10 van de 15
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
De avonturen van Moby Dick! =Gered van de sloopkogel!
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 20 december 2015 03:12 PM
  [ # 136 ]

Goed om te horen dat jullie zelf doorgaan met de GS, blijft zo’n leuke auto

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 22 december 2015 12:05 AM
  [ # 137 ]

Zo.De eindsprint is serieus ingezet. Afgelopen donderdag hebben CEE-IKS een poging gewaagd om het crispy voorportier te vervangen. De twee pennen sputterden maar weinig tegen; de stangetjes, het slotmechaniek, de raampoes, het raammechaniek en het raam zelf lagen er eigenlijk in een wip uit. In omgekeerde volgorde de boel teruggebouwd in een hagelnieuw portier in fabriekslak, maar de pasvorm van de raamstijlen was niet helemaal zuiver. Nou: helemaal niet dus. Waarschijnlijk is het portier een keer uit een stelling gelazerd en op de stijl terecht gekomen. Dt is een stevig stukje ijzer; een beetje terugbuigen is echt niet mogelijk. In tegenstelling tot wat op de Facebookpagina beweerd is Smile

Via Gezichtsboek zaterdag direct een nieuw portier gescoord. Dank; dat werkt als een trein die pagina Smile. ! Wel met een deuk, maar inmiddels is het portier weer strak. Gisteren de hele bolide geschuurd en ontdaan van de smerige laag verf die men er destijds op had gekwast. Dat gaan wij netter doen. Echt wel.

Vandaag samen met Franq het nieuwe portier opgebouwd (en even gestoeid met het raammechanisme om het raam netjes in de sponning naar boven te geleiden), maar het hangt erin. Zou onderaan iets naar buiten gesteld kunnen worden voor een juiste lijn, maar dat is afwerking. Je begint bij een keuken ook eerst met de hardware en je doet het precies afhangen van de deurtjes ook naderhand. Ja toch?

Ook nog eens kritisch gekeken naar de onbalans die de auto kreeg als je lekker fors een verkeersdrempeltje pakte. Bij het veren leek het alsof rechtsvoor een beetje te soepel was; of linksvoor te hard..wie zal het zeggen. Hoe dan ook: de wagen zwalkte een beetje. Niet OK; het ding moet als een huis op de weg liggen.

Gisteren al bollen vervangen. Dat gaf - bij korte proefrit vandaag - niet het gewenste resultaat. Ook met het handmatig inveren merkten Franq en ik dat links harder bleef dan rechts. Stiekem had ik gehoopt op een kapotte bol o.i.d.. Nee dus. Wel raar dat de ene kant soepeler inveert dan de andere. Misschien een veerelement die niet meer soepel gaat? Of eentje die lek is en druk verliest?

Vandaag dus maar even de veerelementen vervangen. Die zaten nog mooi op het subframe dat ik ooit overgenomen had. In het donker een tweede proefrit gemaakt op de dijk. Mijn eerste indruk is dat het iets verbeterd is, maar het bleef nog een beetje zoenerig. Misschien ook vanwege de enorme zijwind van 90 km/uur, met dan weer bebouwing (luwte) en gelijk erna weer open veld (en dus de volle laag van de wind). Morgen nogmaals proberen.

Tja: en als het dat niet is dan wordt het moeilijk. Onderste draagarmen uiteraard getest: er lijkt geen speling op te zitten. De fluidblocks lijken goed. Op de bovenste draagarmen ook geen speling geconstateerd.

—>  Zou het eventueel de stablilisatorstang kunnen zijn? Ik heb wel eens nare verhalen gehoord over uitgesleten vertanding….

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 december 2015 02:36 PM
  [ # 138 ]

Speling op de draagarmen merk je eigenlijk alleen op als je het wiel/de naaf in de stuurrichtingen beweegt, ofwel wanneer je in het horizontale vlak tegen het uiteinde van de arm duwt, niet zo zeer wanneer je op andere plaatsen en/of in andere richtingen trekt of duwt. Versleten draagarmen hebben een behoorlijk nadelig invloed op het veer- en stuurgedrag en dat euvel is geen zeldzaamheid.

Een versleten stabilisatorstang zou natuurlijk kunnen maar volgens mij komt dat niet zo vaak voor. Heb je de hoogteregelaars al even doorgespoeld? En zijn de nieuwe bollen getest op druk?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 22 december 2015 10:46 PM
  [ # 139 ]
mcmlxxiv schreef:

Zou het eventueel de stablilisatorstang kunnen zijn? Ik heb wel eens nare verhalen gehoord over uitgesleten vertanding….

Die vertanding zit volgens mij alleen achter. Voor kan het wel de lagers zijn of de kogels van de koppelstangen.

Fusee- en stuurkogels zijn in orde?

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 23 december 2015 12:35 AM
  [ # 140 ]

Gisteren hoopte ik dat het euvel verholpen zou zijn, maar wist na de proefrit diep van binnen eigenlijk al wel dat het nog niet OK was; het apparaat ging over de weg als een Ford Scorpio met gladde banden op nat wegdek. Dan gooi je het voor je gevoel nog even op hevige laterale rukwinden (het waaide ook stevig), maar natuurlijk hield ik mezelf voor de gek.

Vandaag nieuwe proefrit gemaakt en de bevestiging dat het vooronder nog steeds instabiel is. Voorophanging rechts los genomen en nogmaals goed gevoeld aan de draagarm. Die dus gewoon op en neer kon. Niet strak. Toch de onderste draagarm, die volgens de vaak de oorzaak is van zoenerig, instabiel weggedrag. Dus de onderste draagarm er maar uit geklust. Er wordt vaak gevloekt en gescholden op de GS, maar dit ging verrassend gemakkelijk. Gelukkig wist ik dat je een deuk in je spatbord moet slaan om de bout eruit te krijgen. Had nog een leuk reserve exemplaar liggen en deze er weer ingeklust. Uiteraard is de bout lekker ingevet en is de boel stevig aangehaald.

Bij handmatig inveren reageerden beide kanten vrijwel gelijk; eerst was rechts boterzacht en drukte je met wat kracht de auto gewoon naar beneden; nu voelde het net zo stevig aan als links. Goed nieuws; dus tijd voor een proefrit om vast te stellen dat het allemaal opgelost is. De instabiliteit lijkt op het eerste gezichtl opgelost te zijn, maarrrrr…..

De proefrit duurde maar kort, vanwege een vervelend rommelend geluid in het vooronder. Geluid dat ik herkende van een eerdere actie aan de CX van CEE-IKS vlak voor dat de auto naar Athene mocht. Gekrakeel in het tripoide huis dus, waarschijnlijk de as iets te ver naar voren uitgerekt waardoor er een kogeltje van het stokje is gevallen en nu ergens in de ashoes zwerft. Of iets anders. Duidelijk is dat de aandrijfas niet jofel is en er niet juist is ingeklust. Maar goed: ik doe het niet dagelijks en er moet tenminste toch 1 ding tegenzitten op een dag, toch?Maar toch ook een beetje balen, want een aandrijfas vervangen is dus niet echt een fijn klusje bij de GS.

Enfin: inmiddels is de as er wel al uit. Wel compleet met de naaf, want de naafnoer ging met geen mogelijkheid los. Steigerpijp erop, verlenging van 3 meter… Nog niet los. Had geen brander bij de hand, dus besloten de boel er cokmpleet met naaf en al uit te toveren. Grote stappen snel thuis; die naafmoer op de oude naaf slijpen we er te zijner tijd wel af. En aangezien ik toch nog een naaf heb liggen, pruts ik die er wel in. Wie niet sterk is, moet slim zijn.


Op zich is het vervangen van de aandrijfassen geen overbodige luxe, want beide asjes hadden nogal wat speling (kloing-kloing). Morgen klus ik de rechter-as erin (met naaf); daarna vervang ik de linker ook maar even. Ik heb ze tenslotte toch liggen en de keurmeester van de Staatsinspectie geeft natuurlijk niet twee jaar vertrouwen als er een fikse speling op de aandrijflijn zit.
Natuurlijk ook even alle hoesjes schoongemaakt, zodat meneer APK goed kan zien hoe mooi dicht ze zijn Smile. Wordt vervolgd!

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 23 december 2015 02:22 PM
  [ # 141 ]

Lijkt toch nog een volledige voortreinrevisie te worden… Gelukkig heb je alle tijd… NOT!!

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 23 december 2015 02:38 PM
  [ # 142 ]
mcmlxxiv schreef:

... vervangen van de aandrijfassen ...

zet in hemelsnaam die M9 bouten/moeren aan de bak GOED vast! Ontvetten, borgmiddel, momentsleutel (als je die erbij krijgt) of gewoon STRAK! de hele reut

Anders liggen ze ernaast

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 23 december 2015 02:57 PM
  [ # 143 ]

Goed bezig trouwens Smile

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 24 december 2015 12:15 AM
  [ # 144 ]
MiGS schreef:
mcmlxxiv schreef:

... vervangen van de aandrijfassen ...

zet in hemelsnaam die M9 bouten/moeren aan de bak GOED vast! Ontvetten, borgmiddel, momentsleutel (als je die erbij krijgt) of gewoon STRAK! de hele reut

Anders liggen ze ernaast

Ik kreeg er niet lekker een dop op, laat staan een momentsleutel. Heb me vandaag trouwens beperkt tot de bijrijderskant. Je kunt er lastig bij. De moeren van de assen eerst van onder af flink aangetrokken (ik wist al dat ze goed strak moesten zitten). Vervolgens nog eens van bovenaf (na verwijdering van kachelhuis) aangetrokken. Ik lag daarbij half over de motor heen en heb met alle kracht die ik had de moeren aangetrokken. Voordeel was dat ik de beweging omhoog kon maken; ik kon m’n eigen gewicht als een soort extra krachtbron gebruiken (nu een grapje maken over het feit dat ik geen 72 kilo meer weeg zou uiterst flauw zijn Smile )
Nu maar hopen dat de boel strak genoeg is aangetrokken. Een extra stap is om de ringsleutel te verlengen met een stuk ijzeren pijp of zoiets. Voor nu hoop ik dat de boel strak genoeg is Smile Eerst maar eens 100 kilometer rijden en dan even natrekken.

Nog even over de draagarm: het zwabberen is er voor een groot deel uit. Toch ligt de auto nog niet als een huis. Misschien dat de andere onderste draagarm ook licht gaar is; een andere oorzaak is een verschil in bollen achter. Dat kan ook wel eens voor een flinke onbalans zorgen. Enfin; dat zijn zorgen voor morgen Smile

Oh ja: auto vandaag ook in de primer gezet. Het wordt nog eens wat Smile

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 24 december 2015 11:28 AM
  [ # 145 ]

feuteux!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 27 december 2015 12:33 AM
  [ # 146 ]

Vandaag voorscherm erop geklust. Dank MiGS voor het rubber dat tussen het binnen- en buitenscherm in moet zitten! Meer zat er niet in vandaag Smile

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 27 december 2015 01:26 PM
  [ # 147 ]
mcmlxxiv schreef:
MiGS schreef:
mcmlxxiv schreef:

... vervangen van de aandrijfassen ...

zet in hemelsnaam die M9 bouten/moeren aan de bak GOED vast! Ontvetten, borgmiddel, momentsleutel (als je die erbij krijgt) of gewoon STRAK! de hele reut

Anders liggen ze ernaast

Ik kreeg er niet lekker een dop op, laat staan een momentsleutel. Heb me vandaag trouwens beperkt tot de bijrijderskant. Je kunt er lastig bij. De moeren van de assen eerst van onder af flink aangetrokken (ik wist al dat ze goed strak moesten zitten). Vervolgens nog eens van bovenaf (na verwijdering van kachelhuis) aangetrokken. Ik lag daarbij half over de motor heen en heb met alle kracht die ik had de moeren aangetrokken. Voordeel was dat ik de beweging omhoog kon maken; ik kon m’n eigen gewicht als een soort extra krachtbron gebruiken (nu een grapje maken over het feit dat ik geen 72 kilo meer weeg zou uiterst flauw zijn Smile )
Nu maar hopen dat de boel strak genoeg is aangetrokken. Een extra stap is om de ringsleutel te verlengen met een stuk ijzeren pijp of zoiets. Voor nu hoop ik dat de boel strak genoeg is Smile Eerst maar eens 100 kilometer rijden en dan even natrekken. `

Nog even over de draagarm: het zwabberen is er voor een groot deel uit. Toch ligt de auto nog niet als een huis. Misschien dat de andere onderste draagarm ook licht gaar is; een andere oorzaak is een verschil in bollen achter. Dat kan ook wel eens voor een flinke onbalans zorgen. Enfin; dat zijn zorgen voor morgen Smile

Oh ja: auto vandaag ook in de primer gezet. Het wordt nog eens wat Smile

Volgens mij kun je de moeren aandraaien met een dop en lang(e) verlengstuk(ken) vanuit de wielkast door het grote gat van het subframe heen. Dan kun je wel een momentsleutel gebruiken.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 28 december 2015 03:56 PM
  [ # 148 ]

Blanc Meije heeft een simpel AC nummer 088.
50 Tinten grijs is al wat spannender.
Toch is wit geen grijs en grijs geen wit of toch wel?

Wat Citroën wit vind, vindt Akzo Nobel grijs. Ze ze dan kleurenblind bij Citroën?

Tijd voor een uitgebreid onderzoek van de keuringsdienst van waarde.

MCMXXLIV ging naar Scheveningen. Als ze daar geen verstand meer hebben van weersbestendige lak vergeet het dan maar.

Een verrassemde uitkomst! met de originele kleurstaat blijkt dat “Walvis grijs” van International Supergloss HS (Akzo Nobel) prima matcht met Citroëns Blanc Meije.

Dat gaan we erop smeren!

Wat ontbrak was nog een naam voor dit mobiel. U raadt het al “Moby Dick” komt als herboren uit de strijd tevoorschijn.

Voortaan dus op dit draadje de avonturen van Moby Dick!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 28 december 2015 06:06 PM
  [ # 149 ]

gris baleine Smile succes!

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 29 december 2015 02:44 AM
  [ # 150 ]

En of ze verstand hebben van weerbestendige lakken daar in Scheveningen Smile. Gewapend met twee blikken International Super Gloss HS; een mooie 1-component lak van Akzo Nobel die volgens het etiket uitermate geschikt was voor roller en kwast. Mooi; dat hadden we nodig. Een lekker smeuïge verf die mooi vloeit. En dat deed ie! En ook nog eens voor een zacht prijsje. Daar wordt de Keuringsdienst vrolijk van. Bij Vrolijks in Scheveningen.

Uitermate vrolijk zijn we dus van het eindresultaat. De whale-grey blijkt witter dan de kleurnaam doet vermoeden en oogt niet alleen chique, maar ook als Blanc Meije. Missie geslaagd part 1. En door de tomeloze inzet en toewijding van CEE-IKS is het resultaat ook nog eens heel glad geworden! Missie geslaagd part 2.

Ach; de notoire zeurpieten die met haviksogen de parkeerplaats van de Citromobiel afstruinen op zoek naar al wat niet origineel is…zij zullen ongetwijfeld vallen over een gering verschil in kleurnuance, een stofje dat erin zit of iets anders. Ons gaat het meer om het plezier dat je aan zo’n auto kunt beleven en om het feit dat je met weinig middelen (€ 53,90 aan bootlak) een onwijs strak resultaat kunt neerzetten.

Nu eerst maar even twee jaar Staatsinspectie erop fiksen; daarna vervang ik het gefrommelde achterportier uiteraard snel voor het strakke achterportier dat al helemaal klaar is Smile.First things first. Had leuke foto’s gemaakt, alleen zijn ze 1) te groot en 2) voldoen ze niet aan de afmetingen. Nu (01.44 uur) geen zin meer om te resizen; u houdt ze tegoed Smile

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
 
10 van de 15
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook