Hi,
een van de leidingen aan mn remaccu lekt een beetje. Niet heel veel maar toch genoeg om het even te verhelpen.
Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten of een bepaalde werkwijze / voorbereiding aanhouden.
Kan er iets van loctite ofzo tussen?
Ik heb ook opeens een redelijk grote lekkage en heb nog niet uitgevonden waar dat vandaan komt.
Het lijkt ergens van ´laag´ aan de bestuurderskant vandaan te komen en druppelt op de grond ongeveer waar de leidingen bundel van links voor dwars onder de auto doorlopen. Het kan zijn dat dat het laagste punt is natuurlijk en daardoor een beetje misleidend kan zijn daardoor maar ik zie verder niet al te veel nattigheid ergens anders vandaan komen.
suggesties en ideen mbt mogelijke oorzaken van harte welkom…
grt
Joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen loctite gebruiken. Wartel iets aandraaien (niet te strak) kan helpen.
Treiterslang als oorzaak voor het andere lek?
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Of de remaccu lekt in de middelste schroefdraadverbinding van de twee bol helften ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
HI,
Ik heb de wartel van de rem accu iets aangedraaid en tot zover ziet het er droog uit.
Het andere lek heb ik nog niet kunnen lokaliseren. Het druppelt er met een aardig tempo uit.
Het lekt ui de bodemplaat ter hoogte van de voeten van de bestuurder. Ik heb het schoongemaakt gisteren en zie verder niks van boven op de bodemplaat druppelen. Zit er iets op/ onder die bodemplaat daar? zit er iets van hydrauliek onder dat driehoekig stuk metaal, net naast het linker voorwiel?
groet
joost
BMW 745E 2020
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
joostie62 schreef:HI,
Ik heb de wartel van de rem accu iets aangedraaid en tot zover ziet het er droog uit.
Het andere lek heb ik nog niet kunnen lokaliseren. Het druppelt er met een aardig tempo uit.
Het lekt ui de bodemplaat ter hoogte van de voeten van de bestuurder. Ik heb het schoongemaakt gisteren en zie verder niks van boven op de bodemplaat druppelen. Zit er iets op/ onder die bodemplaat daar? zit er iets van hydrauliek onder dat driehoekig stuk metaal, net naast het linker voorwiel?
groet
joost
Denk het wel:
Je neemt een lekkage van hydraulische vloeistof waar ter hoogte van de voeten van de bestuurder.
Daar bevindt zich de remkrachtverdeler, die wordt zichtbaar als je de beschermplaat waar je paddestoel (rempedaal) op geplaatst is, verwijderd.
Na demontage zijn er drie mogelijke bronnen van lekkage zichtbaar:
1. remkrachtverdeler, hij lekt uit de pistons, via lekslangetje door gat in de bodem.
2. het manocontact, gesitueerd aan de onderzijde van deze unit.
3. de distibutiecylinder (bovenzijde unit)
Als je zeker bent van de lekkage op deze plek, zou ik het hier zoeken…
Als je kan waarnemen dat de lekkage plaats vindt onder je driehoekige afdekplaatje, krijg je er zicht op door je spatbord en draagarm/leidingen-beschermplaat te demonteren.
LHM-lekkages kun je het beste waarnemen door de wagen in de hoogste stand te plaatsen.
Hi,
ja daar zit dus zeker wel wat…....
alleen bij mij ziet het er iets minder “fabrieks nieuw” uit als bij SPAM.
Ik ga de afdekplaten er een"s af halen in de komende dagen en kijken wat ik voor een verassingen tegenkom. Auto is verder in perfecte staat dus verwacht geen desastreuze scenario’s.
grt
Joost
BMW 745E 2020
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
Sleutelse
HI,
Na een paar biertjes op het strand de afdekplaten er af gehaald. Een hele nieuwe wereld voor mij. Alles kurk droog daar, dus….. als ik het goed begrijp:
Na demontage zijn er drie mogelijke bronnen van lekkage zichtbaar:
1. remkrachtverdeler, hij lekt uit de pistons, via lekslangetje door gat in de bodem.
2. het manocontact, gesitueerd aan de onderzijde van deze unit.
3. de distibutiecylinder (bovenzijde unit)Als je zeker bent van de lekkage op deze plek, zou ik het hier zoeken…
is het remding de enige overgebleven plek waar het probleem kan zitten.
moet dit van binnenuit gedemonteerd worden?
grt
joost
BMW 745E 2020
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
Probeer te lokaliseren waar lekkage waarneembaar is, dus eerst goed kijken, en dan pas een oplossing zoeken. De remdrukverdeler hoeft niet gedemonteerd te worden om de mogelijke door mij genoemde lekkages te verhelpen.
Hi,
ik heb beschermplaat van de remservo, onder de paddestoel, er afgehaald om the checken of er hier iets lekt.
Ziet er allemaal droog, schoon en als nieuw uit.
Er zat een klein béétje groene lhm in maar niets van betekenis,
dus hier moet ik het niet zoeken vrees ik.
Als ik de auto start lekt er niets. Alleen als ik de motor uitdoe begint er lhm te druppelen.
Andere suggesties dan eerder beschreven van iemand ?
grt
Joost
BMW 745E 2020
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
Retourleiding vanuit een veercylinder? Als je de motor afzet zakt de auto in, de retourstroom wordt daarbij afgevoerd door retourleidinkjes vanuit je lekzakken naar het voorraadvat. Eventueel een lekzak, ook die dingen worden samengeduwd bij het inzakken van je auto.
Lekkages vind je altijd.
Ik zou de auto in de hoogste stand plaatsen, linker voorspatbord verwijderen, beschermplaat van veercylinderruimte verwijderen, auto in laagste stand plaatsen, met een lamp goed kijken waar die gaat lekken. Schone kranten op de grond brengen de lekplaats in beeld.
Lekzak is een bekende standaard lekkage, maar ook de veercylinder zelf kan lekken. Andere mogelijkheden zijn beschadigingen of beginnende scheurtjes aan zwarte retourslangen in motorruimte, bij de linker langsligger.
Op afstand is het lastig beoordelen als je zelf de druppels of plas niet kan herleiden, schone kranten er onder is echt de beste tip…
Hi,
Ik heb vandaag de onderste lucht tunnels etc verwijderd om te kunnen vinden waar het lek zit.
Heb eindelijk uitgevonden waar het vandaan komt. Er zit een soort rubber stofhoes? lekzak? aan de remservo aan buitenkant van de schutplaat, naast de oliekoeler( 23.ie BVH ) daar druppelt het dus redelijk snel uit.
Ik had aan de binnenkant de rempedaal en servo al bekeken maar daar was alles droog.
Er is moeilijk bij te komen vanaf de onderkant van de auto.
Wat is de beste oplossing / werkwijze om deze lekkage op te lossen?
grt
Joost
BMW 745E 2020
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
De stofhoes/lekzak is een rubber mof (onderdelenboek 3-394/9, nr.18), deze bevat geen lhm.
Bekijk de constructie eens (ond.boek 3-394/4 en 4-453/3), en kijk eens in je WPHB 453-1.
Maak de locatie in je motorruimte goed schoon, en probeer eens heel precies de plek van lekkage te lokaliseren.
Mogelijk uit 1 van de ringetjes nr.14 uit het dichtingsplaatje nr.13 (ond. bk. 3-394/4). Als dat zo is, dan moet je vanuit de motorruimte de remkrachtverdeler losmaken (2 moertjes, 1 boutje M6, sleutelwijdte 10), en de rubber o-ringetjes vervangen. Dat is geen gemakkelijke klus. In het gunstigste geval volstaat het de genoemde moertjes en boutje M6 aan te draaien.
Hi,
@repelsteeltje…. bedankt voor de uitleg.
Ik heb het geheel zo goed en zo kwaad als het kan schoon gemaakt. Het lijkt er idd op dat het tussen het dichtingsplaatje uit komt.(3-349/4 nr 14 in mijn onderdelen boek.)
Ik krijg het met geen mogelijkheid klaar om de moertjes aan te draaien, kom er nl van geen kant bij vanaf de onderkant van de auto.
De O ringetjes vervangen lijkt me dus een totaal onmogelijk karwei.
welke delen moet ik evt demonteren om er enigzins bij te kunnen komen? vanaf de bovenkant ? vanaf de onderkant?
grt
Joost
BMW 745E 2020
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6