Heet in de auto
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 14 maart 2011 09:10 AM

Ik woon in een deel van de wereld waar het erg warm kan worden. Gisteren was het 35 graden toen we met de DS Safari (engelse Break) op Safari gingen in St. Lucia. Was geweldig, over zandweggetjes met heel veel comfort. Buitengewoon soepele en krachtige motor trouwens! Ik heb een ds20 motor met een 5 bak. Bij 65 in z’n 5; heerlijk! Hiervoor had ik een 12 pk eend uit 1955, dat was wel wat anders!

Maar er is een minpunt; het wordt genadeloos heet in de auto; de motor straalt veel hitte uit, de bruin vinyle bekleding werkt ook als een kachel en de 2 ventilators blazen door de motorruimte verwamde lucht naar binnen. Nu zag ik toen ik het dashboard loshaalde (dansende toerenteller topic) dat de luchtslangen verpulverd zijn, dus dat helpt niet.

Heeft er iemand tips voor het vervangen van deze slangen en andere trucks om wat meer koele (of op z’n minst lauwwarme) lucht binnen te krijgen? Volgens mij is het een behoorlijk gekl@@i om de slangen te vervangen.

Groeten,

Stef

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 maart 2011 10:52 AM
  [ # 1 ]

Niet echt. Een DS heeft m.i. twee nadelen, en dat is warmte en lawaai. Het kan gewoon ontzettend warm worden van binnen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454

Gepost: 14 maart 2011 10:55 AM
  [ # 2 ]

Al die slangen vervangen en de bladeren/dode insecten eruit halen en houden scheelt ook enorm

Profiel  

Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 maart 2011 11:07 AM
  [ # 3 ]

Afgelopen zomer toen het zo heet was een ventilatortje bij een campingwinkel gekocht. Met zuignap en sigarettenaanstekeraansluiting. En dit alles voor 6.95 euro…....

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 maart 2011 11:08 AM
  [ # 4 ]

De DS20 heeft standaard geen hitteschild op het schutbord. Als de motor er een keer uit moet, kan je dat aanbrengen. Ook het omwikkelen van de uitlaat met speciale isolatietape schijnt te werken. Goede, geïsoleerde slangen door de spatborden goed aansluiten op de bumper helpt ook.
De ventilator rechts op Engelse DS-en is een leuk hebbeding, maar in de praktijk remt ie vooral de luchtstroom bij hogere snelheden, heb ik gemerkt.

Citroen!

Profiel  

Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 14 maart 2011 11:16 AM
  [ # 5 ]

Klopt, ik heb gisteren besloten om vanavond te controleren of het ventilatortje niet de verkeerde kant op draait. Hij lijkt inderdaad te remmen.

Bedankt, ook voor de tip met de ventillator op zuignap!

Profiel  

Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 412

Gepost: 16 maart 2011 10:30 AM
  [ # 6 ]
Jeroen ID19P schreef:

Afgelopen zomer toen het zo heet was een ventilatortje bij een campingwinkel gekocht. Met zuignap en sigarettenaanstekeraansluiting. En dit alles voor 6.95 euro…....

Yep, zelf zwarte lak in combinatie met een 2300 blok waar je zomers een lekker omeletje op kan bakken. Fan van 7 Euries kan veel uitkomst bieden.

Een break kun je er mee volhangen, ruimte zat ; )

C’est une voiture du ministre !

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 16 maart 2011 10:37 AM
  [ # 7 ]

Zwarte auto of witte auto, scheelt maar een paar graden.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 422

Gepost: 16 maart 2011 11:11 AM
  [ # 8 ]
Jeroen ID19P schreef:

Had het ook echt effect?

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2988

Gepost: 16 maart 2011 11:24 AM
  [ # 9 ]

Gaat de kachelkraan wel helemaal dicht? Die sluit vaak niet helemaal, zodat daar ook nog wat warmte vandaan komt. Controleren door de waterslangen van de kachelkraan te voelen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1533

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 maart 2011 02:40 PM
  [ # 10 ]

Ik heb het ventilatiehuis ‘ingepakt’ in Armaflex isolatie schuimrubber, dit tegen de motorwarmte. Verder een ‘lucht-vang’ stripje onder de luchttunnel. En slangen met isolatie schuim gemonteerd, maar de luchtstroom wordt er wel door beperkt.
aansluitrubber van motorkap onder voorruit verwijderen; wel meer herrie. Er zijn DS rijders die het ‘bakje’ onder in de voorspatborden t.h.v. de A stijl open zagen/buigen om meer warmte uit de motorruimte te ventileren.

Helaas wordt de DS vooral heet bij file rijden, daar is beperkt wat aan te doen….

De sleuven boven in de voorspatborden van de eerste neus (‘60-‘61)modellen zijn ook goede warmte afvoer gaten.(en geluidsgaten)

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  

Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 16 maart 2011 05:10 PM
  [ # 11 ]
rvdb20 schreef:
Jeroen ID19P schreef:

Had het ook echt effect?

Boven verwachting. Het ding zwenkte ook nog heen en weer. Zag er nog gezellig uit ook….

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972

Gepost: 16 maart 2011 08:50 PM
  [ # 12 ]

De zijruiten kunnen naar beneden, moet je voor aan de slinger draaien. Very Happy

Er zijn heel kleine ventilatortjes voor computers, 12 volt en veel opbrengst en nemen weinig plaats in.
Is dat een idee?

Profiel  

rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 422

Gepost: 16 maart 2011 09:21 PM
  [ # 13 ]
Han S schreef:

De zijruiten kunnen naar beneden, moet je voor aan de slinger draaien. Very Happy

Huh… kun je daar misschien een filmpje van maken en op YouTube zetten? Ben benieuwd hoe dat werkt. Nog nooit gezien zo’n draaibare slinger Razz

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  

Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 912

Gepost: 18 maart 2011 10:06 AM
  [ # 14 ]
Stef Sep schreef:

....Nu zag ik toen ik het dashboard loshaalde (dansende toerenteller topic) dat de luchtslangen verpulverd zijn, dus dat helpt niet.
.. Volgens mij is het een behoorlijk gekl@@i om de slangen te vervangen….

Begin nou eens met die luchtslangen te vervangen. Ze kunnen worden opgestuurd vanuit Nederland.
Vervangen is echt niet zo moeilijk.Zorg dat ze goed zijn aangesloten.
Step by step.

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 maart 2011 10:37 AM
  [ # 15 ]

Lekker zeg om zo vroeg in het jaar al zo’n temperaturen te hebben !
Er zijn al behoorlijk wat topics hierover geschreven. Ik had nooit een 2e (modernere) auto met airco moeten kopen, de family wil nu in de zomer niets anders meer Wink

Het begint eigenlijk bij goede motor-koeling. Als dit al goed is gaan we verder met motor-ruimte koeling.
Door de bodemplaat blijft er maar heel weinig plek over waar de warme lucht onder de motorkap weg kan. Oplossingen zijn al deels genoemd. Ventilatie van de A-stijlen, motorkap rubbers weghalen of een bodemplaat verwijderen / luchthapper erin maken. Motorrubbers weglaten is misschien niet zo’n goede aangezien er olie en smeer vanuit de motorruimte op je voorruit zou kunnen komen op die manier.

Ook een goedkope oplossing: Koop in een bouwmarkt een flexibele aluminium slang, zet deze stevig vast met brede & lange slangklemmen op de voorbumper (wellicht is een tye rope ook voldoende), deze moet dan wel net in het gat van de ventilator passen.
Als je toch in de bouwmarkt bent, haal dan ook wat radiatorfolie. Ik heb zo’n spul gehaald met een dun laagje piepschuim en aluminiumfolie ertegen. Dit heb ik als binnen-bekleding van de schermen gebruikt en ook voor de ventilator unit.
Voor het uitkiezen van zo’n folie is het verstandig de brand-vertragendheid ervan te testen als ook de stroom-geleidendheid ervan (als je dicht bij de accu bevestigt).

Succes !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook