Uitstoot e-HDI van 109 naar 99 gram CO2
PetrouschkA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 03 februari 2011 05:08 PM

Hallo,

In verschillende nieuwsberichten wordt er steeds gemeld dat de CO2 uitstoot van de nieuwe C4 e-hdi (maar ook andere modellen denk aan Peugeot 508, C3 en DS3) 109 gram bedraagt, maar dat dit in de loop van het jaar daalt naar 99 gram. Ik lees echter nergens hoe die verlaging wordt gerealiseerd. Blijkbaar neemt iedereen dergelijk nieuws klakkeloos over. Ik vraag mij dus wel af hoe een dergelijke verlaging van de uitstoot gerealiseerd gaat worden. Krijgt de C4 andere ‘hardware’ of wordt het middels aanpassing aan bijvoorbeeld het motormanagement (software) gedaan? En waarom dan niet gelijk zo’n update leveren?

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 03 februari 2011 05:28 PM
  [ # 1 ]

C3 en DS3 hebben uit mn hoofd nu 95 gram..
Ergens klopt dus iets niet Wink

Profiel  

Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 528

Gepost: 03 februari 2011 05:45 PM
  [ # 2 ]

Uitstoot wordt per auto bepaald, niet alleen de motor.

Voor de DS3 en C3 hebben ze de bodemplaat aangepast, start-stop systeem toegevoegd, motormanagement aangepast, smallere banden op stalen velgen en mogelijk nog andere aanpassingen gedaan om van 99 gram op 95 gram te komen.

Kom je meteen op een idioot punt.. Zowat heel Europa heeft 99 gram als grens… behalve ons kikkerlandje. En aangezien we maar een klein landje zijn in de verkopen.. zal er weinig moeite gedaan worden om de 95 gram voor een C4 te behalen.

Waarom niet gewoon Europees gelijk getrokken?
En dan vaststellen in welk jaar de grenzen verlaagd worden?
Nee, ze willen weer iets anders en voorop lopen…

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  

PetrouschkA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 04 februari 2011 09:12 AM
  [ # 3 ]

Toch blijf ik het vreemd vinden dat er een nagelnieuw model gepresenteerd wordt waarbij gelijk wordt aangegeven dat de uitstoot in de loop van het jaar nog verder zal dalen… Gisteren las ik eenzelfde bericht over de Peugeot 508. Daar gaat de uitstoot ook in de loop van het jaar verder omlaag door oa toepassing van een actieve gril (lamellen die kunnen sluiten). Waarom dat niet metéén leveren op een nieuw model?

Profiel  

Arian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131

Gepost: 04 februari 2011 09:24 AM
  [ # 4 ]

Uitstoot is inderdaad het aantal gram per gereden kilometer; een directe relatie met het brandstofverbruik dus. En een zwaardere auto, zoals de C4 tov de C3 heeft natuurlijk een hoger verbruik. Met dezelfde motor dan dus meer uitstoot per gereden km. Daarmee is ‘t al een prestatie om die 99 te halen.
Maar PetrouschkA heeft natuurlijk wel een punt waarom ze daar niet gelijk mee komen. Tjsa, waarschijnlijk een vraag voor de directie in la France..

Profiel  

Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 528

Gepost: 04 februari 2011 11:46 AM
  [ # 5 ]

Ik kan me voorstellen dat het model al in de markt gezet wordt.
Als je namelijk geen voordeel hebt bij 99 gram uitstoot in een land als Nederland, dan is een 109 gram versie die 6 maanden eerder leverbaar is toch prima?

Ze hebben de normale grille gemaakt en moeten de actieve grille nog testen.
Beter een wagen op de weg zonder problemen als eentje met problemen.
(Stel de grille gaat niet open en de motor gaat stuk, imago dan ook deuk/stuk)

En iedere auto die ze nu kunnen leveren is er eentje.. de gouden auto tijden moeten immers voor Citroen (en andere merken) nog terugkomen.

Voor de landen die wel voordeel hebben bij 99 gram kan ik me voorstellen dat de consument wacht totdat het lagere uitstoot type er is.
Voordeel is dan wel dat er al een model op de markt is, proefgereden kan worden. En als dat bevalt is het wachten waard.

Ik wacht ook op de DS3 met e_HDI.
Hier in NL zijn 2 DS3-en geleverd met 99 gram uitstoot. (1.6 HDI 92Pk)
Balen voor de kopers, ze hebben een stuk meer betaald als de nieuwe 95 gram versie.
Betalen wegenbelasting en/of bijtelling. En ga zo’n ding maar eens inruilen… da’s huilen.
(aangeschaft in mrt-jun en in sept bericht 95 gram, dus in 3 maanden 3000 euro extra afgeschreven)

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook