mAXiepAXie’s AX 14 TGS
mAXiepAXie
Administrator
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 22-03-2009

- AX 14 TGS
Gepost: 31 maart 2011 01:28 AM

Hallo iedereen ik ben Max,
ben 21 jaar en studeer product design en engineering in Utrecht.
Na een tijd op dit forum rond gekeken te hebben is het tijd om eindelijk een eigen topic te beginnen.

Ik rij sinds december rond in een donkergroene drie deurs AX 14 TGS uit 92.

Op de foto is de AX te zien zoals deze eruitzag toen hij net gekocht was.

Een van de mooie punten van de AX is dat er cruisecontrol in gebouwd is, verder is hij in technisch goede staat. Van de buitenkant is hij wat minder mooi, maar langzaam probeer ik dit toch een beetje netter te maken.

Een aantal dingen die ik aangepast heb zijn: nieuwe lichtmetalen velgen, er zit weer een type 2 bumper op zoals het hoort en ik heb er nieuwe speakers ingebouwd (hiervan zal ik binnenkort even nieuwe foto’s plaatsen).

Max

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 maart 2011 09:26 AM
  [ # 1 ]

Welkom!
Naast een algemeen Citroën-Forum is er ook een actief AX-forum via de club (klik).
Leuk karretje, ziet er goed uit!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
mAXiepAXie
Administrator
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 22-03-2009

- AX 14 TGS
Gepost: 22 augustus 2011 01:41 AM
  [ # 2 ]

Al een hele tijd niks meer van mij laten horen maar er is wel het een en ander aan de ax gedaan.

Omdat de koelvloeistof soms te warm werd heb ik met de hulp van ZX1.4i, Lucas Unger en wimb een aantal reparaties gedaan. Ik heb niet overal foto’s van dus jullie moeten het hier maar mee doen Rolling Eyes .

We zijn begonnen met de het vervangen van de radiateur en het uitlaatspruitstuk met de downpipe vervangen ( in de oude was een klein gaatje geroest, deze is vervangen door een goede tweedehands).

Op de nieuwe downpipe zat de lampdassonde op een andere plek dus die moest even omgeleid worden.
Toen we hier mee bezig waren zagen we dat de koppakking helemaal met vloeibare pakking zat (ik had wel al een klein stukje zien zitten op het hoekje waar deze vaak lekt en ging er van uit dat dit gedaan was om het lekken te voorkomen). Toen de koelvloeistof met een nieuwe radiateur nog steeds warm werd heb ik besloten om ook de koppakking te vervangen.

Daarna zijn we begonnen met het demonteren van de kop, en dat zag er niet al te mooi uit.



Er was dus een kleine kop revisie nodig Very Happy.



Ook de kleppen waren niet helemaal schoon meer..

Daarna hebben we een kleine koprevisie uitgevoerd en alles schoon gemaakt.


schoongemaakte kleppen


ook de kop weer helemaal schoongemaakt en gecontroleerd of deze nog vlak genoeg was.


kop weer in elkaar, natuurlijk met nieuwe klepseals en nokas keerring. ook zijn de kleppen ingeslepen.


schoongemaakt injectiehuis

Ook zijn natuurlijk de distributieriem en de waterpomp vervangen.

deze is gesteld met een riemspanningsmeter en wat is dat makkelijk zeg Laughing

Nog even de klepjes stellen

daarna zijn nog de olie het oliefilter, luchtfilter en de bougies vervangen.

En als laatst was het natuurlijk tijd voor een goede testrit (aka vakantie naar frankrijk)

In Frankrijk zijn de olie en het olie filter nog een keer vervangen om alle troep die nog in de olie kanalen gevallen zouden kunnen zijn er uit te halen.

dat was het dan wel weer voorlopig.

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 22 augustus 2011 01:48 AM
  [ # 3 ]

Goed werk! Dit AX’je is in goede handen zo te zien Smile

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 22 augustus 2011 02:03 PM
  [ # 4 ]

Gisteren hebben we de linker dorpel uitgezogen met een stofzuiger.  Mr. Green

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 22 augustus 2011 09:13 PM
  [ # 5 ]

Hoe halen mensen het in hun hoofd om van die blauwe kit op de koppakking te smeren???

Maar zier er nu weer goed uit.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
mAXiepAXie
Administrator
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 22-03-2009

- AX 14 TGS
Gepost: 26 augustus 2011 03:06 AM
  [ # 6 ]

Hoe halen mensen het in hun hoofd om van die blauwe kit op de koppakking te smeren???

Sjah, waarschijnlijk met het idee van ‘‘baat het niet dan schaad het niet’‘...


Afgelopen dagen ben in met de hulp van MaartenH weer met de ax bezig geweest. Dit keer hebben we zoals Maarten al zij een diepe reiniging van de dorpels uitgevoerd. (lassen van de dorpels)

Het begon met een klein gaatje, maar toen de schroevendraaier er in ging werd het toch wat groter en kon de stofzuiger opeens door het gat naar binnen. (horror Neutral )




en ook aan de onderkant zat een klein gaatje…

Nadat alles uitgeslepen was zijn we begonnen met het maken van nieuwe stukken dorpel, en toen begon ook ik het een beetje leuker te vinden.  Smile


Nieuwe onderkant Very Happy

nieuwe voorkant


Daarna heb ik de binnen en buitenkant behandelt met antiroest van RX5, daarna de buitenkant nog met RX10 en binnenkort de binnenkant met RX7. Dus dit deel van de dorpel zal als het goed is niet zo snel meer weg rotten Very Happy .
Het ziet er nu op de foto erg rommelig uit maar in het echt is dat wat minder erg.

Ook heb ik de deurpinnen vervangen omdat de deuren nogal kraakte bij het openen en sluiten.

één van de oude deurpinnen

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 27 augustus 2011 04:31 PM
  [ # 7 ]

De onze heeft ook dorpelziekte, zal het aan de groene verf liggen ? Hebben jullie daar nou gewoon een plaatje staal tegen aan gelast. Met CO2 of zo ?
Ik ben een tijdje op zoek geweest naar overzetdorpels want ik heb gaten links rechts voor en achter, maar die zijn voor de AX niet verkrijgbaar schat ik zo in….

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 27 augustus 2011 06:47 PM
  [ # 8 ]

We hebben netjes alles weggeslepen en er zelfgebogen stukken opnieuw ingelast. Een dorpelprofiel is best aardig te buigen. Het kost je een paar uur prutsen.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 27 augustus 2011 07:53 PM
  [ # 9 ]

En de kriksteun kon nog gewoon blijven zitten? Die was nog stevig genoeg?
Dorpelprofiel is inderdaad niet zo lastig te buigen.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 27 augustus 2011 10:40 PM
  [ # 10 ]

kriksteun zit er nog. Als je ziet hoe het binnenin de dorpel vastzit durf je die nooit meer te gebruiken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook