2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
spanningsregelaar citroen ID 1961
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 mei 2011 04:52 PM
  [ # 16 ]

De regelaar zet spanning op de buitenste wikkelingen. De rotor gaat stroom leveren, spanning gaat omhoog. regelaar vermindert de spanning op de wikkelingen enz enz. Er zit nog een relais in dat leeglopen door de dynamo verhindert als de motor niet loopt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10489
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 mei 2011 05:34 PM
  [ # 17 ]

Bij een gelijkstroomdynamo klopt dat. Bij een alternator wordt de spanning juist op de binnenste wikkelingen gezet en leveren de buitenste de gewenste spanning. Door deze constructie kunnen de binnenste wikkelingen (rotor) bij een alternator veel lichter uitgevoerd worden waardoor deze veel meer toeren kan maken dan een gelijkstroomdynamo. Een bijkomend voordeel is dat er nu een veel kleinere stroom door de koolborstels loopt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 11 mei 2011 05:45 PM
  [ # 18 ]

Het enige wat ik weet is dat de wagen nu ‘voorlopig’ weer rijdt.  Smile Wat is concreet je vraag? Twijfel je aan het feit of je van een 6 V een 12 V dynamo kan maken?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10489
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 mei 2011 06:57 PM
  [ # 19 ]

Omdat de spanning die de dynamo levert geregeld wordt door de regelaar vroeg ik me af of er verschil in het binnenwerk van de 2 typen dynamo’s is. Theoretisch vraagje dus. Maar fijn dat hij weer loopt. Daar ging het tenslotte om.

edit: ik zie nu pas dat je een gelijkstroomdynamo hebt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook