1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Afsluiten EGR
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 25 maart 2011 10:46 PM

Heb enige tijd geleden op het Xantia-forum de reparatie beschreven van mijn 2.0 HDi-110 break uit 2001. Het betrof een gesneuvelde multiriem die in de distributieriem was gelopen en een totale koprevisie kostte.

Tijdens deze reparatie viel mij op dat het inlaatspruitstuk enorm was dichtgeslibd door de werking van de EGR (Exhaust Gas Recirculation). Zie foto.

De EGR tapt voor de turbo uitlaatgas af om terug te voeren aan de inlaat. Deze verbindingspijp wordt gekoeld door het koelwater. De EGR is een Euro-norm om NOx (stikstof(di)oxide) vorming tegen te gaan. Dit dichtslibben resulteert op den duur in vermogenverlies en een rookpluim bij vol gas. Soms zelfs in APK-afkeur bij roetmeting. Dit geldt niet alleen voor HDi motoren maar ook voor TDi’s. Er is al veel geschreven over EGR en vaak reden om de EGR af te sluiten. Mede voor mij een reden om dit eens verder uit te zoeken.

Dit afsluiten kan op verschillende manieren, maar bij sommige wagens merkt de ECU (motorcomputer) dit en ziet dit als een foutcode. Bij de Xantia kun je een propje of kogeltje in de vacummleiding plaatsen naar de EGR-klep zodat de klep altijd dicht blijft. Een andere oplossing kan een dichte metalen pakking zijn tussen de EGR en het inlaatspruitstuk.

Met mijn bevindingen hoop ik een bijdrage te kunnen leveren op dit forum want het afsluiten heeft ook consequenties. Hierbij een beknopte samenvatting van wat ik op het Xantia-forum heb geschreven.

Volgens de specificaties van de fabrikant werkt de EGR op mijn Xantia als volgt:
De klep gaat open als (dus recycling uitlaatgas):
* Motortoerental hoger dan 780 rpm
* Lage motorbelasting
* Koelwater meer dan 60 graden.

Klep gaat dicht als:
* Vol motorvermogen
* Motortoerental hoger dan 2700 rpm
* Hoogte meer dan 1500m (gemeten aan luchtdruk).

Met wat apparatuur in de auto ben ik zelf gaan meten. Het vacuumrelais van EGR wordt vanuit de ECU aangestuurd met analoge waarden van 0V (dicht) tot 12V (helemaal open). In werkelijkheid is het een PWM (pulsbreedte) besturing op 12Volt. Bedenk dat ik dit getest heb met een Xantia HDi-110 Euro-3 (DW10 ATED) van de laatste productie, dus andere modellen hebben misschien afwijkende eigenschappen.

Waarnemingen:
* Klep wordt al bediend bij koude motor
* Klep staat open bij stationair toerental
* Klep staat open bij constante rijsnelheid (of met weinig gas bij/af).
* Klep sluit boven 2700 rpm
* Klep sluit bij gasgeven of op motor remmen
* Bij uitschakelen van de motor krijgt de EGR klep heel even 12V en 0V, dit doet de klep even een volle slag open/dicht slaan.

Met deze bevindingen heb ik de EGR afgesloten en getest met 5000km. Enige resultaten.
Voordelen:
+ Motor blijft schoon
+ Wat soepeler bij zeer lage toeren (onder 1500 rpm)
+ Iets vlotter op gas reageren.
+ Iets zuiniger bij fors rijden (snelweg en sprintjes).
+ Geen rook bij fors optrekken

Nadelen:
- Meer gefluit van turbo, wegens hogere druk bij deellast
- Langere opwarmfase tussen 60 en 80 graden.
- Hoger verbruik bij rustig rijden (buitenwegen en stadsverkeer)
- Mogelijk hogere thermische belasting van katalysator
- Theoretisch vorming van NOx

Dit gefluit van de turbo wordt veroorzaakt omdat de EGR ook als een soort waste gate dient maar niet meer werkt als je deze blokkeert. Hierdoor ontstaat een onnodig hoge turbodruk bij deellast.

