1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
5 Versnellingsbak in GS
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 03 maart 2011 02:38 PM

Goedemiddag,

ik heb in het topic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205211/ al eens aangegeven dat ik interesse had in de ombouw naar een 5-bak.

Ik wil dit nog steeds graag doen.

Nu weet ik inmiddels dat er een aantal aandachtspunten zijn:
-baksteun
-Y-stuk uitlaat
-Uitkloppen of slijpen van de tunnelbak
-Schakelstang aanpassen

die eerste twee punten maak ik me niet zo druk om, het uitkloppen van de tunnelbak of het aanpassen van de schakelstang is misschien even wat lastiger.

Vandaar mijn vraag; heeft er iemand toevallig wat meer info over of misschien zelfs foto’s van zo’n aanpassing. Dan kan ik me alvast een beetje geestelijk voorbereiden.

Ik hoor het natuurlijk ook graag als je zinvolle tips hebt!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 maart 2011 04:38 PM
  [ # 1 ]

Dan zet ik mijn GS ernaast!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 03 maart 2011 05:23 PM
  [ # 2 ]

Bedoel je dat je al een 5 bak hebt in de GS zodat ik het even kan afkijken of wil je ook een 5 bak inbouwen en gaan we simultaan sleutelen? Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 maart 2011 05:30 PM
  [ # 3 ]

dat laaste. Hoeveel toeren scheelt het?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 03 maart 2011 06:33 PM
  [ # 4 ]

lol,

Bij 120 km per uur ongeveer 4000 toeren in fifth gear, of ongeveer 5000 toeren in z’n 4e versnelling. Uiteraard bij een lange 5 bak.

Met een “standaard” bak is dat een kleine 5000 toeren in z’n 4 voor 120 km per uur.

Standaard tussen aanhalingstekens aangezien er ook 4-bakken zijn die ongeveer 4500 tot 4800 toeren draaien bij 120 km per uur. Ik weet natuurlijk niet wat je nu in je auto hebt hangen.
Een korte 5 bak zit tussen die twee in.

Heb je een toerenteller? dan moet je maar eens kijken op je gpsje bij 120 wat hij nu doet.

Pin me overigens niet vast op de exacte toeren, maar zoiets is het wel…

Profiel  
 
DoctorPallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 03 maart 2011 07:08 PM
  [ # 5 ]

Ik kan mij vergissen, maar als ik het goed begrepen heb zou je het hele subframe moeten wisselen met die van een GSA. Alleen de GSA is met 5 bak geleverd en het subframe van GS en GSA is anders. De motorsteunen ook.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 03 maart 2011 08:10 PM
  [ # 6 ]

Ik heb 20 jaar geleden ook een 5-bak in mijn gs “gelepeld”.
Ik weet niet meer precies meer hoe ik dat gedaan heb, maar ik weet zeker dat ik NIET het subframe verwisseld heb!
Succes in ieder geval, het is de moeite waard want het rijdt ( met een lange bak )geweldig beter op de snelweg, idd. 4000 t/m bij 120 km/u!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 03 maart 2011 09:52 PM
  [ # 7 ]
DoctorPallas schreef:

Ik kan mij vergissen, maar als ik het goed begrepen heb zou je het hele subframe moeten wisselen met die van een GSA. Alleen de GSA is met 5 bak geleverd en het subframe van GS en GSA is anders. De motorsteunen ook.

Is niet alleen de baksteun anders wat belangrijk is voor deze actie?

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 04 maart 2011 10:31 AM
  [ # 8 ]

Naar mijn weten zitten onderop je subframe twee metalen steunen, die zijn voor een 4 bak korter dan voor een 5 bak. Die twee steunen zal je moeten verlengen en dan zou het passen. Bij de GSA zijn deze steunen langer en hebben twee montage gaten. Zodat je kan kiezen welke bak je er in hangt een 4 of 5 bak.

Ik heb ook al eens vernomen dat men gewoon twee plaatjes aan vast had gebout aan het bestaande gat om vervolgens de bak aan die plaatjes te hangen, kan natuurlijk ook.

Ik was van plan om er ‘multifunctionele steunen’ voor terug te zetten.

De motorsteunen van een GSA waren iets hoger toch? (om zo ook iets meer ruimte te hebben voor de uitlaatpijpen tussen het subframe?)

G-ikX, je hebt dus een 1130 blok met 1299 zuigers en cilinders en een lange 5 bak met elektronische vonkendoos, dat klinkt als een prima combinatie! Kan je je misschien nog herinneren wat je toen met de tunnelbak hebt gedaan? Uitgeklopt of met de flex/lassie in de weer? En qua schakelstang? Ik kan me goed voorstellen als je het niet meer weet, zou je anders een paar foto’s willen maken van onder de kap?

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 04 maart 2011 02:12 PM
  [ # 9 ]

Ik heb een vroege GSA, nog met een 1129 blokje en een vierbak. Die leverden ze indertijd als instapmodel. Aangezien het mij sterk lijkt dat Citroën speciaal voor deze goedkope uitvoering van de GSA een 4-bak heeft ontworpen en het mij even sterk lijkt dat mijn GSA een ander sub heeft dan GSA’s met een 5-bak (want die was als optie leverbaar), vermoed ik dat het e.e.a. zonder aanpassingen van het sub. uitwisselbaar is.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DoctorPallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 04 maart 2011 05:56 PM
  [ # 10 ]

Voor de duidelijkheid hier een uittreksel van alle wijzigingen aan de GS Spécial model jaar 1980. Deze zijn uitgevoerd naar aanleiding van de GSA, die exact dezelfde ontwikkeling heeft doorgaan.

De baksteun is dus duidelijk anders, net als het Y-stuk, de motorsteunen, het subframe en nog wat dingen. Een 5 bak in een GS van modeljaar 1980 zetten is dus duidelijk een stuk gemakkelijker.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 04 maart 2011 08:53 PM
  [ # 11 ]

Om ruimte voor de 5-bak te krijgen in mijn gs heb ik volgens mij met de slijpschijf 2 vertikale insnedes gemaakt in de dubbele rand en daarna naar beneden en naar achteren getikt, vervolgens de boel goed dichtgekit.

De (langere) pook op de 5-bak heb ik volgens mij omgewisseld met de kortere pook van de originele 4-bak. (zit met een borgpennetje vast, kan je eruit tikken met een drevel)

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 04 maart 2011 09:28 PM
  [ # 12 ]

Euhm, dat verhaal van die schakelpook klopt niet zie ik nu, dat was ik toen van plan, maar dat ging niet. (tja,.... 20 jaar geleden he!?)
Ik heb een schakelstang van en gsa gemonteerd….....

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 13 maart 2011 12:01 AM
  [ # 13 ]

Kijk eens aan! dit zijn berichten waar ik iets aan heb!

Dr. Bedankt voor het document, volgens mij zeer waardevol! Maar mijn Frans is dusdanig slecht dat ik het zelfs met een vertaler niet goed kon begrijpen?

Wat bedoelen ze nu met die 7,5 mm, dat de motorsteunen van een 1300 7,5 mm hoger zijn geworden toch?
en schrijven ze dat de pook op de bak 20mm korter is gemaakt? zodat je een minder grote arm hebt met je versnellingspook?

wil iemand anders de essentie voor me vertalen?

en wordt er nog iets gemeld over veranderingen aan het subframe?

// voor een nieuw onderwerp plak ik deze er alvast bij: http://bringatrailer.com/2009/11/16/the-right-seller-1971-citroen-gs/

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 14 maart 2011 12:19 AM
  [ # 14 ]

Ik begeef me nu een beetje op glad ijs door te cross-posten, maar in de link van de vorige reactie zie je een temperatuursensor zitten. Is dit een “normale” plek voor een temperatuursensor? in de pijlstok of in het carter vind ik geen nette oplossing en bij de GSA zit er al ergens een plaats waar hij in zit, is dat deze plek? lijkt mij niet toch?
(zie ook: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210212/)

Maar wat ik vooral interessant aan de foto’s vind zijn de geventileerde schijven.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben in een GS?

De 5 bak heb ik inmiddels voorzien van geventileerde schijven en aangepaste klauwen maar ik besefte me eigenlijk net pas dat er dus misschien helemaal geen ruimte is. Daarom is één van de bouten ook al verzonken in de klauw. Past dat eigenlijk wel?

Of is dat weer afhankelijk van het type subframe wat je hebt? (en dan kom ik dus toch weer op de franse tekst uit)

Die gast van de link zal het er vast ook niet op hebben gezet als het niet zou passen, maar better safe than sorry…

Let op de gele markering van dit stukje subframe voor de 5 bak:

Afbeelding Bijlagen
subframe.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 29 maart 2011 05:44 PM
  [ # 15 ]

Vergeet mijn uitstapje van mijn vorige post maar even, hiervoor zal ik tzt nog twee aparte topics openen.

Om op het verhaal van de 5 bak terug te komen:

Pollux was zo behulpzaam om de essentie van de Franse tekst even te vertalen:

‘Het subframe van de GSA is met 7,5 mm verlaagd, waardoor de motorsteunen met 7,5mm zijn verhoogd. Voorts is de kogel van de schakelstang op de bak met 20mm verhoogd.’ Waarvoor dank!

Ik heb de twee bakken 4-Bak GS en 5 BAK GSA in een transparante layer gezet zodat je de verschillen goed kunt zien. Pullux gaf ook aan de de schakelstangkogel is verhoogd, dit is ook goed te zien in de foto, maar let er wel op dat de schakelstang op de layer niet op schaal is (is deels onderbroken).

-Is dan enkel de dikte van de onderste balk aangepast van het GSA subframe? en met wat als reden?

Afbeelding Bijlagen
GSvsA-Gearboxes_web.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook