benzinelek
BX 1.4 TE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 04-02-2011

Gepost: 11 april 2011 04:03 PM

Als ik ongeveer driekwart of meer heb getankt, loopt er linksachter benzine uit de tank tot een bepaald punt, daarna ruikt het sterk naar benzine.
Toen ik bij chyparse was om mijn veerbollen op te laten pompen, zei hij dat het wel de ontluchting kon zijn.
Nu wil ik mijn achterbank eruithalen om de boel te bekijken. Deze is niet opklapbaar, dus moet ik em eruitschroeven. Zoals ik het net even snel zag, moet ik twee moertjes loshalen in de achterbak, en nog twee kappen losschroeven bij de bank zelf. Klopt dit ongeveer? En kan ik dan bij de ontluchting?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 april 2011 04:49 PM
  [ # 1 ]

De ontluchting zit echt onder de auto, dus door het weghalen van de bank kan je dat niet zien. Je kan wel de aan- en afvoer slangen richting motor inspecteren. De ontluchting zit linksboven op de tank en loopt onder de auto richting de vuldop. Waarschijnlijk is het bochtje wat bros geworden en nu dus lek.

Hier ergens op de helft kan je zien hoe het zit: http://citroeny.cz/servis/data/bx/BX_katalog_nd.pdf

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 april 2011 07:23 PM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
BX 1.4 TE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 04-02-2011

Gepost: 12 april 2011 03:45 PM
  [ # 3 ]

bedankt voor de reactie en de link, die maakt het duidelijker.
Ik zal zodra ik tijd heb eens goed kijken. Het verwonderde mij trouwens wel hoe veel en hoe snel de benzine eruit bleef lopen nadat ik de bx had volgetankt. Dit hield wel op na een tijdje, toen rook het alleen maar naar benzine. Klopt dit een beetje met de symptomen van een lekke ontluchtingslang?

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 402
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 12 april 2011 06:59 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dat de slangklem van de vulslang op de tank doorgeroest is, even een nieuwe slangklem erom en klaar. lokatie van de klem is, vanaf de vuldop de slang onder het spatbord volgen totdat je bij de tank uitkomt, dan zie je hem vanzelf.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
BX 1.4 TE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 04-02-2011

Gepost: 21 april 2011 04:18 PM
  [ # 5 ]

Ik heb zojuist getankt om weer eens goed te kijken waar de benzine vandaan komt, en het komt echt aan de linkerzijkant van de tank eruit.

wat is de manier om bij de bovenkant van de tank te komen?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 april 2011 06:20 PM
  [ # 6 ]

Dan zal het de ontluchting waarschijnlijk zijn.

Hier links te zien:

Je ziet de vulopening ook zitten dus kan je enig idee krijgen hoe het zit. Als je een grotere tank hebt dan zit de ontluchting aan de linkse kant (waarschijnlijk dus bij jou). De tank zit vast met 2 bouten net voor de achterbank. Hiervoor moet je de bekleding los maken. En er zitten nog 2/3 bouten onder de bank.

Profiel  
 
BX 1.4 TE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 04-02-2011

Gepost: 21 april 2011 06:29 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de reactie.

Dus de hele tank moet eronderuit. Ik heb geen brug of iets dergelijks, dus ik weet niet of ik dit zelf ga redden.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 april 2011 06:55 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het vorige week nog gedaan. Als je ‘m achter omhoog krikt en goede steunen onder de achterste punten op de dorpel zet is het best verantwoord. Zorg dat hij voor goed op de handrem staat en het geheel stabiel staat. Als je de bouten los draait krijg je ‘m misschien genoeg gedraaid/gezakt zodat je bij de slang komt en het kan bekijken.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 april 2011 10:23 PM
  [ # 9 ]

nog wat foto`s ter verduidelijking (hoop ik)



goud kleurig boutjes

daar aan de voorkant nog wat

uitlaat opknopen


hoogte regelaar stang los

even wrikken en hij is eruit, vaak is het de slang die lek is:

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 april 2011 11:57 PM
  [ # 10 ]

Oja, de uitlaat en hoogteregelaarstang moeten ook even los Smile.

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 22 april 2011 02:21 AM
  [ # 11 ]

Ontluchtingsslang is nieuw niet meer te krijgen en gebruikt wordt ook al heel moeilijk, merkte ik een jaar of 3 geleden al.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 11 november 2020 11:50 PM
  [ # 12 ]

Belangrijke aanvulling op de hierboven beschreven werkwijze, en wel voordat je de bouten losdraaid. (En zéker voor je gaat wrikken, zoals hierboven aangegeven, en ik deed…)


Geen idee vanaf wanneer dat zo is, en bij welke modellen. Maar bij mijn ‘93’er Deauville lopen de brandstofleidingen rechts-voor in de hoek DOOR de tankrand heen, dus door een oog, als integraal deel van de hoek van de tankrand.


Erg vervelend als je dat hebt. De vaste brandstofleidingen lopen met een eindbochtje (90 gr.), omhoog dat oog in - en dat past precies - en houden op die manier de tank tegen als je die wilt laten zakken. En tot overmaat: direct aan de andere kant van dat oog zitten dan de beide brandstofslangen met hun klemmen op die leidingen. Je kunt er onmogelijk bij om ze los te maken, op welke manier dan ook. Dat ‘tankhoekoog’ dekt alle ruimte af.

Waarom dat hoekoog er ‘ineens’ gekomen is is mij een groot raadsel - het hele spul kan daar sowieso al geen kant op zou je denken.


Ik denk wel dat je de buitenzijde van die hoek, van onderaf, zou kunnen verwijderen (smal zaagje, klein vijltje o.i.d.), waarna de leidingen niet meer aan de tank vast zitten en de tank er allicht wel ‘weer gewoon’ langs kan, etc..

Ik had daar geen zin meer in, gezien ik met de tank scheef hangend al goed genoeg bij het hoekstukje van de ontluchtingsslang kon komen (links-midden), wat mijn primaire doel was.


Als ik de tank er wel geheel onderuit gehaald had zou ik dat tankhoekoog denkelijk wel netjes & geheel hebben verwijderd t.b.v. een eventuele volgende keer.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook