1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hilko’s AX
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 maart 2011 09:31 PM

Shocked

Maar ja, echt waar. Na negen BX-en, waarvan twee nog in bezit, heb ik nu ineens een AX. Kreeg hem aangeboden met nog 3 maanden keuring, voor de liefhebberij.

Het gaat om een rode (nou ja, dat wás ie ooit Laughing ) AX 1.0i Furore 5-deurs.
Er mankeert hoegenaamd niets aan het beestje, zelfs het blok is droog. En dat met een slordige 235k km achter de kiezen. Er zit alleen een vouw in het rechter voor-spatbord die de ontwerper niet zo bedoeld heeft en de bumper is gescheurd, maar daar heb ik al een andere voor geregeld. Daarnaast wat krasjes, en de doffe lak, maar daar is met poetsen nog wel eer aan te behalen.

Voorlopig ben ik van plan het autootje als boodschappenwagentje te gaan gebruiken, maar ik denk dat ik hem nog wel ga opleuken.

Foto’s volgen als het beestje een beetje toonbaar is Very Happy

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 maart 2011 01:30 PM
  [ # 1 ]
Hilko16TZI schreef:

Foto’s volgen als het beestje een beetje toonbaar is Very Happy

very good

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 15 maart 2011 06:48 PM
  [ # 2 ]

Net even een stukje gereden met het apparaat.
Dat doet ie heel behoorlijk, al is het geen bollenbak Laughing

Startertje is een beetje moe, maar verder loopt het blokje prachtig mooi rond, start meteen, koppeling is als nieuw, bakje schakelt superstrak… je zou hem echt geen ruime 2 ton geven. Wel is het slotje van de achterklep stuk (van de bevestiging op de klep gevallen). Dat vraagt een workaround. Verder zijn de slotpinnetjes in de portieren aan de rechterkant gebroken, daar moet ik eens andere voor zien te vinden. Of ik bouw een universele cv in, dat kan natuurlijk ook Cool

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 15 maart 2011 09:17 PM
  [ # 3 ]

Weet je zeker dat het een 1100 is?

Volgens mij was de Furore net als de Escapade een apart actiemodel met de 954cm³ TU; die motor zat destijds niet meer in het ‘normale’ AX-programma.

Doet er verder ook niet toe, veel plezier ermee Smile

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 16 maart 2011 12:42 AM
  [ # 4 ]

edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.

Klopt. Furore is een kale uitvoering en met een 1.0 motor. Dus vraag me ook af hoe dit een 1.1 kan zijn?

Iig gefeliciteerd met de aanwinst!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 maart 2011 08:54 AM
  [ # 5 ]
rb schreef:

Weet je zeker dat het een 1100 is?

Volgens mij was de Furore net als de Escapade een apart actiemodel met de 954cm³ TU; die motor zat destijds niet meer in het ‘normale’ AX-programma.

Doet er verder ook niet toe, veel plezier ermee Smile

Het zou maar zo kunnen. Mij was verteld dat het een 1.1 is, 1.0 vind ik ook best hoor Laughing Ik heb er verder eerlijk gezegd nog niet naar gekeken.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 maart 2011 09:56 PM
  [ # 6 ]

Dat was een welbesteed dagje zeg Cool

De AX is voorzien van: een andere bumper, een andere starter, gewassen en gestofzuigd. het lijkt ineens een heel ander autootje nu die schoon is. Verder heb ik de achterklep, of tenminste, het slotje, weer kunnen repareren.
Nu heb ik nog een raammechanisme links achter nodig, 2 raamslingers, en twee deurpinnen. En ik weet zeker dat ik er centrale vergrendeling op ga zetten Cool

Zoals beloofd een paar plaatjes:






Van het weekend weer verder: dashverlichting vervangen, evenals die van het kachelpaneel, en dus cv inbouwen (als ik die dan al binnen heb).

Vrouwlief heeft er vanavond mee gereden (en zal er ook het meest mee gaan rijden, woon-werk verkeeer) en die was niet eens ontevreden Very Happy

O ja, en volgens mijn verzekeraar is het inderdaad een 1.0. Maar daar merk je verder niets van Laughing

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 16 maart 2011 10:02 PM
  [ # 7 ]

Geinig ding! Veel plezier ermee. Smile

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 17 maart 2011 12:54 PM
  [ # 8 ]

Leuk 5 deurs Ax’je! Vooral omdat het een 5 deurs is, lijkt mij CV ook wel fijn ja.

Alleen het rechter achterlichtje lijkt wat flauw te branden vergeleken met de linker op de foto’s?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9156
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 maart 2011 01:49 PM
  [ # 9 ]
Timo1990 schreef:

Alleen het rechter achterlichtje lijkt wat flauw te branden vergeleken met de linker op de foto’s?

Gebrek aan massa?
Bij de AX krijgt het rechter achterlicht met een flatcable alle signalen en ook de massa vanuit het linker exemplaar.
Slechte verbindingen willen nog wel eens dit veroorzaken.

Massa kan je controleren door zowel de achterlichten als de alarmlichten gelijktijdig in te schakelen.
Het normale achterlicht knippert dan mee in de cadans van het knipperlicht bij onvoldoende massa.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 maart 2011 08:26 PM
  [ # 10 ]

Jullie gaan door voor de koelkast. Het AX-je heeft inderdaad een massa-probleempje. Iets voor de zaterdag Very Happy

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 maart 2011 08:58 AM
  [ # 11 ]

Kan iemand me heel in het kort uitleggen hoe je het klokkengebeuren van een AX loshaalt? Ik weet een paar how-to’s maar die zijn ineens verdwenen Very Happy

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9156
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 maart 2011 01:28 PM
  [ # 12 ]

Kijk hier maar eens: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11156

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 maart 2011 08:03 PM
  [ # 13 ]

Die wist ik, maar ze staan niet meer online. En ik heb natuurlijk een type III. Anders had ik me met de foto’s wel gered. Dus als iemand die how-to heeft voor type III en even wil mailen, dan graag Very Happy

Profiel  
 
Keesjr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 16-09-2006

Gepost: 18 maart 2011 08:35 PM
  [ # 14 ]

Stuur d’r af halen, schroeven uit de onderkant van de stuurkolombekleding draaien, de drie torxen van de schakelaarhouder lossen, dan heel de boel voorzichtig uit elkaar trekken, behuizing tellerbak losschroeven, tellerbak losschroeven en er voorzichtig uittrekken, oppassen om niet de tellerkabel te vernielen én het vel op je handen te houden, ‘t is krap.
(of je laat het door Mike doen, die is dol op zulke klussies)

gun police bent u ook zo’n fan van de politie??

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 maart 2011 08:48 PM
  [ # 15 ]

Hahaha, dank je wel Kees! Dat is wat ik weten wilde Very Happy

En Mike laat ik lekker met rust, dit soort pruts-klusjes kan ik heel goed zelf… Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook