1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Te koop: C35/242 donorbus
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 05 maart 2011 08:51 PM

Hallo,

Ik zal me even voorstellen: Ik ben Edwin, 19 jaar, woon bij mijn ouders, werk dit jaar fulltime in de productie en ga volgend jaar studeren. Ik maak graag muziek en zit daarom in een band. We willen met de band deze zomer touren richting Berlijn.

Daarom, was ik op zoek naar een bandbus. Nu viel mijn oog op een camperbouw fiat 242 2.2 diesel. Inmiddels weet ik dat dit exact dezelfde bouw is als een C35. Ik heb al dankbaar wat rondgesnuffeld op dit forum.
Om de camper te bekijken moest ik half Nederland doorrijden, naar Oss. Er zat wel wat roest aan, maar de bodem leek best wel prima. De camper werd gebruikt om een crossmotor te vervoeren. Er was dan ook een wand halverwege de camper ingebouwd, zodat achterin al het gereedschap etc. kon liggen.
Starten lukte niet al te moeizaam met een koude motor en na een kort ritje gemaakt te hebben, besloot ik de camper te kopen. Alles werkte, afgezien van de snelheidsteller.
Na de camper volgetankt te hebben, was het tijd om richting huis te gaan. Er zat een radio cdspeler in, inclusief latin cd, dus topvermaak. Op de terugweg bleek dat de dashboardlampjes het vaker niet dan wel deden. Na even te checken bleek dat de richtingaanwijzers, ruitenwissers, etc. dan ook niet werkten. De lampen bleven wel gewoon werken. Ik kon maximaal 90 rijden trouwens. Ik lees hier op het forum anders.
Eenmaal terug in Hoogeveen wilde ik weer bijtanken om te berekenen wat het verbruik was. Toen bleek de accu ook ineens leeggetrokken te zijn. Gelukkig was de band mee, dus die konden aan het werk om die camper aan te duwen. Na het bijladen blijkt de accu zijn beste tijd ook wel gehad te hebben.


Nu staat de bus al een tijdje naast mijn huis. De bedrading is een enorme warboel. Onder de motorkap hangt ook het een en ander los. Starten lukte niet meer. Er bleek wel een kapotte gloeibougie in te zitten. De andere bougies waren ook redelijk af, dus zijn ze nu alle 4 vervangen. Toch niet het gewenste resultaat; starten lukt nog steeds niet. Een vriend kwam een keer langs om te kijken, en om de motor toch lopende te krijgen, hebben we de bus maar aangesleept. Dit ging ook niet al te makkelijk. Het duurde even voordat hij aansloeg. Stationair wilde hij niet lopen, maar dat zou ook kunnen zijn omdat ik niet zeker weet of de chokeknop linksom of rechtsom gedraaid moet worden. Wat kan de oorzaak zijn van een niet startende diesel?


Inmiddels heb ik het een en ander aan doodlopende bedrading van de accesoiresaccu verwijderd. Dit gaf gelukkig wat meer overzicht. Nu komt er nog een rode kabel van onder de motorkap, maar deze is nergens op aangesloten. Aan de spanningsregelaar hangt ook een blauwe losse kabel, die van de + komt. Weet iemand waar hoe deze kabels aangesloten moeten worden? Het lijkt me aannemelijk dat mijn accu niet bijlaadt om de losse blauwe draad.


Uiteindelijk wil ik banken inbouwen, met een tafel die kan zakken. Zo moeten er genoeg slaapplekken beschikbaar komen om 4 man oncomfortabel te laten slapen. Verder moeten er wat roestplekken weggewerkt worden. De motorkap zal vervangen moeten worden. Wish me luck!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 maart 2011 12:26 AM
  [ # 1 ]

Leuk projectje! Smile
Welkom en veel plezier.

DriverD.

Citroen!

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 06 maart 2011 07:38 PM
  [ # 2 ]

je mag wel eens langs komen met dat ding Wink
ik woon niet zo heel ver van Hoogeveen, stuur maar even een pb

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 maart 2011 11:04 PM
  [ # 3 ]

Voor een 2200 is 90 netjes, hoor. Bij mij zit er een tweede accu naast, waardoor ‘t allemaal weer net even anders is. Dat wordt dus op zoek naar een fotootje van hoe het origineel zat. Of bij Algra langs dus. Ik hoop dat je ‘m snel aan het lopen hebt. En wat betreft dat slapen - da’s best comfortabel te maken hoor. Smile

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 06 maart 2011 11:58 PM
  [ # 4 ]

Bij mij zit er ook een tweede accu naast. Is inderdaad niet te zien op die foto.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 maart 2011 12:14 AM
  [ # 5 ]

Dat geeft een completer beeld Smile Die van mij staat in de stalling - ik kan er niet bij om snel een foto te maken. Sorry! Emand anders hier?

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 maart 2011 11:57 AM
  [ # 6 ]

Hallo Edwin,

fijn dat we er mogelijk een nieuwe C35/242 enthousiasteling bij hebben. Ik zeg mogelijk i.v.m. je uithoudingsvermogen, niet omdat deze bussen zo slecht zouden zijn, maar veel is net even anders uitgevoerd dan veel monteurs verwachten, en vaak worden campers meer op een gevoel gekocht dan op logica… Wink

maar voor jou informatie: het zijn de fijnste en beste bussen ter wereld! *

Starten van de diesel: je zou geen voorgloeiautomaat moeten hebben, maar een trekstarter met voorgloeischakeling. voorgloeien bij koud weer mag echt wel een minuut: citroen geeft 40- 60 seconden aan. voor het starten de knop voor stationair toerental helemaal rechtsom draaien, dat zou het hoogste toeren tal moeten geven. Zorg ervoor dat de stopknop (helemaal links) echt helemaal is ingedrukt en dat de kabel ook niet blijft haken/klemmen (moet dan spanningsvrij zijn op de pomp).

Als de bus technisch helemaal OK is moet ie toch wel net de 100km/h kunnen halen (timing met een kalender uiteraard, niet met stopwatch)

Accu/dynamo(wisselstroomgenerator)/spanningsregelaar:
de spanningsregelaar krijgt via het contactslot geschakeld een plus signaal/voeding. Op basis van de heersende boordspanning wordt dit omgezet naar een spanning/voeding naar de dynamo waardoor de spanning en het vermogen die de dynamo opwekt (mede) wordt bepaald.
De spanningregelaar wordt via het contact geschakeld zodat deze als de motor is uitgeschakeld geen energie meer verbruikt.


Moderne dynamo’s hebben deze regelaar ingebouwd, waardoor je je nooit zorgen hoeft te maken over de draden en kleuren tussen die onderdelen.
In dit geval heb je drie draden: massa (de “min pool”, zou zwart-wit moeten zijn), boordspanning vanaf het contactslot (de “pluspool”, zou zwart moeten zijn) en de draad naar de dynamo toe (zou geel moeten zijn). Als een van die draden niet is aangesloten doet het zaakje het niet.

Op de dynamo moeten twee draden zijn aangesloten: de voeding vanaf de spanningsregelaar en de kabel naar de pluspool van de startmotor waarover alle opgewekte elektriciteit naar de accu moet gaan (via de dikke kabel tussen startmotor en accu).

Vaak is er veel aan de kabelboom geknoeid bij campers om een tweede accu bij te plaatsen let dus goed op wat je doet. Soms is er met relais gewerkt, soms moet je kiezen welke accu wordt gebruikt/ opgeladen. Bij oudere campers laat het werk vaker te wensen over: “ja maar, het doet het toch?” maar voor hoelang?
Hoe de zaak bij jouw bus is aangesloten moet je dus zelf controleren (misschien is er bijvoorbeeld een modernere dynamo gemonteerd?).

Succes, maar vooral ook heel veel plezier!!!

* uiteraard mijn persoonlijke mening, waaraan voor anderen (helaas) geen rechten kunnen worden ontleend

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 maart 2011 12:10 PM
  [ # 7 ]

Terwijl ik het een en ander teruglees kom ik tot de concliusie dat je probleem ook wel eens in je contactslot (contactrol) kan zitten. Als je dashbord er af en toe mee ophoudt kan dat daarvan een goede (of slechte eigenlijk) indicatie zijn (is allemaal contact geschakeld)...
Alternatieve oorzaak kan slecht contact van de zekering zijn: origineel de dikke gele kabel in onderste zekeringen kastje.

De grap van deze diesels is dat die gewoon doorlopen ook bij uitgeschakeld contact, dus daar merk je het niet aan!!!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 maart 2011 12:15 PM
  [ # 8 ]

andere mogelijke oorzaken van slecht startende diesel:
lucht in de leidingen door poreuze diesel aanvoer en retour (!!!) leidingen.

tijdelijk te verhelpen door (iemand anders) bij het starten met de hand-opvoerpomp op het dieselfilter diesel op te laten pompen.

Definitief oplossen door alle (maar met name die in de motorruimte) rubber diesel slangen te vervangen door nieuwe exemplaren.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 07 maart 2011 09:29 PM
  [ # 9 ]

De paarse draad die ik zie hangen, is het mogelijk dat dat de D+ draad van de dynamo is?

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 08 maart 2011 11:15 AM
  [ # 10 ]

Ik meen dat de paarse voor de koelwatertemperatuur sensor op de waterpomp is.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 08 maart 2011 06:29 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor dit geweldige verhaal, hier ga ik gebruik van maken!
Ik ben morgen pas weer thuis, maar dan zal ik er direct naar kijken.

Voorgloeien deed ik niet langer dan 20 sec. Daarbij is de huidige accu heel slecht dus lukte lang doorstarten ook niet. Volgende week is de loon weer binnen, dus dat heeft ook weer een doel..Smile
Aan de spanningsregelaar hangen inderdaad een zwart-witte massakabel, een zwarte op de + en de gele op exc. Nu hangt er nog een blauwe kabel aan de +, die nergens op aangesloten is.
Die contactslottheorie vind ik een hele goede! Als deze niks geeft, dan zal de accu ook niet opladen toch? Zekeringen checken had ik al gedaan, maar dubbelchecken is nog beter.
Er waren al een paar rubberen slangen recent vervangen zag ik, maar er zijn vast nog genoeg oude over. Dat kan natuurlijk ook nooit kwaad om te vervangen.

De temp. meter is later een keer erbij gehangen. Hij werkte wel!. Hij hangt nogal ongelukkig onder het contactslot. Ik zag een andere foto van MaartenH waar deze meter op het dashboard was gebouwd. ()
Hopelijk blijft het mooi weer als vandaag!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 08 maart 2011 06:52 PM
  [ # 12 ]

Meet ook even wanneer er spanning op welke(losse)draad staat, dan heb je weer een aanknopingspunt voor ons sleutelaars tongue rolleye
Bij mijn C35 zit bij mijn weten de paarse draad achterop de dynamo.

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 09 maart 2011 11:59 AM
  [ # 13 ]

Hallo Maurice,

als ik me niet vergis heb jij een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar (bus van 1990) deze versie heeft een waarschuwingslampje op het dashbord:
Dit lampje brandt bij ingeschakled contact wanneer de dynamo geen spanning opwekt, de spanning komt dan vanaf het contactslot, de stroom loopt dan via het controle lampje naar de dynamo waarbij deze laatste dan als mass (minpool) werkt.
Op het moment dat de dynamo spanning op gaat wekken zal ook op de aansluiting op de dynamo die eerst als massa werkte 12-14 volt komen te staan, met als gevolg dat er geen spanningsverschil meer is over de aansluitingen van het lampje (1 keer via contactslot en 1 keer via dynamo en geen massa meer) en hierdoor zal het lampje niet meer branden!!!
Het draadje vanaf de controle lamp naar de dynamo zal paars zijn?

Als ik me vergis, moet je het zeggen hoor!!!

groeten!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 09 maart 2011 07:06 PM
  [ # 14 ]

http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=19948

Hier kun je ook even teruglezen wat de D+ (paars, bij mijn C35, net nagezocht) doet.
Ik weet namelijk niet precies wat het interne van de dynamo/spanningsregelaar daar mee te maken heeft.
De modernere dynamo`s (idd. mijn bus is van 1990, AM-1988) hebben een diodeschakeling op de dynamo.

Hier werkt de scheidingsdiode/relais mee , bij ons het relais van de koelkast tijdens het rijden.

De huishoudstroom is gemaks en veiligheidshalve niet opgenomen in het boordcicuit.

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 09 maart 2011 11:28 PM
  [ # 15 ]

Bah, moest vandaag overwerken en het werd niet het mooie weer waar ik op hoopte.
Toch nog even de zekeringkastjes open getrokken. Bij mij zit de dashboardzekering blijkbaar in het bovenste kastje. Wel een dikke gele draad.
Ik heb direct alle zekeringen doorgemeten, en kwam op een best gewenst resultaat: Alle zekeringen gaven nagenoeg 0 Ohm, behalve die van het dashboard. Nu is de zekering zelf niet kapot, maar in de houder zit iets niet lekker. Meestal kreeg ik geen weerstandwaarde, en na heel wat gewrik zo’n 100 Ohm. Morgen dus oppoetsen en kijken of dat helpt! Daar is het nu te donker voor.

Wat loopt allemaal over die zekering? Ik heb hier wel een werkplaatshandboek gevonden, maar het elektrische schema kan ik er net niet in vinden..Sad

Profiel  
 
 
1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook