Citroën newbie stelt zich voor
IndoGuy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 28 februari 2011 11:18 PM

Hallo allemaal,

Mijn naam is Aad Liefveld en ik woon Duffel, België.
Sinds kort ben ik in het bezit van een C6 Lignage 2.7 HDI uit november 2006.

Als zelfstandig adviseur reis ik veel in Europa en de US. Los van de vele vliegmijlen leg ik dus ook menig kilometer af per auto. In de afgelopen jaren heb ik zakelijk vooral duits en scandinavisch gereden en de laatste 3 jaar zelfs japans, maar nog nooit iets frans of italiaans.

Zoals bij veel mensen was mijn allereerste, eigen auto een Golfje diesel. Hierna heb ik zakelijk de volgende auto’s gereden:

-Audi 80 (B3/Typ86; net uit en ozo modern van vormgeving)
-Mercedes E280 (W124)(oubollige luxe met een trage automaat)
-2x Ford Scorpio MK1 hatchback (vanwege de vernieuwende lijn,en de standaard ABS)
-BMW 318i E36 (dé auto voor de jonge, snelle verkoper)
-Volvo V40 (life style marketing; een volvo station waar niks in past. gekozen voor de vormgeving)
-Rover 600 (omdat het vooral geen mainstream mocht zijn)
-Volvo S60 D5 (alweer een verniewende vormgeving, maar gevaarlijk boven de 200)
-Saab 95 Aero (de laatste echte. ik zocht een onopvallende, zeer snelle en zeer veilige auto)
-BMW 530D E39 (snel, zuinig, en comfortabel op de autobahn)
-Saab 93 Estate (zat vol electronische verrassingen; 200plus op de autobahn en de systemen vallen uit)
-Lexus IS250 (een miskende rijdersauto. snel en betrouwbaar, beter dan een BMW, maar helaas ook klein.

De Lexus werd mij ter beschikking gesteld door mijn laatste klant en toen het contract eindigde verdween dus ook de Lexus. Voor mijn persoonlijke vervoersbehoefte was ik dus weer op zoek naar een comfortabele kilometervreter. Deze keer tweedehands, aangezien wij voor het gezin beschikken over een BMW 520D Touring (F11).

Tijdens mijn zoektocht naar de usual suspects (Saab 95, BMW 5, Audi A6)viel mijn oog op de C6. De wonderschone, vloeiende lijn in het ontwerp was mij 4 jaar geleden al opgevallen, maar nooit had ik een Citroën serieus overwogen. Nieuwsgierig gemaakt door de uitzonderlijk lage prijzen voor een auto van deze klasse, heb ik op het web zoveel mogelijk info verzameld over de C6. Op deze zoektocht vond ik dus ook deze site.

Wat opviel was dat ondanks de lage verkoopcijfers de C6 rijders zeer tevreden zijn over hun keus, zelfs zij die voorheen andere merken reden. Dit bracht mij ertoe om eens een proefrit te maken in één van de aangeboden C6’n. Al die verhalen over onbetrouwbare, deinende boten, die geen enkele Fruede am Fahren toestonden, zijn in een uur tijd naar het land der fabelen verwezen.

Wat een auto! Hoe heb ik dit al die jaren over het hoofd kunnen zien??? Ruimer dan een 5-serie, een A6, of een E-klasse. Comfortabeler dan alles wat ik ooit heb gereden. Nog eigenwijzer dan Saab, een mooier dan wat Alfa ooit heeft gebouwd. Hoe langer ik naar de voiture kijk, hoe meer kilometers ik ermee rij hoe minder ik begrijp van de lage verkoopcijfers.

De kilometers glijden ongemerkt onder je door, en zelfs na uren kom je ontspannen op je bestemming aan. Een C6 mag dan wel niet gebouwd zijn voor het betere gooi en smijt werk, maar hij kan het wel! Het is ongelofelijk hoe snel die bollen reageren op plotselinge koerswijzigingen. Strak en zeker stuur je hem door snelle, opeenvolgende bochten. Ik ben nu al benieuwd hoe zij het in de bergen gaat doen!

Ik heb gekozen voor de Lignage vanwege de afwezigheid van een navigatie systeem. Ik gebruik al jaren TomTom en ik geloof niet dat er iets beters op de markt is. Wel jammer is dat hiermee ook het JBL sound system ontbreekt. Ben benieuwd of dat nog achteraf is in te bouwen. Een ander gemis zijn bekerhouders voor de achterbank. Wel een laadje, maar geen bekerhouders??? Toch een gemiste kans.

Ik laat binnenkort een Parrot MKi9200 handsfree inbouwen, zodat ik ook weer kan genieten van de muziek op mijn IPhone. En als ik ook nog een oplossing vind voor de 2 andere dingetjes, dan ben ik helemaal blij!

Eindconclusie: ik had 4 jaar geleden al een C6 moeten nemen. Iedere kilometer is een feest tegenwoordig. Geen gejaagde rijstijl meer (Lexus, BMW!)

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 februari 2011 11:32 PM
  [ # 1 ]

Dag Aad,

Welkom hier en veel plezier met de C6, prachtige auto!

DriverD.

Citroen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook