
















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zonder dat spul was het zeker niet gelukt.
Het was gisteren een prettige samenwerking en de BBQ is voor herhaling vatbaar
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Inderdaad, een paar drupjes en dan zie je wat je daarvoor verkeerd deed. Geweldig.
Alleen had ik nu dus wel die compressor al gekocht. Had ik maar geweten dat iemand dit spul bij zich zou hebben, dat had me een boel geld gescheeld.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
JanSr schreef:Heren, gefeliciteerd.
Wat is dat “spul”?
Idd, wat is jullie wondermiddel?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Een druppeltje in elk oog doet wonderen; je ziet zoveel beter.
Wim,
Disciplus Simplex























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ik zie nog steeds geen foto’s.
Maar jongens ik ben trots op jullie.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
eXpelliarMus schreef:Ik zie nog steeds geen foto’s.
![]()
Maar jongens ik ben trots op jullie.
Ja Wes, ze hebben echt als paarden gewerkt, maar het resultaat mag er dan ook zijn. De wagen rijdt als een zonnetje. Voorlopig blijf ik er nog even mee rijden.
Van de week ga ik even een riemenset voor mijn V6 halen zodat we die binnenkort onderhanden kunnen nemen. Ik hoop dat je er dan bij kunt zijn. (en de anderen natuurlijk ook)
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
We zullen zien Paul, voorlopig even geen klussen.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Flauw grapje die oogdruppels, maar ze werken wel, dit keer geen gebroken nokkenas
Bij deze de foto’s ga er maar even voor zitten, want het zijn er ruim 50.
Wat bijzonderheden, tijdens de montage van de D-riem, vergeten de achterste kap te monteren, zie foto’s 37, 38 en 39. Normaal gezien demonteer je deze niet, behalve als de kop er af gaat, gelukkig weer snel hersteld op foto 40.
Foto’s 10 t/m 13, omdat je er nu zo mooi bij kan, meteen de kruiskoppeling van het stuur en de schakelstangen gesmeerd. Ipv gewoon kogellagervet, heb ik LGHP2 van SKF gebruikt, dit kan veel beter tegen warmte en blijft gewoon langer zijn werk doen, is alleen wel relatief prijzig.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Mooi gedaan Sohail,
Ik ga even rekenen en dan zet ik de totaalprijs er even bij.
Ik krijg alweer trek als ik het topic doorkijk.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Niks gemist zo te zien…
Op naar de volgende klus kluserdeklusssss.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Wat een klus mannen. Vooral Paul en Sohail complimenten voor de nachelijke bezigheden!!!
Met de V6 riem hoop ik wat meer te kunnen betekenen! Laat maar horen wanneer die gaat, wellicht een mooi klusje voor in Bodegraven. Staan we mooi droog.. Kunnen we mooi de ES9J4 riem gereedschapsset proberen!
Paul Cornelisse schreef:Mooi gedaan Sohail,
Ik ga even rekenen en dan zet ik de totaalprijs er even bij.
Ik krijg alweer trek als ik het topic doorkijk.
vooral dat eten zal de nota flink omhoog gejaagd hebben
Even over foto 30.
het gereedschap op die foto is nodig om de boel met de juiste kracht vast te zetten, maar waarin verschilt dat ding eigenlijk met ene gewone momentsleutel ?
Dit is hoekverdraaiing om de bouten op spanning te zetten ipv het meten mbv newtonmeters (momentsleutel).
Ouwe mopperkont
Is inderdaad hoekverdraaiing, om de kop zo gelijkmatig vast te zetten.
Op moment zetten is de voorspanning, daarom is het belangrijk dat de boutgaten in het onderblok goed schoon zijn en de kopbouten spaarzaam ingesmeerd met motor-olie.
Voor deze motor is het:
1e fase: 30nm
Kwartslag losdraaien
2e fase: 70nm
3e fase: 160° hoekverdraaing
De hoekverdraaiing doe ik altijd in 2 stappen, in dit geval 2x 80°
De 1e 80° graden lukt met moeite met een gewone ratel, maar de laatste 80° gaat echt niet zonder een flinke verlengpijp.