Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heb dit weekend de “chrome” randjes rond de koplampen geplaatst (3e neus). Voor 2 euro per meter 2,5 meter plastic blinkspul gekocht, voor het eerst spatbord eraf, zien dat de carroserie nog best netjes is, koplamp eruit, chromen randjes vervangen, meteen luchtslangen schoon en dichtgemaakt. Wat een verschil in uiterlijk in 4 uurtjes werk en 5 euro materiaal! Alleen nu lijken die knipperlichten zo lelijk. Hoe kun je dat plastic nepchroom weer mooi krijgen?
Lijkt mij een mooi topic; Wat zijn volgens jullie de dankbaarste weekend (of avond) klusjes?
Alleen nu lijken die knipperlichten zo lelijk. Hoe kun je dat plastic nepchroom weer mooi krijgen?
Er zijn RVS overzet randjes in de handel. Heb ik ook. Van de bestaande knipperlichten moet je eerst de buitenste/bovenste laag verwijderen. Gaat met een Dremel of scherp mes. Het knipperlicht blijft met RVS overzetrand exact evengroot als daarvoor.
Stef Sep schreef:.... en 5 euro materiaal! Alleen nu lijken die knipperlichten zo lelijk. Hoe kun je dat plastic nepchroom weer mooi krijgen?
Ik heb het een keer zo gedaan: Klik!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Stef Sep,
klint goed, heb wel zin in zo’n weekend.
kun je aangeven wat je hebt gekocht en waar?
23ie
Frank, erg netjes gedaan. Ik had ze eerst overgespoten met Motip Silver wheels en een dag later met blanke lak en dat ziet er ongeveer hetzelfde uit als dat van jou. Maar er is ook Motip Chromespray en dat heb ik op mijn dashboard handle schakelaartjes gespoten zoals de ruitenwisser en richtingaanwijzer schakelaar welke beiden waren verroest. Dat is van enige afstand niet van chroom te onderscheiden, dus ik heb ook een van de voorste richtingaanwijzer armaturen weer kaal geschuurd, afgeplakt en er mee gespoten. Dat ziet er erg goed uit, maar ik ga even afwachten hoe dat zich houdt in ons bizarre klimaat.
Han S schreef:Motip Chromespray
Han, is dat niet dat spul dat zacht blijft, maw niet uithardt?
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Dat weet ik (nog) niet Frank, maar ik kom daar zeker achter, het glimt wel als een spiegel.
Super IDee schreef:Alleen nu lijken die knipperlichten zo lelijk. Hoe kun je dat plastic nepchroom weer mooi krijgen?
Er zijn RVS overzet randjes in de handel. Heb ik ook. Van de bestaande knipperlichten moet je eerst de buitenste/bovenste laag verwijderen. Gaat met een Dremel of scherp mes. Het knipperlicht blijft met RVS overzetrand exact evengroot als daarvoor.
Ik heb even nagezocht waar ik de RVS overzet kapjes heb gekocht.
Was op het najaarsevenement van de DS club in 2007. Belgische handelaar Tom Verheyden was daar.
Hij heeft een internet site waar al zijn onderdelen op te vinden zijn.
Hij noemt het “Inox rand voorpinker” Leuk die Belgische termen.
De prijs is net als in 2007; € 25,00 per stuk.
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
hlooman schreef:Stef Sep,
klinkt goed, heb wel zin in zo’n weekend.
kun je aangeven wat je hebt gekocht en waar?
Het is een nepchromen zeer buigzaam plastic c-profieltje, net als bij de originele DS. Ik heb het gekocht op een autobeurs hier in Zuid-Afrika. dacht dat 2,5 meter wel ruim voldoende was, ik hield 6 cm over… In nederland heb ik soortelijke strips wel eens gekocht bij Leertouwer in Soest voor mijn oude Kreidler uit 1969. De kreidler is trouwens samen met de Sparta FP50 uit 1954 mee geemigreerd naar Zuid-Afrika!
Frank; Die knipperlichtjes zien er erg netjes uit, Dat ga ik ook eens proberen. Onder het motto; beter goed gejat dan slecht bedacht ga ik ook je radio-in-de-hemel maken.
Groeten,
Stef
Toch even een paar opmerkingen. Voor zowel de koplamprand als de knipperlichten zijn ook RVS exemplaren te krijgen. Dat is natuurlijk de mooiste maar ook duurste oplossing. De RVS overzetkapjes zijn gewoon gedemonteerde RVS knipperlichten volgens mij. Als het past over een gewone kunststof “pinker” is dat best een handige oplossing.
Die zilver of chroomverf is weer een apart verhaal. De chroomverf van Han is niet veegvast zoals ook op de bus staat maar glimt wel prachtig althans als je er niet met blanke lak overheen gaat. Dan wordt het grijs, net zoals zilververf eigenlijk te grijzig is voor het mooie.
gerardeux schreef:Toch even een paar opmerkingen. Voor zowel de koplamprand als de knipperlichten zijn ook RVS exemplaren te krijgen. Dat is natuurlijk de mooiste maar ook duurste oplossing. De RVS overzetkapjes zijn gewoon gedemonteerde RVS knipperlichten volgens mij. Als het past over een gewone kunststof “pinker” is dat best een handige oplossing.
Die zilver of chroomverf is weer een apart verhaal. De chroomverf van Han is niet veegvast zoals ook op de bus staat maar glimt wel prachtig althans als je er niet met blanke lak overheen gaat. Dan wordt het grijs, net zoals zilververf eigenlijk te grijzig is voor het mooie.
De vorige eigenaar van mijn DS had de knipperlichtrandjes keurig behandeld. Best acceptabel.
Maar gepolijst RVS is echt heel veel mooier. Maar vergis je niet in het werk om van de bestaande knipperlichten de kunsstofverchroomde laag te verwijderen. Er moet best veel van af om de RVS rand te laten passen. Op de foto is het verschil tussen keurig zilverkleurig geverfd en RVS goed te zien.
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de rvs overzet kapjes van chyparse zijn zeer acceptabel. wel moet je idd de rand een stuk dunner maken. maar dan heb je ook wat!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Er waren ook losse kapje te koop die voor deze RVS randen geschikt zijn. Dan wel de oude kapje van de huizen slopen en de nwe er op lijmen/kitten. Dit is wat ik er voor gedaan heb omdat ik de randjes al eens van de Boucoiran-sloop had gekocht.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Als ik het goed lees zijn er echter 2 oplossingen:
Spuiten, al dan niet met (kunststof)primer en / of lak, weinig voorbehandeling van knipperlicht nodig, goedkoop, redelijk resultaat
RVS, veel voorbehandeling nodig, duurder, mooi resultaat
Ik heb op Citromobile voor veel geld nieuw gemaakte knipperlichten gezien maar me werd verteld dat deze na zo’n 5 jaar ook lelijk zijn. Nog andere alternatieven ?
Ik kan eens een busje chroomspray halen, lak heb ik al en dan spuit ik ‘t eens op een stukje hout of zo om het resultaat eens te kunnen beoordelen.
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Mijn chroomspray houdt zich goed, is kennelijk een verbeterde versie. Bovendien is dat blinkertje er zo uit, twee schroeven los, even afplakken, licht schuren en een blaasje met de spuitbus en het ziet er weer gelikt uit. Als ik nog eens RVS kapjes tegenkom gaan die er overheen.
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Dit is de losse kap waar de RVS sierrand over past:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!