2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Comfortbollen?
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 27 februari 2011 11:17 PM
  [ # 16 ]

Maar de klappen worden soepeler opgevangen en daardoor krijgt de hele ophanging minder te verduren. Dus er is voor beide wat te zeggen.
En wat wegligging betreft, ik denk dat een Xantia met comfortbollen nog steeds veiliger rijd dan een AX. Dus ja, het is allemaal relatief. Anders allemaal aan de Activa!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 28 februari 2011 01:09 AM
  [ # 17 ]
boukewerff schreef:

Maar de klappen worden soepeler opgevangen en daardoor krijgt de hele ophanging minder te verduren. Dus er is voor beide wat te zeggen.
En wat wegligging betreft, ik denk dat een Xantia met comfortbollen nog steeds veiliger rijd dan een AX. Dus ja, het is allemaal relatief. Anders allemaal aan de Activa!

Klopt: ik ben nu 8 jaar (220.000km.) aan de comfortbollen en heb nog geen enkele ophangingsonderdelen hoeven vervangen. Dat zegt wel wat op de beroerde wegen die ik dagelijks rijd en de snelle slijtage aan deze onderdelen van allerlei andere auto’s. Laatst hier nog over gehad met een keurmeester die niet van citroen houdt, maar wel moest toegeven dat de gebruikelijke afkeurpunten bij onze Xantia lang mee blijken te gaan.

En als het over wegligging gaat: probeer maar eens met een legale, streng goedgekeurde, lege, achterwiel aangedreven ford transit bus (zo maar een voorbeeld) hard door een bocht te gaan - te remmen - etc. mega onveilig hoor maar ben je daar eenmaal achter dan doe je dat geen tweede keer. Ben het er wel mee eens dat mega hard de bocht door met een hp geveerde citroen beter
vermeden kan worden. Een racemonster is zo’n xantia sowieso niet.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 februari 2011 01:24 AM
  [ # 18 ]

Slijtage-delen aan de wielophaning van een Xantia, zijn zo rond de 250 aan de beurt.
Dit uit eigen ervaring met een rustige rijstijl, en nooit hard door bochten.

Zoals Waterman het zegt, het gaat om de grenssituaties, en dan kun je beter gewone bollen hebben. Stel dat je ergens niet bekend ben of even niet oplet en opeens is er een bocht waar de (advies) snelheid 80 of 90 is, en je rijd ruim 100 met je comfortbollen..???

Profiel  
 
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 11 maart 2011 12:03 AM
  [ # 19 ]

Goed dan, morgen worden er vier nieuwe comfortbollen onder m’n Xantia gezet. Ben benieuwd. Ik laat jullie weten hoe het rijdt. Ik heb er nu 113.000 km opzitten met de Xantia, dus de ophanging moet het zo te lezen nog wel even vol kunnen houden. Ik ben erg benieuwd…

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 11 maart 2011 12:17 AM
  [ # 20 ]

Mijn Xantia HDi heeft ook comfortbollen sinds mei 2009.

Het gevoel is natuurlijk heel persoonlijk maar ik vind het voor een deel heel erg lekker rijden maar af en toe ook weer niet. Vooral op de snelweg is het geweldig rijden met de comfortbollen.

Helaas ben ik toch minder tevreden in bochtenwerk, kleine oneffenheden en op drempels.
Bochtenwerk omdat het lijkt of de Xantia toch meer gaat overhellen, daarnaast worden kleine harde oneffenheden slechter gedempt en door de zachtere dempers moet ik drempels met een lagere snelheid nemen anders raak de Xantia bij het inveren vaak de veerstops.

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 24 maart 2011 11:10 PM
  [ # 21 ]

Zo, daar ben ik dan weer. Heb nu een paar 100 kilometer gereden met m’n nieuwe comfortbollen en ik kan niet anders zeggen dan dat het geweldig rijdt! Nu is het natuurlijk wel zo dat m’n oude bollen echt op waren, dus ik ga van een hele stugge Xantia naar een soepel verende Xantia. Het verschil is dus groot, maar oei, oei, wat lekker zweven.

Ben het wel eens Quo: het bochtenwerk is wat lastiger (zeker als je ‘m echt door een bocht trekt). Maar ik had n.a.v. de verschillende posts veel erger verwacht.

V.w.b. kleinere oneffenheden kan ik niet zeggen dat ie daar meer moeite mee heeft dan met normale bollen. Ik heb het idee dat dat gelijk is gebleven.

Over drempels: de auto glijdt moeiteloos over de wat ‘langere’ drempels: /————\, maar bonkt wat meer bij kortere drempels: /-\. Ik heb daarbij het idee dat de ophanging het naar beneden vallen van de auto niet kan bijbenen of zoiets. Als je dus met een wat grotere vaart zo’n drempel pakt, hoor je echt een bonk. De demping is er niet minder om, maar ik heb niet echt het gevoel dat het goed is voor de auto.

Dan de hamvraag: ben ik tevreden met de comfortbollen? Ik zeg ja, ik zeker. De Xantia veert, dempt en glijdt als nooit te voren. Met name op langere stukken (snelweg) is het echt heerlijk vertoeven in de Xantia. Ik kan me echter goed voorstellen dat als je een wat vlottere rijder bent en niet veel snelwegkilometers maakt, je comfortbollen niet of minder op prijs zult stellen. De auto is gewoonweg wat slapper geveerd.

Ik ben er in ieder geval voorlopig enthousiast over. Mocht dat veranderen dan zal ik jullie dat ook zeker laten weten.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 25 maart 2011 12:53 AM
  [ # 22 ]

Als er ooit nog een vraag komt of over xantia comfortbollen geschreven moet worden: beter te verwoorden dan in je laatste post is naar mijn idee niet mogelijk. Smile  Ben het 100% net je analyse eens. Veel plezier ermee!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43092
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 maart 2011 09:03 AM
  [ # 23 ]
AF Dekker schreef:

Ben het wel eens Quo: het bochtenwerk is wat lastiger (zeker als je ‘m echt door een bocht trekt).

Dit zegt genoeg….  sad blue

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 25 maart 2011 09:12 AM
  [ # 24 ]

Ik moet zeggen na een poosje met nieuwe comfortbollen op de BX gereden te hebben dat het toch minder bevalt als vroegah.

Ik heb de grens wel op gezocht, en hij breekt nog altijd bijna niet uit, maar in strakke bochten duikt de neus wel erg veel naar de grond. Als je even snel binnendoor van A naar B moet zijn comfortbollen wel een beperkende factor. (op 80km wegen met wat hobbels krijg je al gauw een boot effect)

Enorm pluspunt vind ik dat je de dwarsrichels veel minder voelt, iets wat met gewone veerbollen onmogelijk is. Het zwevende gevoel op de snelweg is ook heerlijk. Ze blijven er alleen om deze reden al op zitten.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 11 april 2011 08:17 PM
  [ # 25 ]

Tja, ik heb ook voor de keuze gestaan. Uiteindelijk ‘standaard’ bollen gemonteerd (Duits fabrikaat). Paar keer op en neer naar Frankrijk geweest de laatste tijd en ze veert echt heerlijk. Ook eens een op-en-neertje gemaakt met een Mitsubishi ASX (toekomstige crossover van Citroën) en was name vanwege het matige veercomfort toch aanzienlijk moeier dan met de Xant.. Pluspunt van de Mits was de cruisecontrol. Op dat soort afstanden, zo’n 950 km, echt een zegen…

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11662
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 april 2011 09:32 PM
  [ # 26 ]

Er is iets niet goed aan mijn comfortbollen. Het veelgenoemde boot-effect blijft ten enen male uit bij mijn TD. Hogervp, weet je zeker dat je comfortbollen hebt laten monteren?? Mr. Green

Mij benieuwen water gebeurt na een verversingsbeurtje LHM dan.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook