1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

GTI Turbo; ophalen of laten staan?
Ceres
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69

Gepost: 08 mei 2011 11:47 PM

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op het forum, al volg ik de diverse draadjes al wel een tijdje.
Tijdje geleden mijn XM v6 Exclusive Aut. verkocht en op zoek gegaan naar een ‘project’. Eigenlijk een DS in gedachten, maar omdat ik niet zomaar een generatie wil overslaan ook met een schuin oog naar de diverse CX’en gekeken. In eerste instantie gekeken naar een Turbo diesel, maar per toeval tegen een GTI Turbo aangelopen die ik toch wel erg mooi vind.
Omdat de auto niet naast de deur staat (Portugal) heb ik de verkoper naar zoveel mogelijk details gevraagd wat heeft geresulteerd in de volgende serie foto’s:

http://img542.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=img6675.jpg 

Wat je van ver haalt is lekker (zeggen ze) en het idee dat deze dame niet veel pekel heeft gezien spreekt me wel aan; ik wil de reis en het avontuur wel aangaan.

Maar voor ik dat doe zou ik graag van de ervaring van de experts hier op het forum gebruik willen maken om de foto’s op juiste waarde te schatten.
Volgens de verkoper zijn veerbollen en banden niet al te best en is de lak matig (wat ook op de foto’s te zien is).
De vraagprijs is 1600 Euro

Alvast bedankt voor alle reacties!

Afbeelding Bijlagen
cxgtiturbo.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 08 mei 2011 11:52 PM
  [ # 1 ]

mja reken voor de banden toch maar al hetzelfde bedrag 1600 euro en dan moeten de velgen nog gedaan worden 2000 euro ben je zo kwijt…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 09 mei 2011 12:22 AM
  [ # 2 ]

Beoordelen van foto’s is moeilijk en riskant. Desondanks ziet het er uit als een redelijk knappe auto voor 1600 euro, maar niet meer dan dat. Ga er wel van uit dat je er nog een flink bedrag bij moet gaan leggen om achterstallig onderhoud weg te werken. Nog afgezien van de banden en velgen die bxsport al noemde.
Wat is de km-stand? En opvallend dat er helemaal geen foto’s van het interieur zijn. Nou is dat niet het allerbelangrijkste, maar wat is de staat ervan?
Ik zou ook vragen welk onderhoud er recent is gepleegd, evt. met kopieen van facturen.

Maar waarom zoek je het zo ver weg? Ben je hier toevallig tegenaan gelopen? Je kan ook rustig afwachten tot er iets leuks in Frankrijk voorbij komt, of in Belgie of Nederland.

Op zich wel een leuke en niet veel voorkomende uitvoering, een GTI Turbo “tussenmodel…” Smile

Profiel  

daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1064

Gepost: 09 mei 2011 12:25 AM
  [ # 3 ]

Als ik foto 41 zie dan word ik niet zo vrolijk en foto 22 zet ik ook even mijn vraagtekens bij…..

Profiel  

Bridget
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33

- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
Gepost: 09 mei 2011 01:42 AM
  [ # 4 ]

De door jouw gevonden CX heeft heel wat liefde nodig om weer de weg op te kunnen. Het lijkt me wel een gezonde basis. Volgens mij is het een auto met overal wel wat roest, maar voornamelijk aangeroest, geen grote gaten erin. Voordat je er in Nederland mee gaat rijden moet je er wel wat aan doen anders komen er snel wel grote gaten in. Dat betekent dus roest verwijderen en opnieuw behandelen. Je gaf zelf al aan dat de lak matig was. Op een foto kan het nog heel wat lijken, in het echt is het dan soms schrikken. Eigenlijk zou je eens goed rond de auto moeten kunnen snuffelen, net als de hond in foto 24. Helaas staat die CX nogal ver weg. Ik zag op de foto’s wat krassen op het plaatwerk, overal wat aangeroest… ‘Daan’ heeft inderdaad twee pijnlijke foto’s aangewezen. Die naad in de voetenbak… Er zijn echter ook CX’en in Nederland waarbij deze naad roestig is, al of niet verhuld met van die zwarte plaktroep. Dat laswerk achter/onder het knipperlicht lijkt nergens op, lijkt uitgevoerd te zijn door een koekebakker. Eruit slijpen en een nieuw stukje inlassen.
Misschien moet je ervan uitgaan de gehele bodem na te moeten lopen: roestplekken weghalen en behandelen. En misschien moet je er vanuit gaan de koets roestvrij, krasvrij, deukvrij? Te moeten maken, in de primer en opnieuw spuiten. Velgen netjes maken en andere banden. Maar dan heb je als het goed is ook een echt mooie auto!

Over de kilometerstand heeft ‘par eXeMple’ het ook al. Die moet je wel opvragen. Bij veel kilometers raakt er van alles versleten. Niet alleen de motor en aandrijving, maar ook draagarmlagers, kachelventilator, stoelbekleding etc.

Als dit overgangsmodel je aanspreekt en je wil een auto helemaal onder handen nemen waarin geen grote gaten gerot zijn dan is dit wellicht een mogelijkheid. Het lijkt me wel een CX zonder airco.

Hopelijk wordt deze CX gered.

Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL

Profiel  

mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1481

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 09 mei 2011 04:40 AM
  [ # 5 ]

Voor een zéér deskundig aankoop advies moet je niet bij mij zijn maar ik heb wel jaren in Portugal gewoond, heb daar ook meerdere auto’s gekocht. Van Portugal moet je een paar dingen weten, Portugezen kunnen niet rijden dus de kans is groot dat de auto de afgelopen 25 jaar schade heeft gehad, lasnaad doe mij al iets vermoeden.
Portugezen zijn wel heel zuinig op klassieke auto en ben wel eens in een woonwijk onder een appartementen gebouw geweest en daar stonden 300 meest exclusieve wagens waarvan een 2cv met 20km van de laatste uur!
In Portugal maak het veel uit waar een auto heeft gereden, het noorden is zeer nat (Costa Verde) en daar kunnen auto’s best wel roesten zeker als deze jaren in een kustplaats hebben gestaan. Hoe zuidelijker je gaat hoe droger het wordt. In het zuiden kan je veel schade van de zon verwachten, stuur en bekleding zijn in dat geval zeer kwetsbaar!
Portugezen zijn ook vakmensen, je kan voor weinig een auto prachtig laten restaureren, plaatwerkers zijn er zat en echte vakmensen. Ik heb eens een GSA voor 750 euro laten strak maken en spuiten, prachtig resultaat!
Auto’s zijn in Portugal altijd redelijk aan de prijs geweest waardoor 2de hands auto ook altijd een redelijke waarden hebben gehad. Voordeel is wel dat de luxe van de auto niet extra belast werd bij aanschaf waardoor je vaak top modellen tegen komt maar wel met een kleine cilinder inhoud. Portugal is een land van contrasten en zo ook ik arm en rijk, waardoor het gemiddelde wagenpark of kleine zuinige diesels zijn of extreem luxe wagens. Zo kan je op zondag in de grote steden Lissabon/Porto 5 Ferrari’s en 3 RR tegenkomen binnen één uur.
Portugezen zijn in het algemeen extreem vriendelijk, spreken redelijk goed Engels en zijn eerlijke mensen! MAAR in het algemeen wordt alles iets (veel) mooier gemaakt dan de werkelijkheid is en kunnen ze slecht afspraken maken!
Vanaf Eindhoven vlieg je voor niet veel geld die kant op!
Mocht je nog meer weten over Portugal zeker over hoe je een auto moet kopen en evt contacten daar stuur mij gerust een PM.
groeten Maarten

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  

Ceres
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69

Gepost: 09 mei 2011 08:20 AM
  [ # 6 ]

Tjonge, dat is al een heleboel informatie na een nachtje slapen; super!
In de advertentie zelf stonden ook foto’s van het interieur en zaken als kilometerstand.
Advertentie is echter verlopen…

Maar via de cache van Google toch nog wat kunnen achterhalen:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_FcR8pB8S2gJ:www.standvirtual.com/carros/Citroen/CX/P4240700/+citroen+cx+a+dos+francos&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl

Hopelijk werkt dit.

Inderdaad een uitvoering zonder schuifdak (prima), ABS (ach) en airconditioning (jammer).
Dat er een boel werk aan zit is niet zo’n ramp, maar ik vind een gezonde basis wel belangrijk zeker op het gebied van roest en rottigheid.

De auto staat trouwens op Franse papieren en de plaats in Portugal is voor een heel schappelijk bedrag te bereiken via een goedkope vlucht. Dat is met sommige plaatsen dichter bij huis (bv Frankrijk) soms nog wel een stuk lastiger en duurder.

Maar goed, dan moet ze ook nog naar NL. Rijden is een optie, maar die valt wel in de categorie ‘living on the edge’. Transport (ook al uitgezocht door de verkoper) zou me zo’n 500 Euro gaan kosten.

Ik twijfel nog steeds; misschien moet ik toch m’n eerste plan volgen en even doorzoeken naar een Turbo Diesel van de serie 1 mèt A/C…

Nanko

Profiel  

Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5231

Gepost: 09 mei 2011 08:31 AM
  [ # 7 ]

Leuke auto. Juist goed dat er airco op zit. De airco één keer goed in orde en geschikt gemaakt voor hedendaagse vulling, is probleemloos. Ook weer niet al te dramatisch doen over wat roest. Dat hebben CX-en nu eenmaal. Is het voor jezelf, lekker kopen en dan iemand aan het lassenzetten en spuiten. Moet het wel heel, heel, heel erg bond zijn als je meer dan 2 k kwijt bent, ervan uitgaande dat je onder de strips kunt blijven. Reken op 5 k inclusief aanschaf om de auto helemaal netjes te krijgen. Als dit soort bedragen teveel is, dan moet je ook geen CX gaan rijden. Ik hoopdat het wat wordt. Leuke auto, leuke kleur…. cheese

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  

daan
> 1000 berichten

Gepost: 09 mei 2011 10:56 AM
  [ # 8 ]

Het rijden terug is opzich geen probleem,maar zorg wel dan dat er een paar knappe banden op zit.Op uitgedroogde en versleten banden zo een lange reis terug is niet raadzaam!!!Ik heb meerdere auto’s terug gereden uit Frankrijk en ik heb altijd een setje reserve wielen bij mij voor noodgevallen.

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 09 mei 2011 11:52 AM
  [ # 9 ]
Robin Visser schreef:

Ook weer niet al te dramatisch doen over wat roest. Dat hebben CX-en nu eenmaal.

Hier ben ik het totaal niet mee eens, het is eigenlijk het enige dat ECHT belangrijk is bij het beoordelen van een CX. Teveel roest = total loss na een paar jaar want het heeft geen zin meer om nog iets te investeren…

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 852

- CX GTI turbo 2
Gepost: 09 mei 2011 11:55 AM
  [ # 10 ]

ziet er volgens mij gewoon goed uit: een zeer eerlijke auto zonder dikke lagen tectyl waar van alles onder zit. Maar het blijft ook een kwestie van vertrouwen, je kan als verkoper juist de plaatjes schieten van de beste plekken. Maar dat lijkt me hier wat onwaarschijnlijk ondanks dat er nog wel meer foto’s interessant zijn. Opvallend is de gave accubak en het glimmende distributiedeksel. Ook de onderzijden van de deuren, de onderzjde van het kofferdeksel en de langsdragers zijn hoopvol.
Wat betreft het transport: misschien beter om 500,- voor transport uit te geven. Dat voorkomt het risico dat je juist door de terugweg van 1500 km of zo iets schade aan de motor toebrengt of inderdaad bandenpech krijgt.

CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 09 mei 2011 11:57 AM
  [ # 11 ]

Het subframe aan de voorkant is wel eens gespoten. Zie foto 42 en het bruingespoten rubber.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 440

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 09 mei 2011 12:24 PM
  [ # 12 ]

De motor ziet er erg schoon uit… Of die is recentelijk schoongemaakt, of de km stand zou wel eens kunnen kloppen. Hoeveel cijfers hebben die moderne km tellers? Gaan die verder dan 99999?

Oh ja, mijn cx heeft afgelopen week de ton gepasseerd. Ik zag het pas plm 50 km verder…

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  

Gepost: 09 mei 2011 12:38 PM
  [ # 13 ]

Hoi Nanko,
Ik weet wel dat dit geen ‘CX te koop’ topic is, maar onlangs bood forumlid “Drs 5je” een GTi Turbo aan in Blanc Cremant (wit/beige). Ik zie ‘m nu niet meer in de lijst staan, maar wellicht heeft hij ‘m nog? Het is die man die een elektrische CX heeft gebouwd.

Die auto komt uit FR, maar staat reeds hier in NL, is naar verluid hard en netjes, vraagprijs was wel wat meer dan die CX in Portugal, maar zeker geen vermogen! Ik heb de auto zelf niet in het echt gezien, heb er ook beslist geen aandelen in of belang bij, maar het is in elk geval een heel stuk dichterbij om eens te gaan kijken en je te oriënteren op het fenomeen CX.

Het lijkt mij nogal een risico om in Portugal een auto te gaan bekijken waar mogelijk een hoop ellende aan is. Áls de km. stand al klopt, wil dat nog niet zeggen dat de auto goed is, stilstand = achteruitgang namelijk.

Grondig, deugdelijk laswerk kan aardig uit de klauwen lopen. Die € 5000 die Robin noemde bereik je vrij snel als er dan ook nog wat technische achterstalligheden aan het licht komen. Mijn advies is eerst dichter bij huis te zoeken, je niet teveel laten verblinden door lage km.stand en een ‘laag’ prijskaartje en het belangrijkste: een expert meenemen!

Succes!
Léo

P.S. De vuistregel is overigens, dat je linksom of rechtsom voor een goede, betrouwbare en veilige CX uiteindelijk altijd minstens € 6000 kwijt bent - nog afgezien van cosmetische zaken als overspuiten of bekleding (laten) repareren.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Gepost: 09 mei 2011 09:58 PM
  [ # 14 ]

Of deze, zelfde kleur!
CX Turbo

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

daan
> 1000 berichten

Gepost: 09 mei 2011 10:09 PM
  [ # 15 ]

Ik twijfel nog steeds; misschien moet ik toch m’n eerste plan volgen en even doorzoeken naar een Turbo Diesel van de serie 1 mèt A/C…

Volgens mij is Nanko er nog niet helemaal uit wat hij wil,hij had ook zijn oog laten vallen op een turbo diesel,maar deze zijn tamelijk zeldzaam vooral met airco!!

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook