Ik heb gisteren mijn ID van stal gehaald (letterlijk) maar in het donker de batterij omgekeerd aangesloten met vuurwerk tot gevolg. Ik heb hem wel kunnen starten en naar huis rijden en alles werkt behalve het bijladen van de accu, het laadlampje brandt continu. Wat kan er stuk zijn en hoe kan ik het testen.
Diode kapot van de dynamo.
Het is een Ducellier alternator met mechanische spanningsregelaar op de batterijhouder.
Ik heb nog 2 oude alternatoren liggen maar weet niet hoe ze te testen, er moet waarschijnlijk een stuurspanning op de stuurklem komen?












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
of je regelaar is uitgefikt.
Maar doe ook even een voorstelrondje!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15730
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Veel belangrijker, hoe heb je dat ding in vredesnaan van die stal gekregen? (sorry, kon het niet laten).





























Totaal aantal Berichten: 10478
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Marten schreef:Diode kapot van de dynamo.
Het is juist de taak van een diode om maar in een richting stroom door te laten. Die zouden daar dus tegen moeten kunnen. Ik denk eerder de spanningsregelaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
graddus schreef:Veel belangrijker, hoe heb je dat ding in vredesnaan van die stal gekregen?
(sorry, kon het niet laten).
Wat een geweldige vraag, de startmotor is toch een gelijkstroommotor? Draait die dan niet de andere kant op?





























Totaal aantal Berichten: 10478
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat hij ondertussen de kabels wel goed aangesloten had.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Start motor heeft geen permanente magneet, maar wikkelingen in anker en als veld. Dan maakt de +/_ orientatie niet uit, zou het zelfs op wisselspanning doen.
Ik kan ook alleen de diodes bedenken, deze staan als de dynamo niets doet en de accu er opstaat in sper, dus als je de accu omkeert in geleiding. Stroom zou dan zo hoog op kunnen lopen dat ook de wikkeling van de dynamo er uit gaat, zit nl geen zekering in de dynamo.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Voor de Nederlandse lezers “van stal halen = iets van vroeger weer gebruiken)
Ik verdenk de spannings regelaar maar hoe test ik die voor ik in een nieuwe investeer?
De diode kan niet denk ik want als je de spanning er omgekeerd opzet spert die. De spanningsregelaar dient onder andere om bij juist aangesloten batterij te beletten dat die stroom levert aan de alternator.
Er zijn hier mensen die er veel meer van weten dan ik, maar ik zou in jouw geval de regelaar er even uit sleutelen, de klinknageltjes wegboren en hem eens van binnen bekijken. Ook de draadgewonden weerstanden onder de bodemplaat even goed bekijken. Als je bij het verwijderen van de deksel bak en braadluchten waarneemt moet je je zorgen gaan maken
paulcl schreef:
De diode kan niet denk ik want als je de spanning er omgekeerd opzet spert die. De spanningsregelaar dient onder andere om bij juist aangesloten batterij te beletten dat die stroom levert aan de alternator.
Even uit tekenen en goed nadenken
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
egbert heeft gelijk. de diodes sperren als je de motor uitzet. keer je de spanning om dan geleiden ze weer en komt er heel veel stroom door te lopen. als het kost duurt kan een diode dat wel hebben. De regelaar weet ik niet. daar zit wel een smelt zekerings draadje in ( in de ducellier althans)
hier is het schma:
en dan wordt het duidelijk. de diodes staan kortgesloten als je de accu ompoolt. SMEUL!!!
regelaar is nog heel. Die gaat over het contact.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
OF!
er is een draad tussen dit ding en de dynamo door gesmolten. Misschien was er een slecht contact bij een stekkertje in die regionen.
Dus de draden en stekkertjes nalopen lijkt me stap 1 voordat je dingen uit elkaar haalt.
De spanningsregelaar is wel verdacht nr1. Andere erin en proberen lijkt me simpelste. stap.
succes!
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dirkman schreef:De spanningsregelaar is wel verdacht nr1.
Nee dirkman. kijk naar het schema. je creert een kortsluiting door de diodes. Daar kan geen enkele diode tegen. Als het contact niet aan geweest is gedurende de ompoling is de regelaar nog heel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor het meedenken iedereen. Vooral het schema heeft geholpen om me te overtuigen dat de dioden doorgebrand zijn en de regulator intakt moest zijn. Ik heb intussen de alternator vervangen en alles werkt weer.