Koelventilatoren draaien niet
Wolgast
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gepost: 19 mei 2011 06:53 PM

Bij mijn Berlingo I HDI uit 2002 draaien de ventilatoren niet wanneer de motor warm wordt. Ook draaien ze niet bij ingeschakelde airco.

Nu ben ik even eigenhandig op onderzoek uitgegaan. En heb daarbij vastgesteld dat de ventilatoren per hand soepel draaien. Draadbreuk heb ik ook niet kunnen vaststellen. Gemeten is alleen nog niks want heb geen multimeter hier bij de hand.
Bij het zoeken naar het euvel ben ik wel op twee kapotte zekeringen gestuit. Deze zitten onder de motorkap wanneer je recht voor de auto staat rechts in zo’n kastje.
Het gaat om een 20A en dan een maxizekering (of hoe dat ook mag heten) Deze kon ik in het instructieboekje niet terugvinden. Maar in het werkplaatshandboek staan deze idd. voor de koelventilatoren.

Nu heb ik alleen 2 zekeringen van 30A hier nog liggen (kan dat kwaad?). Ik wil dat vanavond even testen. Maar, hoe kunnen die zekeringen kapot gaan?
Kan me alleen voorstellen dat er in de winter misschien een stuk ijs voor heeft gezeten dat de boel heeft geblokkeerd. Maar of dat een oorzaak kan zijn? Hoop dat het probleem na vervangen van de zekeringen opgelost is en ze weer lekker draaien wanneer het nodig is en niet de ventilatoren zelf naar de sodemieter zijn. Maar ben er toch niet helemaal gerust op…

Vind het echt wel balen, helemaal omdat de auto net gister bij de garage vandaan komt en me € 500 heeft gekost….

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

Profiel  

Wolgast
> 100 berichten
RankRank

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
Gepost: 20 mei 2011 09:34 AM
  [ # 1 ]

probleem is opgelost!
Zat hem in een stekkerverbinding onder de zekeringkast in de motorruimte. Vastgezet, nieuwe zekeringen erin en het draait weer als vanouds…

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 20 mei 2011 10:29 AM
  [ # 2 ]

Mooi dat het is opgelost, maar je kan natuurlijk niet verwachten dat ze bij een garage alles checken…. Zeker niet als jij niet aangeeft of dat daar misschien een probleem zou kunnen zitten. Of denk ik nu helemaal verkeerd?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

Wolgast
> 100 berichten
RankRank

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
Gepost: 20 mei 2011 03:36 PM
  [ # 3 ]

Nee, heb het een beetje krom geformuleerd denk ik…

Maar ze wisten wel van het feit dat de ventilatoren horen te draaien wanneer de airco wordt ingeschakeld, dit hebben ze mij zelf verteld. Ik vermoed daarom ook dat ze de airco gevuld hebben en tijdens de proefrit getest hebben. Maar niet gekeken hebben of de Fans draaien en waarschijnlijk in de veronderstelling waren dat dat gewoon in orde was. En omdat ik al een klap geld kwijt was voor de auto, was ik bang dat er nog meer kosten aan zouden komen. Als ik het aan had gegeven dat er met de fans iets mis was dan was het verhaal heel anders….

En ikzelf had er ook geen weet van dat de fans niet draaiden. Ik kwam er pas achter toen ik de airco aandeed en controleerde of ze idd. gingen draaien. Dat was dus niet het geval….

En ik kan ook niet verwachten dat een garage alles controleert. Zou ook niet fair van mij zijn als ik dat wel zou verwachten.
Gelukkig was het maar een kleinigheidje en draait alles weer vrolijk rond.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook