




Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Vorige week zondag heb ik met 29 graden in het zonnetje een oude Constructam caravan aan de DSuper gehangen. Wat me opviel was dat de temperatuurmeter op vlakke weg bij een snelheid van ongeveer 95 tussen het witte en rode vlak bleef hangen. Na een tankbeurt bleef het rode STOP+temp-lichtje 5 seconden branden na starten. Dus de meter overdrijft volgens mij niet. Op de terugweg, dit weekend met 20 graden buitentemperatuur bleef de meter bovenin witte gebied hangen, iets boven de normale waarde die het metertje zonder sleurhut aan de haak aangeeft. De radiateur is ongeveer 10 jaar oud, een 2-rijer. Ik heb nooit temperatuurproblemen gehad, vervang iedere 5 jaar de KVS. Ook niet met flinke karren aan de haak op hete, Franse hellingen of in de file.
Wat is nu verstandig voor de zomervakantie? De radiateur vervangen voor een frisse 3-rijer, of het koelsysteem upgraden naar een 23-systeem met grotere radiator en expansievat.
De configuratie is een DSuper met 21-motor en korte 5-bak en 2 rijige radiateur. De constructam weegt totaal max 1.000 kg.














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat je met een frisse 3-rijen radiateur de problemen opgelost krijgt. Ombouwen naar IE specificatie lijkt me niet nodig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Met een frisse 3-rijder verdwijnen de symptomen waarschijnlijk wel, maar als je nooit koelproblemen hebt gehad en geregeld je KVS ververst, zou het kunnen dat het eigenlijke probleem ergens anders ligt. Het kan dus dat je alleen maar aan symtoombestrijding doet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.



Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 25-11-2009
- ID/DS DS 23 Break
- BX 1400 cc benzine
- Berlingo 16 hdi multispace
gezien mijn ds op gas loopt (motor kwam redelijk warm) ,heb ik voor de gewone schroef een elektrishe schroef geplaatst het helpt zeer goed














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb zelf een 2 liter break met 23 koeling + extra electrische fan, inmiddels al 2500 km mee in de Zuid-Afrikaanse zomer mee gereden, hele lange hellingen (volgas in zn 3 met 60 km/u) op met 35 graden en een flinke belading. Geen enkel koelingsprobleem; De electrische fan heeft nog niet bij hoeven springen, maar ik moet zeggen; ook nog geen aanhanger eraan gehad.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Testrijden zonder thermostaat.
Gereviseerde 2-rijen moet ook voldoende zijn. Heb je recentelijk LPG ingebouwd, dan kan er een heleboel rommel losgeweekt zijn en zo je radiateur verstoppen (eigen ervaring).





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
cisds schreef:gezien mijn ds op gas loopt (motor kwam redelijk warm) ,heb ik voor de gewone schroef een elektrishe schroef geplaatst het helpt zeer goed
“Schroef’ = fan/ventilator neem ik aan? Graag in Nederland gangbare termen gebruiken a.u.b.
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Bedankt voor jullie reacties.
Ik rijd al 9 jaar en een ton aan kilometer op LPG met deze 2-rijer zonder problemen, maar ook zonder sleurhut. Ik ga voor de drierijer. Ik zal bij NRF in Mill eens vragen of ze zo’n blok erin kunnen maken. Of levert het clubmagazijn ze kant-en-klaar? (ik kan de onderdelensite niet meer vinden).





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kant en klaar leverbaar in het magazijn.
Citroen!



Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 25-11-2009
- ID/DS DS 23 Break
- BX 1400 cc benzine
- Berlingo 16 hdi multispace
inderdaad ,schroef is ventilator.
Zal er volgende keer aan denken.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bedankt!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
cisds schreef:gezien mijn ds op gas loopt (motor kwam redelijk warm) ,heb ik voor de gewone schroef een elektrishe schroef geplaatst het helpt zeer goed
Dat lijkt me alleen langzaam rijdend uitmaken, bij 95 km/uur moet de rijwind ruim voldoende zijn voor de koeling mits de radiator goed is.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op snelheid is de koeling zelden een porbleem. In de file tijdens tropische buitentemperatuur, dat is vaak worst-case….
Citroen!
In de file is het ook raadzaam niet precies op de bumper van je voorganger te gaan zitten. Als er al enige koele lucht is word dat dan vervangen door de hete uitlaat gassen van die voorganger.





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Misschien dat de 23-rijders het weten: Slaat de electrische fan alleen in hete files aan? Volgens mij wel. Of na een hete rit tijdens een tankstop omdat dan de motorwarmte zich ophoopt bij stilvallende waterpomp en ventilator. Ik geloof ook dat er tijdens het rijden voldoende luchtverplaating is door de radiateur. De afvoer van hete lucht uit de motorruimte is meer beperkt. Daar kun je met twee ventilatoren niet tegenop blazen.


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
GeraldDSuper schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Ik rijd al 9 jaar en een ton aan kilometer op LPG met deze 2-rijer zonder problemen, maar ook zonder sleurhut. Ik ga voor de drierijer. Ik zal bij NRF in Mill eens vragen of ze zo’n blok erin kunnen maken. Of levert het clubmagazijn ze kant-en-klaar? (ik kan de onderdelensite niet meer vinden).
Mag ik hier uit opmaken dat dit je eerste trip was met de caravan? Dan kun je er wel van uitgaan dat deze extra belasting voor de hogere temperaturen zorgt. Dan moet die extra rij in je radiateur het ergste wel oplossen lijkt me.