Gemeten turbodruk bij constante snelheden (wegens ontbreken van rollenbank):
Eerste getal is met werkende EGR, tweede met afgesloten EGR

Stationair 0 tegen 0 mbar
50km/h (in 3) 50 tegen 150 mbar
80km/h (in 4) 150 tegen 300 mbar
100km/h (in 5) 200 tegen 350 mbar
120km/h (in 5) 250 tegen 450 mbar
Met stadsverkeer meerijden dan schommelt de waarde tussen 0..500 mbar tegen 0..700 mbar.

Het afsluiten van de EGR vergroot dus het luchtoverschot tijdens verbranding bij rustig rijden. Dit geeft extremere inwendige temperaturen en extra belasting op de katalysator en turbo, bovendien nog hogere NOx emissies. Of de levensduur hierdoor beperkt wordt kan ik niet aangeven.

Met deze bevindingen ben ik naar een chiptuningbedrijf gegaan om te zien of het in de software aan te passen is om de EGR met de software dicht te zetten en de bijkomende wate gate werking van de EGR over te laten nemen door de ‘echte’ waste gate. Dit blijkt mogelijk maar loopt nogal in de kosten van wegen veel onderzoek.

Tot zover even, want mijn EGR krijgt nog een vervolg…
Reacties welkom.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 maart 2011 01:57 PM
  [ # 1 ]

Mooi verslag over het uitschakelen van de EGR, compleet met meetresultaten Smile

Ik heb een Xantia TD, en rij alweer dik 100K met uitgeschakelde EGR, tot zover geen problemen.
Heb sind kort ook een HDI (90PK), daarvan heb ik ook de EGR uitgeschakeld, en inderdaad iets meer fluiten van de turbo en meer vermogen onderin. Persoonlijk denk ik dat een EGR typische iets is zoals het middel is erger dan de kwaal.

Word de wastegate op een 110PK HDI elektronisch aangestuurd ?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 maart 2011 03:34 PM
  [ # 2 ]

Roeten doet het hok van mij als een tierelier, zo erg dat ik me inmiddels redelijk zorgen maak om de aanstaande apk-keuring met verplichte roetmeting. Nu is dat vast ook wel te wijten aan de injectoren die bij onbelaste toerentallen wat afwijkend gedrag tonen (kilometerstand 270k) maar ik vraag me wel echt af of het zinnig zou zijn iets met het hele egr-verhaal te overwegen.

Ik rijd over het algemeen rustig met een gemiddeld verbruik rond de 1 op 18 en geef de auto zo nu en dan flink de sporen (kilometer of tien op topsnelheid) om de boel wat door te blazen. Verder ververs ik de olie altijd op tijd en laat ik het blok op temperatuur komen voor het zwaarder te belasten.

Wat is wijsheid? Ik heb overigens geen roetkat meer. Nog wel een turbo uiteraard Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 26 maart 2011 04:26 PM
  [ # 3 ]

@ ZX1.4i. Ja, bij de ‘110’ wordt de EGR en de waste gate vanuit de ECU electrisch aangestuurd met PWM en daarmee vervolgens twee vacuumrelais geregeld. Dit vacuüm bedient op zijn beurt dan de kleppen. Op de ‘90’ is dit anders uitgevoerd (mechanisch?) maar daarvan ken ik niet alle details.
De EGR is een maatregel die prima werkt bij de typegoedkeuring van een nieuw model. Maar na loop van tijd verliest het die meerwaarde en wordt het middel erger dan de kwaal.

@2d. Eenmaal aangekoekt roet in de inlaat verdwijnt niet meer als je de EGR afsluit. Je voorkomt wel verdere vervuiling. Na afsluiten van de EGR is de bron verdwenen en mogelijk dat die vette kloek daarna uitdroogt en wat krimpt. Bovendien worden de uitlaatgassen heter bij lagere snelheden, immers er is veel meer zuurstof aanwezig bij de verbranding. Dit laatste zal wel helpen tegen vervuiling in de uitlaat.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 maart 2011 11:54 PM
  [ # 4 ]

Heb ook maar even het hele topic hierover op het Xantiaclub-forum gelezen. Erg interessant Smile

Wat me nu een beetje bezig houdt is de afweging om het inlaattraject op wat voor manier te reinigen, maar daar tegenover staat de vraag of dit nuttig is, aangezien mijn injectoren ook al 270k kilometer mee gaan en er wordt beweerd dat dit ook een grote veroorzaker van vuil is (in combinatie met de EGR). Ben ik dan beter af met een rondje ruilverstuivers? En dan een additief gebruiken om het inlaattraject te reinigen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 maart 2011 01:57 PM
  [ # 5 ]

Als je de EGR afsluit, word de inlaat na verloop van tijd vanzelf weer schoner, een additief om de inlaat te reinigen bestaat niet, waar zou je dit dan in moeten gooien? Spruitstukken demonteren bij een Xsara-HDI kun je vergeten, daarvoor moet de motor eruit.

Common-Rail verstuivers zijn een kostbaar geintje, als de motor niet nagelt als een oude tractor, dan zou ik het zo laten, tot ze echt kapot gaan. Voor hetzelfde geld kun je er nog 2 jaar mee rijden, geld uitgeven voor ruilverstuivers kan altijd nog.

Wat je wel kan proberen is een additief om de verstuivers te reinigen, zoiets als injector cleaner.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 maart 2011 07:21 PM
  [ # 6 ]

Hoe wordt de inlaat schoon dan? Er stroomt alleen lucht doorheen, daarvan laat de aangekoekte roet volgens mij niet los.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 30 maart 2011 08:44 PM
  [ # 7 ]

Er bestaat wel een inlaat traject reiniger voor diesels met egr.
Kijk maar eens op de site van Fortè.

http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Brandstof/Diesel+Intake+Cleaner.html

Maar ze raden wel aan om het eerst handmatig te reinigen. Want groote stukken roet die los komen, kunnen schade aan de motor opleveren.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 30 maart 2011 09:08 PM
  [ # 8 ]

Ik denk niet dat na afsluiten van de EGR de inlaat weer schoner wordt, hooguit enige uitdroging maar ik verwacht niet veel meer. Additieven kunnen hier in ieder geval niet bij. En al konden ze dat, de hoeveelheid neerslag is zoveel dat je dit niet door de motor heen wil hebben. De aanslag zit niet alleen in de inlaatflenzen maar vooral ook in het centrale gietstuk. De EGR laat moeilijk te wissen sporen na.

Het gietstuk en de inlaatpoorten zijn zo ontworpen dat de lucht met draaibeweging de verbrandingskamers binnenstroomt, dit zal een betere cilindervulling geven. De roetneerslag beperkt niet alleen de doorgang maar verstoort ook deze werveling. De werveling werd heel mooi zichtbaar toen ik tijdens schoonmaken een brander door het spruitstuk joeg. Naarmate het schoner werd zag ik hoe mooi de vlam over vier openingen gelijkverdeeld met een draaibeweging naar buitenkwam. Dit gietstuk is inwendig duidelijk ‘aërodynamisch’ ontwikkeld.

Toch had ik na het schoonmaken van de inlaat grotere resultaten verwacht. De wagen is net iets vlotter geworden bij acceleratie op de snelweg, je merkt het maar het is zeker geen spectaculair verschil. Ik denk dat de inlaat ontworpen is met een overcapaciteit. Chiptuning zal ongetwijfeld dit benutten.

Bij de verstuivers heb ik me ook afgevraagd wat het verouderingsgedrag is bij een HDi. Helaas vind ik (nog) geen goede gegevens en evenmin kan ik dit zelf meten. Het klinkt aannemelijk dat na loop van tijd de brandstof slechter gaat vernevelen en voor extra roet gaat zorgen. Maar heeft dat echt zoveel impact ? Want roet is het bewijs van slechtere verbranding, je zou verwachten dit aan verbruik en prestaties te merken. Maar dat is helemaal niet wat ik ervaar met ouder wordende verstuivers (225k).

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 30 maart 2011 09:25 PM
  [ # 9 ]

Ik zie na posten van vorige bericht het artikel van bx16vert.
Hieruit begrijp ik dat het product dus aan de inlaat meegegeven moet worden vόόr de turbo (andere ingangen zijn er niet). Dus het gaat door de turbo en intercooler. Dit lijkt me geen goed plan. Bovendien moet dan de EGR niet afgetopt zijn en ook nog openstaan op moment van behandeling.

Eerlijk gezegd heb ik niet de verwachting dat je iets merkt van deze behandeling.
Zou dit toch maar niet proberen.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 maart 2011 02:20 AM
  [ # 10 ]
knäckor schreef:

Hoe wordt de inlaat schoon dan? Er stroomt alleen lucht doorheen, daarvan laat de aangekoekte roet volgens mij niet los.

De roet laat daardoor wel los, het duurt alleen wel vrij lang, enkele tienduizenden kilometers, maar het word minder en minder. Het zit ook weer niet zo hard aangekoekt dat er een beitel en hamer nodig is. Dit heb ik bij mijn eigen TD gezien en bij de 2.1D van een mede Citrofiel, het is dus zeker geen theorie.

Profiel  
 
silyone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 26 januari 2012 12:08 AM
  [ # 11 ]

Misschien een idee voor mensen die de EGR niet kunnen afsluiten omwille van de autosoftware.

Kan je niet de uitgang van de EGR-klep (het gedeelte dat dus de inlaat inviegt) aansluiten op je uitlaat?

Ik vermoed dat er geen luchtdebietmeter zit net voor het binnengaan van de inlaatcollector.

Op die manier werkt de EGR nog wel, maar heb je er geen last van. De rook vliegt toch mee de uitlaat terug in.

Hoe je het precies dan moet oplossen zal voor ieder anders zijn.

Een mogelijke oplossing of heb ik het mis?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 januari 2012 12:36 AM
  [ # 12 ]

Het idee is goed, maar praktisch niet zo makkelijk haalbaar om uit te voeren.
Afdoppen of nog beter de juiste vacuumslangen lostrekken is veel makkelijker en sneller.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 26 januari 2012 01:18 PM
  [ # 13 ]

Welk slangetje is het precies dat afgesloten moet worden? Vlakbij het schutbord, aan passagierzijde, zitten 2 vacuümklepjes, is het een daarvan en zo ja, welke?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 26 januari 2012 09:19 PM
  [ # 14 ]

Ik heb het al gevonden in @lfreds draadje op het Xantiaforum Smile

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 26 januari 2012 10:02 PM
  [ # 15 ]

Grappig om mijn draadje weer actueel te zien.
Als antwoord op de vraag welke leiding je moet hebben:
De leiding rechts in de rode cirkel moet je blokkeren. Het gemakkelijkste is een plastic steuntje uit een legkast van Ikea, die past precies in de leiding (5 mm).

Even als update, ik ben nu ca 35k km verder en vanaf die tijd is de HDi ook getuned met de 140pk software. Tot nu toe geen problemen en ik benut deze extra PK’s dagelijks. De wagen is een klein bommetje, vooral op de snelweg. De EGR blijft dicht en dus blijft alles ook schoon. Geen problemen gehad met de keuring.

Verbruik is ietsje gedaald (tuning + EGR afsluiten) naar ca 1:19 gemiddeld, maar ik heb nadien ook al eens 1339km(!) op een tank gehaald (met nog 2,5 liter over). Wel overwegend snelweg.

Groet, Alfred

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook