, Hdif EB6V Ligne Business (Icare paars)

Profiel  
 
c4Exclusive
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 05-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V Exclusive EB6V
Gepost: 19 december 2011 10:41 PM
  [ # 8 ]

We hebben het hier niet zo over stotteren, maar eerder trillen/schudden.

Ik heb sinds een half jaar een C4 Grand picasso 2.0 benzine EB6v 2007.
Ook ik kreeg een probleem met de koppeling. Bij het wegrijden in de 1e
versnelling ging de auto schudden/trillen. Dit was alleen te voorkomen
door de 1e 2á3 meter het gaspedaal zeer zachtjes in te drukken en daarna wat
meer gas te geven.
De auto is 2x terug geweest en opnieuw “ingeleerd” aan de computer. Dit hielp
eigenlijk steeds maar een week, daarna kwam het weer geheel terug.
Als je googled op “c4 druklager koppeling” kom je bijvoorbeeld bij het
AMT garage forum terecht waarop dit probleem ook wordt besproken.
http://www.amtgarageforum.nl/citroEBn/c4-picasso/trilt-bij-optrekken-32516.html
Het probleem komt blijkbaar vaker voor.

Advies wat er gegeven wordt; Vervang de koppeling én het druklager,
dat is bij mij nu ook gebeurt en kostte bij mij in totaal zo’n €900,= ex btw.
Bij mij gelukkig dus in de garantie.

Ik rij er nu weer een week of 2/3 mee en het probleem is tot nu toe geheel
verholpen. Ook het schakelen en rijden op zich gaat een stuk beter nu.
In de file rijden (bij zeer lage snelheid) blijft wel een probleem.
Ik hou in de file automatisch enkele meters meer afstand zodat de koppeling
in de 1e versnelling niet rond het aangrijppunt blijft “hangen”.

Profiel  
 
tstn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 18 april 2012 09:48 PM
  [ # 9 ]

Gisteren is de auto voor een 120.000 km beurt bij de dealer geweest.
Ik had het stotteren vermeld en de monteur gaf aan dat mogelijk de gehele koppeling en mogelijk een vliegwiel vervangen zou moeten worden. Het is een bekende klacht bij Citroen. Een geintje van tegen de 2 mille.
Echter hebben ze eerst (instructie citroen nl) een software update gedaan. Nu maar hopen dat het achterwege blijft. Vandaag reed de C4GP als een zonnetje zonder schokken.
Ben benieuwd of het stand houdt. Ik houd jullie op de hoogte.

nu C4 Grand Picasso II 1.6 Bluehdi Business (zwart, 10-2015)
toen AX 1.0 (wit), AX 1.1 First (groen), Xsara Picasso 1.8(grijs met.), Xsara Picasso 1.8(rouge lucifer), Opel Zafira 1.6 Business, Renault Megane Bose estate 1.5 Dci C4GP 1.6, Hdif EB6V Ligne Business (Icare paars)

Profiel  
 
MrOlafk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 22-09-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Gepost: 23 april 2012 10:36 AM
  [ # 10 ]

tstn, ik ben maar een simpele ziel, maar als het probleem door een software-update verholpen lijkt, dan kan het toch geen mechanisch probleem zijn (koppeling)? Of kan de software mechanische problemen tot op zekere hoogte “opvangen”. Overigens zijn sommige garages erg snel met onderdelen vervangen is mijn ervaring. Ik heb hier al eerder vermeld dat mijn garage bij roest op mijn remschijven (achter) ze beide wilde vervangen, a raison van 500 euro ex btw. Een andere garage heeft ze schoongemaakt voor 65 euro!

Profiel  
 
tstn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 23 april 2012 07:45 PM
  [ # 11 ]

De werkplaats chef het beschreven als een niet meer helemaal synchroon lopen van de aansturing van de koppeling door de computer en de fysieke reactie daarop van de koppeling. In deze thread vindt daar aardig wat over beschreven. En ook de link naar het AMT forum geeft een helder idee van het probleem.

Tot aan vandaag geen noemenswaardige last gehad van het stotteren. Echter sinds vandaag merk ik toch weer dat het aan het terugkomen is. Dus ik ben bang dat ik een fikse reparatie voor de boeg heb, die ik voor de zomervakantie achter de rug wil hebben.
Ik moet er niet aan denken dat ik dit probleem in de bergen heb.

nu C4 Grand Picasso II 1.6 Bluehdi Business (zwart, 10-2015)
toen AX 1.0 (wit), AX 1.1 First (groen), Xsara Picasso 1.8(grijs met.), Xsara Picasso 1.8(rouge lucifer), Opel Zafira 1.6 Business, Renault Megane Bose estate 1.5 Dci C4GP 1.6, Hdif EB6V Ligne Business (Icare paars)

Profiel  
 
tstn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 09 mei 2012 09:55 PM
  [ # 12 ]

Inmiddels zijn we een week of drie verder. En de update en resetten van de computer hebben een tijdje geholpen.
Maar helaas is het euvel terug en hapert de koppeling weer bij optrekken. Voornamelijk als de auto koud is. Maar inmiddels komt het nu af en toe ook voor als de motor warmer is.
Erg vervelend en ik ben in gesprek met de garage om te zien wat de volgende stappen zijn.
Waarschijnlijk gaat het neerkomen op een nieuwe koppeling.

Wordt vervolgd.

nu C4 Grand Picasso II 1.6 Bluehdi Business (zwart, 10-2015)
toen AX 1.0 (wit), AX 1.1 First (groen), Xsara Picasso 1.8(grijs met.), Xsara Picasso 1.8(rouge lucifer), Opel Zafira 1.6 Business, Renault Megane Bose estate 1.5 Dci C4GP 1.6, Hdif EB6V Ligne Business (Icare paars)

Profiel  
 
erwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 06-03-2004

Gepost: 24 april 2013 06:08 PM
  [ # 13 ]

Hallo,

Ik heb ook dit probleem bij het wegrijden ( koude start )en achteruit rijden.
Bij de dealer willen ze het motormanagement hydraulische druklager enz. updaten om het probleem op te lossen maar ik lees hier dat het maar van korte duur is of moet ik maar gelijk het druklager en koppeling verwisselen.
Anders ben ik 2 keer de auto kwijt.
Kan iemand mij zeggen wat ongeveer de kosten hiervan zijn.

Alvast bedankt.

( C4 PICASSO EBV6 BJ:2007)

Profiel  
 
tstn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 24 april 2013 08:56 PM
  [ # 14 ]

Helemaal vergeten vorig jaar te melden.
Maar ik heb voor de vakantie in de maand juni de koppeling op advies van de dealer laten vervangen.
In totaal een schadepost van ruim 2200 euro. Daarna gelukkig geen enkele last meer van het stotteren gehad en “gladjes” de ruim 3000 vakantiekilometers gereden en inmiddels alweer 20000 km verder.

Kort na de vervanging ging ook nog eens de radiateur koelventilator naar de k&@^#n. Nog eens een schadepost van 300 euries.
Ondanks de hoge kosten, blijft het een fijne auto.

nu C4 Grand Picasso II 1.6 Bluehdi Business (zwart, 10-2015)
toen AX 1.0 (wit), AX 1.1 First (groen), Xsara Picasso 1.8(grijs met.), Xsara Picasso 1.8(rouge lucifer), Opel Zafira 1.6 Business, Renault Megane Bose estate 1.5 Dci C4GP 1.6, Hdif EB6V Ligne Business (Icare paars)

Profiel  
 
CiC3
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 25 april 2013 08:50 PM
  [ # 15 ]

Oei…dat betekend niet veel goeds voor mijn C3tje, nu eerst een software update gehad (19.000 km) maar probleem is er nog steeds. Ook bij de eerste beurt al kromme remschijven. Gelukkig heb ik nog 3 jaar garantie.

C3 1.2 Vti EGS Collection

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook