Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik denk ik ga de tank er maar eens uit halen om te zien hoe de bodem er uit ziet
met het blik met verzamelde losse roest….:
de tank heeft gelukkig alleen wat oppervlakteroest:
Of het wordt veel werk aan ontroesten (wat hou je over aan plaatdikte?) of nieuw inlassen. Aangezien de gaten in de vertikale plaat, met vulpijp-doorvoer, toch nw ingelast moeten worden, kan ik beter de bodemplaat in zijn geheel vervangen. De inlas plaat
of de volledige plaat?
Kan ik ook beter bij het laswerk aan de vert. plaat.
Daarachter zitten toch schotjes, die de achterbrug verstevigen?
Ik vond dit plaatje, zitten die schotjes ook aan de bodem gelast?:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Het verticale deel (naar je gordels toe)ziet er het slechtst uit.
Ik zou voor de hele plaat gaan, zodat je (zoals jezelf al zegt) beter bij het verticale deel kan komen.
Dat deel kan je dan eerst aanhelen en daaraan de plaat vastmaken.
Ideaal zou in dit geval een brug zijn, om vanaf onder het deel aan te helen en de rest te inspecteren.
veel succes,
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb nog geen reactie hierop:
Daarachter zitten toch schotjes, die de achterbrug verstevigen?
... zitten die schotjes ook aan de bodem gelast?:
Bodem is eruit:
Verdere diagnose naar achteren in dwarsbalk met tussenschotjes leert:
(linksachter t.h.v. de kriksteun de vertikale plaat opengebogen, met rechts de kokerbalk)
Laagjes alleen plaatselijk aan elkaar gebakken, de grijze plaat is nooit goed vastgelast, zit los tussen vert. kokerbalk en bodemplaat…
De beide binnen-zijkanten van de kokerbalken blijken niet vastgelast aan de tankbodemplaat, hebben dus nooit vastgezeten sinds de laatste bak&braad; restauratie.
Verder heb ik nu al spijt dat ik niet meteen ook de bodem-reparatieplaat onder de achteras gekocht heb, inclusief kriksteunplaten….. Ik kan nu alleen de tankbodem er in lassen en dan later de achterdwarsbalk restaureren, terwijl ik er nu zo goed bij kan.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Niet alle schotjes zitten vastgelast, maar het kan geen kwaad om ze wel vast te lassen als je toch bezig bent. Wel zorgen dat eventueel binnengedrongen vocht weg kan natuurlijk…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Niet stilgezeten afgelopen dagen:
Van de hele verticale plaat maar de puntlassen losgeboord en open gebogen:
de slechte verticale schotten gedeeltelijk vernieuwen:
Een is er al eens gerepareerd:
De bodemplaat gaat er laatste in, eerst de achterkoker helemaal op orde maken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed werk.
En als advies: Een open schoenendoos tordeer je gemakkelijk, een schoendoos met een deksel erop tordeer je een stuk minder gemakkelijk.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Vorderingen lijken vast te lopen op dilemma: achterste onderplaat nu ook vernieuwen of niet.
Kijkend naar achter in compartiment met Li achterdragarm lager toont dit:
de zichtbare achterwand is gedeeltelijk de kofferruimte links met eerder ingelast plaatje en rechts de (deels weggeroeste) kopse kant van een koker langs de kofferbodem, het zit volgens mij zo:
Klopt die ‘koker’langs de kofferbodem?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Koker klopt.
Bij twijfel: Onderplaat tussen koffer en tank altijd vervangen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ondertussen gevonden op Zink-web: de ‘koker’ is verborgen/vergeten ruimte achter de veercilinder bevestiging:
Bodem vervangen blijkt toch niet nodig, ik repareer/vervang en las de schotten vast en las de koker wanden aan de nwe tankbodemplaat.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Let ook eens op het plaatwerk waar de Lagerbus doorheen loopt. Deze bestaat uit meerdere platen op elkaar waar zeer vaak roest tussen zit waardoor deze plaat twee tot drie keer zo dik wordt. Ik ben namelijk zelf bezig om deze platen opniew te maken. Ik heb niewe delen laten zetten van 3mm dik met nog een plaat van 3mm ertegenaan, daarna een gat gemaakt voor de Lagerbus en opnieuw ingelast tevens in de tankruimte een tegenplaat gezet met 2 bouten m10 erdoor om het geheel vast te zetten tevens gelast.Let op eerst de lagerbus fixeren anders gaat je wiel scheef staan!
Hydraulisch rijd beter
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Alleen de onderste helft lijkt ernstig aangetast (opgebold) zie links op de foto onder (buitenzijde), dus onderzijde vervangen lijkt me voldoende. Heb je fotos van de plaatjes?
Plaat met gat vervangen betekent draagarmen verwijderen en dat wordt me echt te veel nu.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Toch besloten om kriksteunplaat te vervangen, (DriverD heeft gelijk: bij twijfel vervangen) nu de tankbodemplaat er nog niet in is, kan ik er nog goed bij. De spalken die ik ingelast heb om de vorm te behouden zijn wel lastig. Ook jammer dat ik niet op een brug kan werken en jammer dat ik mijn eerder laswerk weer door moet slijpen. Al met al weer veel meer werk dan voorzien, ik hoop vlak voor de vakantie (3 juli, franse alpen) klaar te zijn.
De kriksteunplaat is veel dikker dan wat er in de DS van over was, reparaties blijken ook met 0,8/1mm gedaan, dus dit wordt zeker een verbetering.
Alleen de wandjes waar ‘Dspecial amateur’ op wijst baren mij nog zorgen, hoe die te repareren. Voordeel is dat ik er zonder kriksteunplaat wel beter bij zal kunnen.
verdere plaatje in RA wielkast:
en na schrapen:
na slopen:
dat stomme dwarsbalkje wat over de volle breedte onder de rugleuning loopt is ook verroest. Waarom dit bedacht is, zo’n horizontaal zand/vuil/water opvang plankje onder het spatbord, is een raadsel. Het zit dan wel achter een afdekplaat maar het vragen om roestvorming. Ik denk dat ik het nieuw in te lassen ‘balkje’ een beetje schuin af laat lopen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het bekende beeld.
Sterkte!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ja, als je wat weghaalt bij onze oude franse dames dan kan er van alles te voorschijn komen.
Meestal niet zo’n prettige verrassing!
Succes Peter.
Je kan er ook iets heel nieuws en aangepast van maken zoals ik bij mijn cabriolet gedaan heb.
In elk geval nog wat plaatjes hoe het zit:
http://meeter.home.xs4all.nl/dscabrio/2/page/image2.html
Let er wel op dat alles goed recht staat voordat je het in elkaar last !!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Dat is wel erg rigoreus, Egbert! Maar vast nodig voor de cabrio-constructie.
Ik doe het wel conventioneel, voorlopig vind ik steeds meer rottigheid:
Opgebouwde roest tussen 2 plaatjes, 1mm plaat is 10mm roest. Hier 2x 0,5mm plaat weg aan weerszijden geeft een centimeter roest er tussen.
steeds meer weghalen tot goed plaatwerk:
Hierboven kan ik niet bij alleen als ik de draagarmen demonteer. Niet goed te zien maar hier ook opgebolde plaat. Kan er later van boven af bij, denk ik:
Ik wil wel 3 juli weg op vakantie, wordt weer haastwerk, vorig jaar moest de kop nog gewisseld voor we weg konden…..
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!