Hallo allemaal,
Ik heb dus een 2.0 douvrin CX van 85 en nu is al vier keer de verbinding tussen het dubbele pijpje (vanaf spruitstuk) en eerste pot los geraakt.
Bij een eerdere CX 25 prestige van 85 zat daar een flexibele verbinding. Zo iets dus:
Is dit eigenlijk de betere oplossing of had zo’n verbinding er gewoon moeten zitten, maar is dat door een bijdehandje vervangen door een stukje vaste pijp?
Kent iemand deze leverancier http://www.garagemagazijn.nl van dit product?
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)





























Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht dat alle cx’en zo’n flexibel stukje hadden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Daar zit inderdaad geen flexibel deel. Ik denk dat je pijp een beetje uitgesleten is. Ik zou een extra uitlaatklen monteren die flink klemt. Monteren met hittebestendig uitlaatpasta of doek wil ook nog wel eens helpen. Het is inderdaad niet de meest ideale constructie!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
CEE-IKS schreef:Daar zit inderdaad geen flexibel deel. Ik denk dat je pijp een beetje uitgesleten is. Ik zou een extra uitlaatklen monteren die flink klemt. Monteren met hittebestendig uitlaatpasta of doek wil ook nog wel eens helpen. Het is inderdaad niet de meest ideale constructie!
Maar ik kan er toch zo’n flexibel stuk tussen zetten? Ben ik wel van dit vervelende probleem af denk ik. Is het wel een echte modificatie.
Vanavond eens de diameter meten van de pijp en zien of ik voldoende ruimte heb voor zo’n universeel flexibel stukje .
Laat het nog weten.
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Kan het dan niet ook zijn dat je nogal rotte motorsteun(en) hebt waardoor de beweging in de uitlaat sowieso veel groter is dan bedoeld?
Maar inderdaad, dat flexibele stuk zit er bij veel andere CX’en (mijn 25 diesel had het ook) niet voor niets.
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De douvrinmotor heeft een heel ander uitlaatspruitstuk en aansluiting van de uitlaat op dat spruitstuk dan een cx met “citroënblok” waardoor een flexdeel niet noodzakelijk is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Precies.
Jouw uitlaat zit hoogstwaarschijnlijk gewoon structureel niet correct bevestigd. Dit betekent loshalen vanaf het begin en alles met originele klemmen/bouten bevestigen. Do it once, do it right!
Een goed gemonteerde Douvrin-uitlaat geeft zulke problemen niet!
Maar er wordt een hoop ‘gerommeld’ met uitlaten, omdat het nu eenmaal een tijdrovend rotwerk is om het in één keer correct te doen. Vaak tref ik beun/lapwerk aan dat echter vroeger of later uitmondt in irritaties of problemen zoals jij ze nu beschrijft.
Een gare motorsteun zou daarnaast eventueel ook nog kunnen, zoals reeds gesuggereerd.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Net even het onderdelenboek geraadpleegd en inderdaad een 2.0 en een 2.2 liter heeft geen flex deel,maar een vaste aansluiting dus waarschijnlijk heb je een foutieve uitlaat in je handen.



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Nu we het toch over uitlaten hebben: de lange pijp tussen 1e en 2e demper heeft aan het eind een z-bocht (ik heb ook een Douvrin). Bij mijn CX 20 tre (en ook bij mijn vorige trd turbo) is deze in de bochten doorgerot. Is dit een bekend gegeven of heeft het toeval mij parten gespeeld?
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)
Tjaa,
Een kapotte motorsteun is dus ook een optie als oorzaak van mijn uitlaatprobleem.
Dat ga ik maar eens bekijken en orgineel of niet….als dat niks concreets oplevert, ga ik er gewoon een flexibel pijpje tussen lassen.
Het dagelijkse CX werkpaard is er om te gaaaan en niet om moeilijk te doen.
jan…......
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Een flexpijpje ertussen knetteren lijkt mij juist een typisch voorbeeld van moeilijk doen.
Origineel werkt uitstekend, dus waarom gaan stoeien met een flexpijpje??
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Origineel werkt uitstekend, dus waarom gaan stoeien met een flexpijpje??
Nou ik denk dat ik het antwoord wel weet er hangt denk ik een recente uitlaat onder,en het is natuurlijk zonde om deze te vervangen.Of het handig is om er een stukje flex tussen te lassen dat zal de tijd leren.Op de lange termijn natuurlijk niet.
flex pijp gaat niet werken, je uitlaat heeft geen steun/ophang-punt , niet eerder als bij de kromme bocht onder de achterbank/achteras
hebje nog wel veren tussen de bouten, daar waar de voorpijp aan je spruitstuk zit ?
op dat punt moet ie kunnen bewegen
daan schreef:Origineel werkt uitstekend, dus waarom gaan stoeien met een flexpijpje??
Nou ik denk dat ik het antwoord wel weet er hangt denk ik een recente uitlaat onder,en het is natuurlijk zonde om deze te vervangen.Of het handig is om er een stukje flex tussen te lassen dat zal de tijd leren.Op de lange termijn natuurlijk niet.
Voor alle duidelijkheid : Deze uitlaat zit er zeker al 3-4 jaar onder. Of dat orgineel is weet ik niet, maar er staat op de pot geen “citroen” of zo, maar “bosal” . De laatste ander half jaar heb ik steeds problemen met de verbinding tussen dubbele-pijp-bochtje en eerste pot.
Ik heb er ter plaatse al een extra ophangbeugel aan gemonteerd om het “hangen” op te vangen, heb er al een keer een heel nieuw stuk pijp (vast dus) tussen gelast, maar iedere keer houdt het zo’n twee tot drie duizend kilometer en weer lekt het ding daar en is dan gewoon los, gescheurd of gebroken.
Ga maandagavond (dit weekend effe een motortochtje in de Ardennen afwerken) eerst eens naar de motorsteunen kijken of die nog in fatsoenlijke staat zijn en als dat de oorzaak niet is, val ik terug op plan B: Een flexibel pijpje ertussen jassen of wel lassen.
Thanks voor alle suggesties, adviezen en support trouwens !
rij veilig!
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Als ik dit zo hoor, lijkt het wel of de aansluiting van de flens op het spruitstuk niet goed zit.
Dit zit namelijk met veren gemonteerd. Hierdoor kan het bewuste “dubbele” pijpje scharnieren op de flens. Ik denk dus dat hier het probleem vandaan komt.
Als dat niet goed werkt, dan kan ik me voorstellen dat de uitlaat op een ander “zwak” gedeelte gaat scheuren of loskomen wanneer de motor kantelt.
Zoals jij het beschrijft, is het niet echt normaal. Ik zal niet zeggen dat het de meest fantastische constructie is maar ik rijd al 10 jaar zonder deze problemen met dit motortype.
Ik zou dus echt nog maar eens goed kijken voordat je er allerlei beunconstructies in last
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
algra schreef:flex pijp gaat niet werken, je uitlaat heeft geen steun/ophang-punt , niet eerder als bij de kromme bocht onder de achterbank/achteras
hebje nog wel veren tussen de bouten, daar waar de voorpijp aan je spruitstuk zit ?
op dat punt moet ie kunnen bewegen
CEE-IKS schreef:Als ik dit zo hoor, lijkt het wel of de aansluiting van de flens op het spruitstuk niet goed zit.
Dit zit namelijk met veren gemonteerd. Hierdoor kan het bewuste “dubbele” pijpje scharnieren op de flens. Ik denk dus dat hier het probleem vandaan komt.Als dat niet goed werkt, dan kan ik me voorstellen dat de uitlaat op een ander “zwak” gedeelte gaat scheuren of loskomen wanneer de motor kantelt.
Zoals jij het beschrijft, is het niet echt normaal. Ik zal niet zeggen dat het de meest fantastische constructie is maar ik rijd al 10 jaar zonder deze problemen met dit motortype.
Ik zou dus echt nog maar eens goed kijken voordat je er allerlei beunconstructies in last
Nou, door de reacties weer een hoop wijzer geworden over mijn uitlaatprobleem.
Ik heb al een extra ophangpunt gemaakt vlak voor de eerste pot, ter hoogte van het probleempunt.
Dat dubbele pijpje zit inderdaad met veren en bouten vast aan het spruitstuk.
Het zou natuurlijk kunnen dat die genoemde en noodzakelijke bewegingsvrijheid bij die aansluiting niet meer voldoende is. Ik zal inderdaad eerst goed kijken of daar beweging in te krijgen is en zo niet dat maar eens oplossen. En dan laat ik dat flexstukje natuurlijk in de winkel liggen.
jan…
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)