Piepende rem linksvoor…loopt aan?
deckers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 10 mei 2011 04:08 PM

Met warm weer en op de snelweg gaat mijn de linker voorrem (bestuurderskant) piepen. Alsof de rem aanloopt zoals bij sommige treinen weleens het geval. Als ik zachtjes rem is de piep weer weg. Met een vakantie naar frankrijk deed hij het soms een half uur, om dan ineens weer verdwenen te zijn. Nu in nederland, toch weer regelmatig de piep. Weet iemand een remedie? Ik las in een BX forum iets over eenzelfde soort kwaal. Zijn de remschijven vergelijkbaar van beide auto;‘s? Het betreft een 1.4 hdi. Remschijven zijn vorig jaar vervangen, dus met een rustige rijstijl moeten die m.i. nog goed zijn.
Iemand een suggestie?

vr.gr

Jan

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 13 mei 2011 02:02 PM
  [ # 1 ]

Is het geen kwestie van even de remblokken gangbaar maken?.

Half maart had mijn C3 hetzelfde probleem, rechtsvoor. Nadat kort ervoor de remblokken en remschijven vervangen waren. Ik hoorde geen piepgeluiden, maar naar een ritje op de snelweg stond de rem rechtsvoor flink te stinken.

Ik ben gewoon even terug gegaan naar het garagebedrijf en ze hebben de remmen (kostenloos) gangbaar gemaakt.

Profiel  
 
deckers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 25 mei 2011 12:59 PM
  [ # 2 ]

Ik heb bij mijn garage waar nog niet zo lang geleden de schijven en blokken waren vernieuwd een en ander laten schoonmaken. Remblokjes opgeschuurd (schoon geschuurd?) en van de schijf het roestrandje dat ontstaat doordat het remblokje in de schijf slijt. En het euvel is verholpen….al lijkt hij met warm weer toch weer af en toe even te piepen?

Wat gangbaar maken van de remmen is weet ik niet, een soort afstellen waardoor de remblokjes iets verder van de schijf af komen na het remmen?

vr.gr.

Jan

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 25 mei 2011 01:55 PM
  [ # 3 ]

Het gangbaar maken is in de regel zorgen dat de geleiding van je remblokken soepel gaat.
Vaak is dit het verwijderen van remstof en de geleiding opnieuw in te vetten.


Het piepen van remmen is iets anders dan het aanlopen.
Het piepen hoor je alleen tijdens het remmen, het aanlopen hoor je ook tijdens het rijden zonder te remmen.

Het piepen wordt meestal veroorzaakt door (regelmatig) net niet hard genoeg te remmen.
Als je altijd erg netjes en rustig remt, dan ben je je remblokken en schijven min of meer aan het polijsten.
Als je een paar keer iets forser remt is het piepen vaak ook meteen weer weg.
Door regelmatig eens iets forser te remmen, voorkom je dit polijsten.
Met forser remmmen bedoel ik niet het laten blokkeren van je wielen, of het in laten grijpen van je ABS, dit soort acties zijn volstrekt zinloos

Nu zijn de piepgeluiden in de zomer meestal eerder waarneembaar dan in de winter.

Profiel  
 
Jeroentjuhh2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 31-05-2009

Gepost: 17 oktober 2011 06:21 PM
  [ # 4 ]

Hier hebben we een C3 1.4 HDI en hebben vaak een soortgelijk probleem.

Bij snelweg rijden speelt het euvel af en toe op, ook links voor, en met zachtjes remmen is het eventjes weg. Na een keer goed afgeremd te hebben tot 0 doet het probleem zich 100-200-300 km niet meer voor. Garage zegt dat de remgeleiders schoongemaakt moeten worden, dus dat ga ik zelf maar eens proberen. Zijn er nog tips voor het schoonmaken en eventueel vervangen van de remblokken en schijven (een how to misschien)?

Ook remmen we nooit hard door eigenlijk, maar altijd zachtjes. Dus dat zal ik ook zo nu en dan gaan doen en hopelijk blijft het probleem dan weg.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook