Ik heb net gemeten: op de orginele bobine is idd 1,5 Ohm en de bobine die ik heb (v.e. electronische ontsteking) is 2,9 Ohm.
Walter kunt je me vertellen wat dit doet voor mijn ontsteking, m.a.w. zou het kunnen zijn dat de bobine die ik nu heb ongeschikt is voor mijn installatie?
gr Mark






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Marc ,
een ontstekingsbobine is een heel raar beestje ...
maar volgens mijn gewone electriciteitslogica
trekt een bobine met een (te ) hoge weerstand veel minder stroom .
Dus het vermogen van jou ontsteking zou een stuk beter kunnen zijn met een 0.5 Ohm bobine .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ff een klusje tussendoor:
De stalen leiding tussen de regelaar en de pomp, durft nog al eens te scheuren. Daarom wordt deze vervangen door een gesperte HD slang. De nippels in de pomp zijn natuurlijk niet van een standaad afmeting..
M12 x 1,25 mm draad. Volgens mijn leverancier voor hydraulische componenten bestaat dit niet in een verloop naar een slangpilaar, dus moest er een bestaande 3/8 nippel afgedraaid worden naar 12 mm en de juiste draad werd er vervolgens op gesneden worden.
met het volgende resultaat:
gr Mark
Ziet er mooi uit. Maar zijn gewoon te koop o.a. bij Walter B.














































Totaal aantal Berichten: 43376
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, maar nu zijn ze gratisssssss
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Maar die van mij zijn geel gepasiveerd
en voor groene olie ipv rode
neen niet voor één april , ik heb de rode plastiek afstandhoudertjes op de knelkoppelingen vervangen door groene .
En om volledig te zijn moet we even vermelden dat de kop van pomp en drukregelaar even vlak moeten gemaakt worden om de koppeling goed te laten afsluiten .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Haha gratis, dat bestaat niet. maar als dat zo is doe er dan maar 10. Verzenden ook gratis? :-)













Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
wbogaerts schreef:Marc ,
een ontstekingsbobine is een heel raar beestje ...
maar volgens mijn gewone electriciteitslogica
trekt een bobine met een (te ) hoge weerstand veel minder stroom .
Dus het vermogen van jou ontsteking zou een stuk beter kunnen zijn met een 0.5 Ohm bobine .
Walter
Het meten van een bobine met een dergelijke lage weerstand is natuurlijk niet zo nauwkeurig. Doe de pennen maar eens tegen elkaar van de multimeter, je meet dan vaak ook al 0.3 ohm… dat is al de overgangsweerstand van de contacten van de pennen. En de meeste weerstand van je bobine wordt bepaald door de inductie, niet je ohmse weerstand.
Nu wil ik natuurlijk niet vervelend doen… maar wat voor multimeter heb je als je je pennen tegen elaar houdt en dan al 0,3 Ohm meet?
gr Mark













Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Een hele goedkope van nog geen 10 euri, doet het prima voor huishoudelijk gebruik. Voor de betere metingen heb ik een echte!
Hoezo? belang bij? Overnemen?
Nee ik heb een Benning 11 MM daar kun je echt goed mee meten
gr Mark













Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
owwwww, maar tot 0.06% nauwkeurig en die ene digit erbij dan denk ik….
ha ha ha de bijbehorende meetsnoertjes zijn twee keer zo duur als mijn meter….
Nou, zullen we er dan maar van uit gaan dat de meting van de ohmse weerstand van jou goed is? Jammer dat je met die Benning wel capaciteit kunt meten maar geen inductie….
De originele bobine werkt met een weerstand in serie: Daarom dat het een laag-ohmige versie is, maar wat telt voor de kwaliteit van de vonk is ook de inductie. De originele bobine gebruikt de weerstand als een soort stroombegrenzer.
Ik denk dat je bobine voor de electronische ontsteking met +/- 3 ohm weerstand wel de goede is.
Je meot zoiets eigenlijk op een testbank meten, waarbij je bij een hoger toerental de vonklengte kunt meten. Een andere mogelijkheid is met een spanningsdeler en een scoop op de bobine kabel.
En om een bobine goed te begriojpen moet je goed weten hoe een niet ideale L-R kring zich gedraagt: Lees daar de Bosch Automotive/Elektrical handboeken maar eens over na.
To err is human, not to err is divine.
Het project ontsteking maar weer eens opgepakt, Ik had het een tijdje geleden in de spreekwoordelijke ijskast gezet. Ik had het er echt even mee gehad, maar nu weer met frisse moed verder.
Alles nog eens bekeken te hebben, kwam ik tot de conclusie dat het triggerwiel te laag is. Er moet dus een nieuw wiel gemaakt worden.
De verdeling 45-75 graden komt neer op 24 tands verdeling met steeds 2 dan wel 4 tanden er van tussen, zo houd je 6 tanden over met de exacte verdeling, nu de fabricage nog…
Dat is een klusje voor de verdeelkop
Ik ben er vanuit gegaan van een wiel doorsnede van 49 mm (dat was de eerste ook) en een tand module van 1.5
gr Mark