2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Citroën FreeDrive Basis (verlengde garantie)
tomleeuw
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 20 december 2011 09:15 AM
  [ # 16 ]
Scottie schreef:

Maar ff back on topic.
Als je voor een paar honderd euro behoorlijk wat risico kan afkopen, zou ik het doen.
Of het nu om Citroen, Opel, VW of wat dan ook gaat.
Zolang het meerwaarde geeft (als je aan de voorwaarden kan voldoen).....

Ja ik denk dat ik het een fijner gevoel vind geven als ik daar 5 jaar niet over in hoef te zitten (onvoorziene reps.) Ik maak 5000km/jaar dus met het goedkoopste pakket ben ik klaar.

Profiel  
 
DS3-Black
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 20 december 2011 11:49 AM
  [ # 17 ]

Ik heb de freedrive van 4 jaar of 80.000 km. Koste opzich niet veel bij de aanschaf en dan heb je ook geljjk pechhulp en vervangend vervoer mocht er wat zijn. Tevens is de garantie overdraagbaar dus ik zou later de auto particulier met garantie kunnen verkopen, wat voor de prijs weer intressant kan zijn. En ik heb nu de gok van o.a. het start stop systeem kwa levensduur.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 20 december 2011 12:54 PM
  [ # 18 ]

Misschien nog even een extra invalshoek: diegenen die als particulier een DS3 (of andere nieuwe auto, uiteraard) aangeschaft hebben in het kader van de wet “verkoop en garanties voor consumentengoederen” veel meer rechten dan alleen de 1e twee jaar fabrieksgarantie.

Om maar aan te haken bij het voorbeeld van de auteur hierboven: wanneer bij een KM stand van 70.000 en 3 jaar en 2 maanden oud het stop-start systeem (raar eigenlijk dat het formeel start-stop heet, in de praktijk functioneert het andersom Wink) het begeeft, dan is het niet reeel dat je de volledige kosten zelf hoeft te dragen.

Er wordt dan gekeken naar de “gebruikelijke gebruiksduur” en je ontvangt dan een vergoeding naar rato. Goed voorbeeld hiervan is de Mediamarkt, toen ons fototoestel het na 2,5 jaar begaf hebben zij 50% van de aanschafwaarde vergoed, op basis van een te verwachten levensduur van 5 jaar. Hetzelfde geldt ook voor auto’s, wasmachines, keukenapparatuur, feitelijk bezien alle consumentengoederen.

Extra garantie kopen vergemakkelijkt de (mogelijke) discussie met de dealer, maar wanneer je een beetje mondig bent en je kennis van de wet gebruikt, dan kom je een heel eind. Zo weten maar weinig consumenten dat zelfs te dunne schijfremmen, een versleten uitlaat en vele andere componenten aan een auto met 6 maanden BOVAG garantie gewoon onder de garantie vallen en laten zich met een kluitje in het riet sturen “de garantie geldt niet op slijtageonderdelen”. In de praktijk vallen enkel banden, ruiten en niet-fabrieksaccesoires niet onder de Bovag garantie en natuurlijk zaken als gevolg van “onheil van buitenaf”.

Hoe dan ook: bij gebruikte auto’s liet ik deze altijd een week voor afloop van de Bovag garantie keuren, bij een nieuwe auto is de extra garantie redelijkerwijs niet echt zinvol te noemen. Maar als je je er prettig bij voelt, gewoon doen Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
DS3-Black
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 20 december 2011 03:02 PM
  [ # 19 ]

Ja klopt, daarom voor mij ook maar 4 jaar garantie. Het was een klein bedrag wat ik anders wel kwijt zou zijn aan vervangend vervoer en pechhulp. En dit scheeld weer wat gezeur mocht er wat zijn. En bij verkoop is het weer een kleine meerwaarde.

Profiel  
 
DS3-Black
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 20 december 2011 03:02 PM
  [ # 20 ]

Ja klopt, daarom voor mij ook maar 4 jaar garantie. Het was een klein bedrag wat ik anders wel kwijt zou zijn aan vervangend vervoer en pechhulp. En dit scheeld weer wat gezeur mocht er wat zijn. En bij verkoop is het weer een kleine meerwaarde.

Leuk dubbele plaatsing door me telefoon en geen verwijder knop.

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 21 december 2011 01:17 PM
  [ # 21 ]
NeufegliseThierry schreef:

Misschien nog even een extra invalshoek: diegenen die als particulier een DS3 (of andere nieuwe auto, uiteraard) aangeschaft hebben in het kader van de wet “verkoop en garanties voor consumentengoederen” veel meer rechten dan alleen de 1e twee jaar fabrieksgarantie.

De wet op consumenten-goederen heeft een paar hiaten. Ten eerste gaat de wet uit van een verkoper en een koper en beschouwt de koop van een goed als een overeenkomst tussen die twee partijen. Als een van die partijen wegvalt (de verkopende partij gaat failliet bijvoorbeeld) dan heb je als koper een probleem om je garantie te halen. Freedrive is een contract met Citroën Nederland, niet de dealert.

Verder stelt de wet dat het goed voor minimaal 6 maanden volledig gedekt is mits normaal gebruikt. De bewijslast voor “abnormaal gebruik” ligt gedurende deze 6 maanden bij de verkopende partij. Kom je na 7 maanden met dat fototoestel van je bij de MM en die claimt dat er schade is ontstaan aan het apparaat door abnormaal gebruik (waterschade bijvoorbeeld!) dan ligt de bewijslast daarvoor bij de klant. Als het gaat om een complex ding als een auto, dan is het aardig moeilijk om aan te tonen dat je geen rare dingen hebt gedaan. En dat allemaal om slechts “naar rato” te mogen betalen.

Terug naar freedrive. Stel dat je zonder deze extra garantie een probleem krijgt waarmee je stil komt te staan. Je belt de wegenwacht om je weer op weg te helpen en die doet een nood-reparatie zodat je naar de garage kan rijden. Die kosten plus de eventuele vervolgkosten van die nood-reparatie zijn niet voor Citroën. Dus als je onverhoopt afgesleept moet worden en daardoor gaat je automatische versnellingsbak (als je die zou hebben) naar z’n grootje, dan zijn dat kosten 100% voor jou (inclusief werkuren!).

De redenen dus om wel te kijken naar FreeDrive:
1) Het is een overeenkomst tussen koper en fabrikant, niet tussen koper en verkoper
2) FreeDrive is overdraagbaar naar een nieuwe eigenaar, garantie niet
3) Road-assistance is onderdeel van FD en noodreparaties die door de dienst gemaakt worden vallen daarmee ook onder het contract
4) Vervangend vervoer bij problemen is inclusief

Is het echt nodig? Nee, als er daadwerkelijk een defect af-fabriek aantoonbaar is, dan is de fabriek daarvoor 100% aansprakelijk voor het herstel van de schade. Vervolgschade of de prijs om de wagen bij de dealer te krijgen zijn echter dan nog steeds voor eigen rekening. En als de oorzaak voor het defect niet of slecht aantoonbaar is, dan kom je in een grijs gebied en ben je in de praktijk vaak aangewezen op coulance van de dealer.

Profiel  
 
tomleeuw
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 21 december 2011 02:10 PM
  [ # 22 ]

Ik ga wel een contract afsluiten, Als ik bijv. het 4e jaar een defect heb heb ik geen trek in discussies met mijn dealert over consumentenrecht en drijgen met rechtzaken, een goede relatie met dealer staat dan ook onder druk. Eigenlijk vind ik 2jaar garantie erg weinig, maar het is al beter dan jaren geleden.

Profiel  
 
muro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 07-07-2011

- DS 3 ds3 e-hdi so chic
Gepost: 06 januari 2012 11:38 PM
  [ # 23 ]

Ik heb freedrive garantie met 15 duizend kilometer per jaar maar ik zit nu al op 6000 kilometer het is een 5 jaar kontract en is eind oktober 2011 ingegaan wat gebeurt er als ik meer dan 15 duizend kilometer maakt per jaar en kan ik mijn 15000 ook verhogen heeft iemand er ervaring mee ik had een volle pakket plus banden vervangen

Profiel  
 
mads3
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
Gepost: 06 januari 2012 11:53 PM
  [ # 24 ]

Bij onze vorige DS3 hadden we verlengde garantie van 4 jaar 60000 km, toen ook gevraagd om de km te verhogen naar 80000 km,omdat we toen ook meer reden dan 15000 km per jaar ,maar was achteraf niet meer mogelijk,volgens Citroen NL.
Nu met de THP verlengde garantie van 4jaar en 80000 km afgesloten.

DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI

Profiel  
 
Hififreak
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 31-01-2011

Gepost: 17 februari 2012 01:17 PM
  [ # 25 ]
muro schreef:

Ik heb freedrive garantie met 15 duizend kilometer per jaar maar ik zit nu al op 6000 kilometer het is een 5 jaar kontract en is eind oktober 2011 ingegaan wat gebeurt er als ik meer dan 15 duizend kilometer maakt per jaar en kan ik mijn 15000 ook verhogen heeft iemand er ervaring mee ik had een volle pakket plus banden vervangen

Achteraf verhogen kan niet. Je contract eindigt ofwel aan het eind van de afgesproken periode, ofwel eerder als je het bijbehorende kilometrage hebt behaald.

Lééf je droom   -  in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir

Profiel  
 
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 17 februari 2012 04:03 PM
  [ # 26 ]

Ik heb, met de DS3 meegerekend, totaal 5 Citroëns gereden en eigenlijk was er maar één probleemgeval: de Acadyane. Van Portugese makelij. De overige Citroëns hebben nooit echt problemen gekend, vooral de twee BX-en waren vrijwel probleemloos, op een keer na toen bij de bobine een draad losschoot van onze Deauville, één van de allerlaatste. Ik denk dat het er in hoge mate vanaf hangt hoe er met een auto wordt omgegaan. Als voorbeeld geef ik de dienstwagens bij POSTNL en dergelijke. Wellicht niet helemaal vergelijkbaar, maar als een auto niet echt van jou is, dan moet die auto ineens veel meer kunnen lijkt het soms. Ik heb jarenlang de verantwoordelijkheid voor het wagenpark van een postkantoor gehad. Alle merken kwamen daar voorbij, een stel voorbanden ging pakweg 8000km mee….......en toen ineens de boordcomputer zijn intrede deed gingen die banden minstens drie keer zo lang mee, evenzo de koppeling en zijn componenten. Tja….Leaseauto’s wordt ook anders mee omgegaan, vraag de garage er maar eens naar.

Profiel  
 
Arian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 10-01-2011

Gepost: 17 februari 2012 04:37 PM
  [ # 27 ]

Geheel mee eens. Ik was vorige week bij m’n dealer en daar ruilde iemand net zijn (privé-) Punto Evo in op een nieuwe DS3.
Afgezien van de verstandige ruil, reed ie nog op z’n eerste banden, km stand 140.000 ...

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 17 februari 2012 06:39 PM
  [ # 28 ]

Oké, maar ook een auto die je privébezit is en waarop je zuinig bent kan kapot gaan. En dan vaak die dingen die je niet verwacht. Ik heb inmiddels mijn zevende Citroen. Mij hoor je niet klagen, maar natuurlijk heb ik ook wel ‘ns wat gehad.  Het is en blijft techniek. Onlangs nog met mijn C3 Picasso. Startte ineens niet meer tijdens de strenge vorst. Ik dacht: tweeenhalf jaar oud, accu naar z’n grootje. Wat vroeg, maar het kan gebeuren.Bleek er toch iets anders aan de hand, iets met de computer en zo. Werd dure grap, zo rond de 750 pietermannen. Maar ondanks dat ie een halfjaar uit de garantie was hebben mijn dealer en Citroen alles vergoed. Zonder mankeren. Ze begonnen er zelf over: ‘Dit mag niet, dus het wordt geregeld’.
Maar eigenlijk ging het hier in dit topic om het al dan niet kopen van verlengde garantie. Bij mijn huidige C3P heb ik het dus niet gedaan, maar bij mijn C5 die ik hiervoor had wel. En ik denk dat ik het straks bij mijn nieuwe DS3 ook weer doe. Grotendeels vanwege het gevoel. En duur is het ook niet.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 17 februari 2012 06:53 PM
  [ # 29 ]

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar eigenlijk is het overbodig die verlengde garantie: uitgaande van een nieuw product geniet je een zekere bescherming, wanneer een onderdeel ruim voor de verwachte bedrijfsduur het begeeft hoor je daarin of volledig gecompenseerd te worden of tenminste tegemoet te worden gekomen naar rato van de verkorte gebruiksduur (als airco tenminste 5 jaar mee hoort te gaan en na drie jaar het begeeft dan is een redelijk voorstel dat jezelf 60% betaalt en de dealer 40%).

Het vervelende van die verlengde garanties is overigens ook dat ze gebonden zijn aan kilometerstanden: ik bereik de maximale kilometerstand al binnen de standaaardgarantieperiode van 2 jaar….

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
DS3-Black
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 17 februari 2012 08:01 PM
  [ # 30 ]

De verlengde garantie is ook gelijk je pechhulp en als je dat mee telt vallen de kosten wel mee. En mocht er wat zijn na je fabrieksgarantie dan heb je met Freedrive minder gezeur om je gelijk te halen.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook