Weer terug van weggeweest + Ervaringen nieuwe aanmaak Fuseekogels
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 mei 2011 07:33 PM

Beste forumleden, ik ben er weer, was even uit de roulatie vanwege lichamelijke uitvalsverschijnselen eind maart door een halsslagaderdissectie. Eerst uitval van Li-arm en later hangende mond.. Gelukkig na 2 dagen Zhuis weer naar huis zonder restverschijnselen, voor zolang het duurt. De bloedverdunners zullen voortaan preventief moeten werken…
Al die tijd geen autorijden, voorzichtig aan het werk (nu 40%)en verder ‘rustig aan doen’. Ik was net 50 geworden in maart en heb nog nooit in het Zhuis gelegen….

Maar goed, wel naar Citromobile geweest en vorige week een eerste DS-klus opgepakt: het vervangen van de onderste fuseekogel voor een nieuwe en moderne uitvoering van de kogel-set.

rechts de originele gedemonteerde/gesloopte kogelset en links de moderne nwe.

Het verwijderen/slopen was het meeste werk. Het wegdremelen van de borgingen was wat listig door het op z’n kop werken en het kleine slijpschijfje dicht bij mijn gezicht.
Zelfs met een luchtsleutel kreeg ik de ringmoer niet meteen los, dus de grote slijpschijf er op, en weer de luchtsleutel. Wel steeds het speciale gereedschap checken op vervorming. Na 2 uur schoot ie ineens los. Alles er verder uit, schoonmaken en de nwe er in. Wilde de nwe ringmoer niet het schroefdraad in de fusee pakken, totdat ik er achter kwam dat de moer te klein was; te weinig schroefdraad.

Bij Ciotrotech waar ik hem had gekocht navraag gedaan en toen bleek dat alle onderfuseekogelsets de verkeerde moer hadden. En de moer die bij de bovenste fuseekogelset zat was wel goed voor de onderste. De doosjes hebben gewoon het verkeerde opschrift cq de verkeerde inhoud.
Hier zit dus de onderste kogelset in:

Het verschil tussen de moeren:

De nieuwe sets hebben dus verschillende hoogte maar beide dezelfde type moer vwb de/montage: met hetzelfde gereedschap de/monteren.

Het nwe type heeft vet ‘voor het leven’ want deze is niet door te smeren. Tenzij je een gleufje in de kogelbehuizing, fraist….

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43055
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 mei 2011 07:47 PM
  [ # 1 ]

Ik heb onlangs zo’n ding in m’n handen gehad. Mooi gemaakt maar één ding verbaasde mij: de ringmoer waarmee de kogel in het wiellagerhuis wordt vastgezet is niet van gehard staal gemaakt! Dat is bij de originele kogels wel zo bij de onderste kogel en dat is niet zonder reden….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 mei 2011 11:32 PM
  [ # 2 ]

Fraaie fuseekogel. Lijkt mij echt een verbetering.
Die onderst moer is van gehard staal, omdat hij gelijk lagerschaal is. Lijkt mij dat bij deze vernieuwde fuseekogel het alleen een opsluitmoer is.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43055
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 mei 2011 11:57 PM
  [ # 3 ]

Ik heb er al één gezien waarbij de onderste moer gewoon uit het lagerhuis gerukt was… al het schroefdraad was gewoon weg getrokken…. chinees staal?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 mei 2011 07:51 PM
  [ # 4 ]

Dank voor de waarschuwing, zag er zo mooi uit.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43055
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 mei 2011 09:31 PM
  [ # 5 ]

Het is ook mooi. Maar ik vind de oplossing met de sluitmoer van ongehard staal aan de onderste kogel een brak plan. Er staat heel veel trekbelasting op dat punt en juist daar zou ik kiezen voor gehard staal, zoals origineel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 17 mei 2011 11:29 PM
  [ # 6 ]

Als de op de fusees werkende trekbelastingen zo groot zijn, dan moet m.i. gekozen worden voor een kwalitatief betere staalsoort met hogere rek- danwel vloeigrens waarden. Het harden van materialen levert doorgaans alleen een verbetering van de slijtvastheid op (wat weer prima is als de moer ook als lagerschaal dienst doet).

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 mei 2011 02:18 PM
  [ # 7 ]

zijn de originele geharde moeren niet uit te draaien door van de bolling een rechte hoek te maken tbv de nwe kogelbehuizing?
Of kan dat niet met gehard staal, of opnieuw harden?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook