12 van de 21
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
De SM van Mark
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 19 maart 2012 10:31 PM
  [ # 166 ]

Ik heb net gemeten: op de orginele bobine is idd 1,5 Ohm en de bobine die ik heb (v.e. electronische ontsteking) is 2,9 Ohm.

Walter kunt je me vertellen wat dit doet voor mijn ontsteking, m.a.w. zou het kunnen zijn dat de bobine die ik nu heb ongeschikt is voor mijn installatie?

gr Mark

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 maart 2012 11:02 PM
  [ # 167 ]

Marc ,

een ontstekingsbobine is een heel raar beestje ...

maar volgens mijn gewone electriciteitslogica

trekt een bobine met een (te ) hoge weerstand veel minder stroom .

Dus het vermogen van jou ontsteking zou een stuk beter kunnen zijn met een 0.5 Ohm bobine .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 01 april 2012 01:02 PM
  [ # 168 ]

Ff een klusje tussendoor:

De stalen leiding tussen de regelaar en de pomp, durft nog al eens te scheuren. Daarom wordt deze vervangen door een gesperte HD slang. De nippels in de pomp zijn natuurlijk niet van een standaad afmeting..

M12 x 1,25 mm draad. Volgens mijn leverancier voor hydraulische componenten bestaat dit niet in een verloop naar een slangpilaar, dus moest er een bestaande 3/8 nippel afgedraaid worden naar 12 mm en de juiste draad werd er vervolgens op gesneden worden.

met het volgende resultaat:

Afbeelding Bijlagen
SM slang pomp regelaar 1.jpgSM slang pomp regelaar.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

gr Mark

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 01 april 2012 09:37 PM
  [ # 169 ]

Ziet er mooi uit. Maar zijn gewoon te koop o.a. bij Walter B.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43376
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 april 2012 09:39 PM
  [ # 170 ]

Ja, maar nu zijn ze gratisssssss Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 april 2012 09:50 PM
  [ # 171 ]

Maar die van mij zijn geel gepasiveerd Laughing

en voor groene olie ipv rode tongue wink

neen niet voor één april , ik heb de rode plastiek afstandhoudertjes op de knelkoppelingen vervangen door groene .


En om volledig te zijn moet we even vermelden dat de kop van pomp en drukregelaar even vlak moeten gemaakt worden om de koppeling goed te laten afsluiten .


Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 01 april 2012 09:51 PM
  [ # 172 ]

Haha gratis, dat bestaat niet. maar als dat zo is doe er dan maar 10. Verzenden ook gratis? :-)

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 01 april 2012 11:02 PM
  [ # 173 ]
wbogaerts schreef:

Marc ,

een ontstekingsbobine is een heel raar beestje ...

maar volgens mijn gewone electriciteitslogica

trekt een bobine met een (te ) hoge weerstand veel minder stroom .

Dus het vermogen van jou ontsteking zou een stuk beter kunnen zijn met een 0.5 Ohm bobine .

Walter

Het meten van een bobine met een dergelijke lage weerstand is natuurlijk niet zo nauwkeurig. Doe de pennen maar eens tegen elkaar van de multimeter, je meet dan vaak ook al 0.3 ohm… dat is al de overgangsweerstand van de contacten van de pennen. En de meeste weerstand van je bobine wordt bepaald door de inductie, niet je ohmse weerstand.

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 02 april 2012 12:05 AM
  [ # 174 ]

Nu wil ik natuurlijk niet vervelend doen… maar wat voor multimeter heb je als je je pennen tegen elaar houdt en dan al 0,3 Ohm meet?

gr Mark

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 02 april 2012 12:07 AM
  [ # 175 ]

Een hele goedkope van nog geen 10 euri, doet het prima voor huishoudelijk gebruik. Voor de betere metingen heb ik een echte!

Hoezo? belang bij? Overnemen?  Laughing

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 02 april 2012 12:12 AM
  [ # 176 ]

Nee ik heb een Benning 11 MM daar kun je echt goed mee meten Wink

gr Mark

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 02 april 2012 12:14 AM
  [ # 177 ]

owwwww, maar tot 0.06% nauwkeurig en die ene digit erbij dan denk ik….


ha ha ha de bijbehorende meetsnoertjes zijn twee keer zo duur als mijn meter….

Nou, zullen we er dan maar van uit gaan dat de meting van de ohmse weerstand van jou goed is? Jammer dat je met die Benning wel capaciteit kunt meten maar geen inductie….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3861
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 april 2012 01:47 AM
  [ # 178 ]

De originele bobine werkt met een weerstand in serie: Daarom dat het een laag-ohmige versie is, maar wat telt voor de kwaliteit van de vonk is ook de inductie. De originele bobine gebruikt de weerstand als een soort stroombegrenzer.
Ik denk dat je bobine voor de electronische ontsteking met +/- 3 ohm weerstand wel de goede is.
Je meot zoiets eigenlijk op een testbank meten, waarbij je bij een hoger toerental de vonklengte kunt meten. Een andere mogelijkheid is met een spanningsdeler en een scoop op de bobine kabel.
En om een bobine goed te begriojpen moet je goed weten hoe een niet ideale L-R kring zich gedraagt: Lees daar de Bosch Automotive/Elektrical handboeken maar eens over na.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 20 april 2012 10:38 PM
  [ # 179 ]

Het project ontsteking maar weer eens opgepakt, Ik had het een tijdje geleden in de spreekwoordelijke ijskast gezet. Ik had het er echt even mee gehad, maar nu weer met frisse moed verder.

Alles nog eens bekeken te hebben, kwam ik tot de conclusie dat het triggerwiel te laag is. Er moet dus een nieuw wiel gemaakt worden.

De verdeling 45-75 graden komt neer op 24 tands verdeling met steeds 2 dan wel 4 tanden er van tussen, zo houd je 6 tanden over met de exacte verdeling, nu de fabricage nog…
Dat is een klusje voor de verdeelkop think
Ik ben er vanuit gegaan van een wiel doorsnede van 49 mm (dat was de eerste ook) en een tand module van 1.5

Afbeelding Bijlagen
IMAG0445.jpgIMAG0446.jpgIMAG0447.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

gr Mark

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 20 april 2012 10:39 PM
  [ # 180 ]

morgen verder frezen…

Afbeelding Bijlagen
IMAG0448.jpgIMAG0449.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

gr Mark

Profiel  
 
 
12 van de 21
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook