1 van de 52
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Maus’ GSA - En we klussen weer verder… Pagina 52
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 07 maart 2011 09:12 PM

Dag beste mensen.

Vandaag ben ik begonnen met het demonteren van de GSA. Klacht: Olielekkage, koppeling versleten.
Foto’s:


Meer foto’s kon ik niet maken want de accu was leeg.

Voor zover ik het kan beoordelen met vrijwel geen sleutelervaring, lekken onder andere de kleppendeksels en een olieslang(ontluchting?) vanaf de vulpijp naar het luchtfilter. Lekte precies boven de oliekoeler.

Uiteraard kon ik het werkplaatshandboek niet vinden(die groene) dus ben ik gewoon op eigen inzicht de voorkant gaan demonteren. Echter heb ik geen idee wat er nu moet gebeuren.

Tips zijn welkom, en op het hulp aanbod van mkatgert ga ik graag in. Het lijkt me fijn om iemand met verstand van zaken erbij te hebben, die kan me wat wegwijs maken onder de kap etc. en me een beetje op weg helpen qua ‘bestellijst’ van nieuwe onderdelen. Ik zag dat 10 april het magazijn open is, wellicht kan ik dan alles in een keer meenemen.

Ik wil de auto meteen een grote beurt geven(hij is nu toch uit elkaar), alles waar je normaal niet bij kunt maar vervangen.
D-riemen, spanrollen(?), sowieso de koppeling met drukgroep, en alles wat ik nog meer te vervangen valt.

Enne ohja Sad De ventilator moet eraf, ik las ergens dopmaat 42, klopt dat? Waar kan ik die krijgen?

Alvast dank voor de hulp allemaal!
Maurice

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 07 maart 2011 09:52 PM
  [ # 1 ]

Ik vind die bokjes onder je auto wel erg eng…

Distributie inderdaad met spanrollen en ik zal een complete pakkingset monteren.
Er is wel een topic hier over wat je allemaal preventief vervangen kan als de motor eruit is.

Dop 42 kun je kopen bij de betere gereedsschapswinkel.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 maart 2011 09:59 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij heb ik die dop wel te leen; in Breda. Maar ze zijn ook gewoon te koop als dat te ver is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 07 maart 2011 10:06 PM
  [ # 3 ]

En anders heb ik die ook wel te leen Smile

Stuur anders maar even een PMmetje, dan moeten we maar wat afspreken.

Profiel  
 
Pollux (verbannen)
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 06-05-2007

Gepost: 07 maart 2011 10:16 PM
  [ # 4 ]

Hallo Maus,

Mocht je de dop willen kopen, dan is het ook te overwegen om dop 44mm te kopen. Die is procentueel gezien nauwelijks groter, en is ook een typische Citroen-maat (ook gebruikt voor de 2cv). Hiermee kun je dan naast je ventilator moer, ook je achternaven losdraaien.

Ik heb dit getest, omdat ik van iemand hoorde dat het ook met de veel courantere dop 46mm ging. De moer kwam met 44mm uitstekend los, zonder dat de moer beschadigd raakte. Let wel op dat je naast de dop ook een wringijzer, of een reuze-ratel moet hebben met een 3/4 duims aansluiting. Anders gaat het niet. Er bestaan verklein-adapters van 3/4 duims naar 1/2 duims (normale doppenset maat) maar de kans dat je je 1/2 duims wringijzer aan gort draait (na de strikt noodzakelijke verlengingmet een pijp oid) is bijzonder reëel.

Succes

Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 maart 2011 10:26 PM
  [ # 5 ]

Dag Maus,

citro-power geeft goed advies: De blokjes onder de dorpels kunnen gevaar opleveren, vooral als je aan de ventilatormoer gaat sjorren.
Het getuigt wel van moed om aan deze klus te beginnen, maar ik vraag me af of je voldoende technisch onderlegd/handig bent. In geval van twijfel: Hulp zoeken, niet alleen hier maar ook in levende lijve.

Succes.

Citroen!

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 07 maart 2011 11:00 PM
  [ # 6 ]

De blokken zijn aan de ‘binnenzijde’ schuin afgezaagd zodat de auto in het midden van de blokken staat. De achterkanten staan op speciale steunen met ook blokken ertussen. Echt horizontaal sjorren wil ik zoveel mogelijk vermijden. Dat moet lukken denk ik. Alleen kracht omlaag zetten lijkt me?

Een dop kopen is in principe geen probleem, maar lenen zou nog fijner zijn. Ik hoop dat ie er niet al te vaak af hoeft.. daar gaan we in ieder geval vanuit.

Ik ga mkatgert eens PMen en dan kan hij eens meekijken, kan ik altijd wat vanop steken.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 maart 2011 11:08 PM
  [ # 7 ]

Luchtsleutel zou nog mooier zijn, dan is de moer van de fan er zo af.
Anders inderdaad omlaag kracht zetten.
Goed dat je er een ander bij haalt.

Nogmaals succes!

Citroen!

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 07 maart 2011 11:13 PM
  [ # 8 ]

Luchtsleutel kan ik wellicht wel aankomen. Een vriend van me heeft sowieso een compressor te leen, luchtsleutel misschien ook.

@ mkatgert, ik kan je niet PMen omdat je inbox vol is, zegt ‘t Forum…

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 07 maart 2011 11:15 PM
  [ # 9 ]

Ik zie het ja, oeps, ik heb een paar berichten weggegooid, zou nu wel moeten gaan.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 07 maart 2011 11:21 PM
  [ # 10 ]

Gelukt.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 08 maart 2011 01:45 AM
  [ # 11 ]

Welke olie gebruiken jullie eigenlijk? Merk, type etc..
Ik heb de olie uit de GSA getapt en het was net iets meer dan een litertje, de rest ligt door het hele motorcompartiment zo lijkt het. Wink

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 08 maart 2011 12:27 PM
  [ # 12 ]

Er moet 20w50 in, een A-merk heeft de voorkeur.

Als je nogeens in een Franse supermarkt komt en je hebt wat ruimte over in de kofferbak, olie meenemen, vorige week 5 liter Total 20w50 gekocht voor €12,50!

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 08 maart 2011 01:30 PM
  [ # 13 ]

Volgens het officieële handboek: Total GTS SAE 15W/40. Dunner dus.
Ik doe er 15w50 in want een beetje dikkere olie kan geen kwaad in een blokje van 30 jaar. 20w50 Zal vast ook prima werken. Misschien wat slomer starten in de winter.

Succes met deze actie. Ga je het blok eruit trekken en dan op de bijkeukentafel reviseren of doe je het allemaal buiten?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 08 maart 2011 02:04 PM
  [ # 14 ]

GSA gebruikt inderdaad andere olie dan een GS. 15w40 is inderdaad de voorgeschreven olie.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 08 maart 2011 05:41 PM
  [ # 15 ]
Midfriesland schreef:

Succes met deze actie. Ga je het blok eruit trekken en dan op de bijkeukentafel reviseren of doe je het allemaal buiten?

Ik heb een grote schuur.
Wat betreft olie, die kan ik al gaan zoeken her en der.
Bij het aftappen kwam er net iets meer dan een liter uit, maar het boekje zegt dat er zo’n 4 liter in zit?

Is de LHM verversen ook handig om meteen te doen?

Profiel  
 
 
1 van de 52
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook