Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gisteren meteen even de sportieve aspiraties van de DS3 uitgeprobeerd en in eerste instantie lijkt daar weinig mis mee, lekker hoeken is goed mogelijk. Wat ik zelf erg jammer vind is dat ESP niet écht uit te schakelen is, want dat het boven de 50 automatische weer inschakelt is leuk, maar wel een erg lage snelheid.
Weet iemand of het mogelijk is om ESP écht uit te zetten?
Het volledig uitzetten kan alleen op de 1.6 THP varianten, bij de overige varianten gaat hij bij 50km/u automatisch weer aan
Gezien je het bij alle modellen met dezelfde knop in- of uitschakelt zal je het via de OBD poort kunnen aanpassen!
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Stom dat het niet kan! Ik merk dat de DS3 echt veel verder kan dan waar ESP al in begint te grijpen. Eventueel dus maar eens met de dealer overleggen.
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap niet waarom je het uit zou willen laten zetten. Waarom de grens gaan opzoeken? De openbare weg is geen circuit en systemen als ESP worden niet voor niets verplicht gesteld op nieuwe auto’s!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Wie heeft het over de openbare weg? Bovendien moet een beetje sportief rijden af en toe best kunnen, naast alle (rustige) zakelijke kilometers die ik maak. En geloof me, echt gek hoef je niet te doen om het ESP in te laten grijpen.
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Poekoek schreef:Wie heeft het over de openbare weg?
Jij gaat met je leasebak vast het circuit niet op. Al was het alleen maar omdat alle schade daar voor eigen rekening is….. dus.
Dat ESP zit er niet voor niets op. De auto is toegelaten op de nederlandse weg met dit esp, met de uitschakelmogelijkheden zoals die door de constructeur zijn ingesteld. Ga je daar mee lopen knoeien dat voldoet de auto niet meer aan de TGK. Dat wordt een mooie zaak voor de verzekeraar en leasemij als het fout gaat en blijkt dat jij zonder toestemming van constructeur, leasemij of verzekeraar het ESP hebt laten aanpassen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Een rondje Ring lijkt me eigenlijk zo gek nog niet, maar goed dat is inderdaad ‘openbare’ weg
Deze onderbouwing vind ik overigens wél een reden om ESP gewoon zo te laten. Het was ook maar een hersenspinsel, ik vraag me af of er dealers zijn die het zouden doen.
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Poekoek schreef:Een rondje Ring lijkt me eigenlijk zo gek nog niet, maar goed dat is inderdaad ‘openbare’ weg
Ja, maar ga jij maar eens proberen schade aan je leasebak door een verzekeraar vergoed te krijgen als je op de Nordschleife een tikkie hebt gehad…. Ik kan je wel vertellen dat leasebedrijven erg snel klaar zijn met Nordschleiferijders…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat is inderdaad iets om in overweging te nemen. Het lijkt me bovendien ook leuker om met de Rallye te gaan, die heeft nog een echt puur weggedrag.
Hoe dan ook, het is jammer dat ESP niet uit te schakelen valt. Op het moment dat het ingreep had ik wel even zoiets van: electronica kun je gebruiken voor heel veel leuke en veilige mogelijkheden, maar soms gaat het mij wat te ver.
Even een kort vraagje: vanwaar je afkeer tegen lease-auto’s (zo te zien aan je onderschrift)? Ik zie het probleem niet zo als je 60k per jaar weg draait.
Tsja, ieder zo zijn keuze denk ik maar.
Betreffende het ESP is het natuurlijk de vraag; waarom kan het bij een THP wel volledig uit?
Daar ga / kan je toch snel veel harder mee rijden.
Misschien zijn er dus wel meer redenen voor?! (Onderstel / Remmen etc.)
Maar mocht je het dus echt willen dan moet je of je dealer lief aankijken, of iemand hebben die handig is met Lexia III
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Fabian Wierth schreef:Betreffende het ESP is het natuurlijk de vraag; waarom kan het bij een THP wel volledig uit? Misschien zijn er dus wel meer redenen voor?! (Onderstel / Remmen etc.)
Je zegt het zelf al: ander onderstel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zet dan ook gelijk ABS uit, en remverdeling en stuurbekrachtiging. Allemaal overbodig, of toch niet ?
Maar goed, een auto in NL gebruik je alleen om rechtdoor te rijden toch.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Oneens. Als je even sportief wil sturen merk ik op dat ESP dat belemmert, ABS in zo’n situatie vind ik juist wel fijn.
Ik leg inderdaad vooral lange, wat saaiere afstanden af. Voor die enkele keer dat ik de DS3 eens echt uit zou laten had het uitschakelen van ESP mij leuk geleken
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Op zich valt er best wel wat voor te zeggen, daar de THP versie standaard met 17” op Bridgestone Potenza’s worden geleverd, terwijl de rest op Michelin Energy Savers wordt gezet. De laatsten zijn op zich geen slechte banden, maar zeker zodra er ook maar enigszins nattigheid te voelen is op het wegdek voel je dat de ESP snel ingrijpt, wat toch wel de belabberde prestaties van die banden aangeeft op vochtig wegdek. Dus in die zin kan ik de keuze wel begrijpen om bij alles behalve het meest sportieve model ESP aan te zetten.
Wat ik me wel afvraag is of de THP inderdaad een ander onderstel heeft. Ik dacht dat enkel de 200 PK versie een verdere behandeling heeft gehad. Ook volgens de technische specificaties heeft de So Chic al het “sportonderstel”, wat op de Sport Chic niet verder wordt aangegeven als zijnde anders tov de So Chic. Zie pagina vijf: http://www.citroen.nl/Resources/Content//NL/Brochures/PrijslijstenVP/DS3_Prijslijst.pdf en de tabel (Sportonderstel (niet i.c.m. automaat) - wagenhoogte 1458mm)
Verder is het enige verschil in de specificaties dat de remschijf voor iets groter is bij de THP, maar dat wordt dus ook weer ruimschoots gecompenseerd door het hogere gewicht en vermogen.
Rest mij de conclusie dat het óf gedaan is in de aanname naar dat ieder sportief persoon voor de THP gaat, of dat het dus aan de banden ligt omdat deze het enige significante verschil met zich meebrengen.
T zal wel een puntje bij de NCAP hebben opgeleverd, dat ie niet permanent uit te schakelen is. Om even aan te stippen dat sommige 5* auto’s die sterren ook alleen maar hebben vanwege sommige features ipv echt botsproof te zijn (waarbij ik niet zeg dat dit bij de DS3 zo is).
Ik heb niet zo snel de neiging “te hoeken” maar wat mij betreft hoeft Citroen dat niet voor mij te bepalen. Ik ben het dan ook eens dat je zelf prima kunt bepalen wanneer aan /uit.
Nja,
Een ander onderstel hoeft ook niet veel meer te zijn als schokbrekers, veren en torsiestangen.
Daarmee kan je een geheel ander weggedrag creeren.
Ik rij zelf een e-HDI met 16 Inch Ashera velgen en de standaard Michelin Energy savers.
De grens van zo’n eco band ligt voor op de weg al verder als menige rijder zal opzoeken.
En daarbij gaat de ESP nog niet eens ingrijpen.
(Tenminste het verbaasde mij hoe hard ik door een rotonde kan gaan, zonder dat ik een correctie krijg. ESP staat gewoon aan)
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it