

Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 26-09-2009
- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
hallo Forum leden,
Na alle positieve berichten heb ik Chyparse bezocht. Ze hebben alles gecheckt(alles was oke bollen van 2006 geen lekke leidingen meer geen afgeklemde leidingen. Maar geen verschil. Dus is de achtervering nog steeds zo stug als een looie deur. Heeft iemand suggestie? Heb nog 6 weken voor het vakantie beest weer gekeurd en klaar moet zijn voor 1000 den kilometers rij plezier.
Mtjf
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hadden ze bij Chyparse verder ook geen idee waarom die achtervering zo hard is?
Hebben ze naar de toestand van de LHM gekeken?
En vóór veert ze wel normaal?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als de auto omhoog komt achter is de hoogte regelaar ok. Als hij achter hard blijft en de bollen zijn goed, kan het veercylinders zijn of draagarm lagers…
Wat dacht chyparse ervan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 26-09-2009
- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
Dat was ook hun suggestie. Maar zij voelen zich geen cx specialist. Maar mijn wielen staan nog super recht. Dus dat zou betekenen dat ik een of twee veerpoten moet laten vervangen? Bummer dure grap zeker! Is tweedehands optie.
Mtjf
Als de wielen recht staan kan hij nog slecht veren, het is een hele droge boel in de lagers. Het vet wat al schaars was is vaak helemaal verdwenen. Er vormen zich over de lengte van de lagerrol groeven in de lagerringen waardoor hij slecht veert en toch redelijk op z´n wielen staat.
Als je handig bent, is het zelf te doen. Hier is al voldoende uitleg en beschrijving op dit forum.
Jan.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hebben ze bij Chyparse de draagarmen heen en weer bewogen toen de veerbollen eraf waren? Dan voel je toch meteen of dat zwaar gaat?
Citroen!


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 26-09-2009
- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
Ik weet niet of ze hebben armpje gedrukt maar het afwezig zijn van lager vet is ook een mogelijkheid.
In ieder geval het proberen waard. Ik neem aan dat ik wat smeernippels moet nalopen met de vetspuit.
Mtjf





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ben je er niet bij geweest dan?
Smeernippels? Standaard niet aanwezig volgens mij….
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee want die hebben de ADALS (Achetr draag arm lagers) niet. Maak de auto drukloos op bokjes en voel hoe de armen op en neer gaan. Als dat zwaar gaat moeten ze uit elkaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wat was de gasdruk in de achterste veerbollen? Neem aan dat ze dat wel gemeten hebben.
Dat ze van 2006 zijn, zegt geen reet natuurlijk.
Edit: excuses, ik bedoelde natuurlijk ‘Bips’.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
chyparse zet de bollen op een tester. weet je het gelijk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, daarom ben ik ook zo benieuwd naar het testresultaat.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
was volgens TS niks mis mee…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 26-09-2009
- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
Ze hebben de tester doorstaan maar beide achterbollen moesten wel iets hebben. Voor waren ze nog 100%. vijfde en zesde bol moesten ook een pufje hebben dat is wel oke. Ik denk zelf dat het in draagarmen zit. Een combinatie van een gebrek aan smeer en een paar maanden stil staan. Ga dat eerst proberen.
Mtjf






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Een paar maanden stil staan en dan zo stug veren? Nah…
Je zou zelf inderdaad het volgende kunnen doen. Auto van achteren op kriksteunen zetten en dan voelen hoe stroef de beide draagarmen op en neer kunnen bewegen, zoals Boog al zei.
Maar als die gaar zijn, hoor je het meestal ook wel kraken tijdens het rijden. Of je wielen staan in de BMW-positie als je de auto in de hoogste stand zet. (X-benen).
Beide veercilinders kapot lijkt me zeer onwaarschijnlijk hoor. Dat gebeurt sowieso niet echt vaak en dan nog allebei tegelijk??
Edit: ik bedenk me nu: de bollen kunnen we zijn bijgevuld, maar als het membraan gewoon versleten is, helpt dat niet meer in het resultaat. Ze zijn ook niet voor niets druk verloren natuurlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zaten er nou deelbare bollen onder?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>