1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
EGS (Wederom)
hansrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 05-06-2011

Gepost: 05 juni 2011 02:42 PM

Hoi,

Altijd Duits gereden maar nu willen wij toch de DS4 gaan aanschaffen, prachtige auto mi.
Alleen het EGS (zeker naast de lovende DSG reacties) baart me zorgen, ik lees vrij veel negative reacties hierover.
Moet je echt gas terugnemen met overschakelen (anno 2011!!)? Kan me bijna niet voorstellen dat citroen een ouderwets systeem installeert op nieuwe auto’s.


Vind zelf 120 pk tekort en volgende stap is 155 pk maar helaas alleen met EGS verkrijgbaar.

Wie rijdt er daadwerkelijk dagelijks met huidige EGS en wat is je mening hierover?
of gewoon broodje aap verhaal al die negatieve reacties dan?

Alvast bedankt voor je reactie,
Hans

Profiel  
 
knarfield
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 06-01-2007

- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Gepost: 05 juni 2011 07:07 PM
  [ # 1 ]

Ik heb nu bijna 10.000 km gereden met de nieuwe C4 eHDI met EGS. Dit is voor mij de eerste (echte) kennismaking met een diesel en een (half) automaat. Aan diesel rijden was ik zo gewend, maar de EGS duurde langer. Je moet er mee leren rijden. Over het algemeen vind ik het heerlijk rijden, en kan me voorstellen dat je als je eenmaal een automaat gereden hebt, je nooit weer anders wilt rijden.

Alleen doet de EGS soms dingen die ik niet zou doen. Je rijdt bijvoorbeeld over een rotonde en dat gebeurt in de derde versnelling. Je neemt de afslag van de rotonde, en je geeft rustig gas, op dat moment denkt de auto dat je wilt versnellen, en schakelt terug naar de tweede versnelling. Omdat je zelf acceleratie verwacht, maar de auto van het gas gaat hang je vervolgens in de gordel.

Kick-down gaat ook minder soepel. Je wilt een auto inhalen en geeft een stoot gas. De auto moet dan nadenken wat er moet gebeuren, en doet dan (te) lang over de kick-down, en je de inhaalpoging af moet breken voor je begonnen bent. Dat los ik nu op door, terwijl de bak in de automatische stand staat, terug te schakelen met de flippers op het stuur.

Die dingen weet ik nu, en dan valt er goed met de EGS te rijden.

Ik ben er nu al zo aan gewend geraakt dat ik vergeet te schakelen als ik weer in een handgeschakelde auto rijd.

De tip van zelf gas terugnemen had ik ook al van mijn dealer, alleen doe ik het eigenlijk nooit. Maar merk wel dat het schakelen minder schokkerig gaat als je zelf even gas terg neemt.

Ik denk dat je het gevoel van het schakelen kunt vergelijken, met het gevoel dat je tijdens schakelen hebt als je als passagier met iemand mee rijdt.

Profiel  
 
hansrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 05-06-2011

Gepost: 05 juni 2011 09:29 PM
  [ # 2 ]

Edit mod: Gelieve niet te quoten op het vorige bericht, dit komt de leesbaarheid niet ten goede.

Dank je voor je reactie. Blijf het dan bijzonder vinden van Citroen deze bak met handleiding! als ik het zo lees dan lijkt me geen optie de EGS voor ons. misschien dan maar wel de 120pk.

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 06 juni 2011 10:42 AM
  [ # 3 ]
knarfield schreef:

Ik denk dat je het gevoel van het schakelen kunt vergelijken, met het gevoel dat je tijdens schakelen hebt als je als passagier met iemand mee rijdt.

Dat vind ik een goede omschrijving!
Ik heb een aanvulling:Eigenlijk moet je het egs zien als een normale handgeschakelde auto, waarbij iemand anders voor je koppelt en schakelt (in dit geval dus de auto), en niet als een automatische versnellingsbak.
Bij stevig optrekken (bv op de oprit van de snelweg) voel je de schakelmomenten goed en soms van de 1e naar de 2e versnelling. De rest van de tijd voel ik de schakelingen bijna nooit. 

Ik kan beamen dat het EGS in het begin even wennen is en het systeem niet echt deed wat ik verwachtte, maar eenmaal gewend (en dat gaat best snel) vind ik het fijn rijden. Af en toe vergrabbeld het systeem (of ik?) zich nog wel eens, maar 98% van de tijd gaat het prima.Ik heb ook het idee dat naarmate je meer rijdt, het systeem zich beter aanpast aan je rijstijl.

Ik herken het verhaal dat de 120PK niet voldoende lijkt voor de DS4. Het is in principe ruim voldoende, maar als je het vermogen gewend bent, lijkt het te weinig. Mijn oude C4 met 2 liter motor vond ik sneller en beter trekken na een testrit in de C4-II 120 pk versie. Daarom heb ik toch voor de 155PK versie gekozen. Redelijk lang getwijfeld omdat ik eigenlijk liever een handgeschakelde 6-bak wilde, maar dat was niet mogelijk (bij de DS4 kun je trouwens wel kiezen voor een handgeschakelde 6-bak i.c.m. de THP200 motor).

Uiteindelijk ik heb geen spijt van mijn keuze. Vooral het relaxte rijden en het grote koppel dat al bij 2.000 toeren aangrijpt vind ik super.
Maar ik denk dat als je een DSG bak gewend bent je geen EGS moet nemen, omdat je dan waarschijnlijk teleurgesteld wordt. Ik ben in ieder geval tevreden met het EGS.

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 06 juni 2011 04:55 PM
  [ # 4 ]

Ik heb 180.000 (probleemloze) kilometers met een C4 Picasso met EB6V bak gereden. Sinds een aantal weken rijd ik in een C5 Tourer met EGS. Met laatstgenoemde zijn inmiddels 9000 km afgelegd.

Het belangrijkste is inderdaad dat je een EGS niet met een ‘echte’ automaat moet vergelijken. Dat is al het eerste winstpunt in de beleving. Je moet leren rijden met een EGS en als je elkaar begrijpt (dat is niet al te moeilijk) dan heb je er een hele fijne bak aan. Het is feitelijk niets meer dan een handbak welke (indien gewenst) automatisch schakelt. En je moet van goede huize komen wil je het schakelmoment bij een handbak niet ervaren. Vanaf de derde versnelling voel je het schakelen nauwelijks is mijn beleving. Wel vind ik de EGS een hele verbetering t.o.v. de EB6V.

Ik vind de slechte reputatie van de EGS dan ook niet terecht.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019)

Profiel  
 
rymt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 203
Geregistreerd: 29-01-2007

Gepost: 06 juni 2011 07:38 PM
  [ # 5 ]

Inmiddels rijd ik 4 jaar in een C4P met EB6V en ik moet zeggen dat ik het een prima bak vind. Onlangs heb ik nog (op verzoek van de verkoper - omdat ik ervaring heb met een EB6V) in een GC4P met EGS gereden en ook ik vind de EGS een betere versie van de EB6V. Maar je moet ze niet vergelijken met een DSG of volautomaat.

Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.

Profiel  
 
hansrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 05-06-2011

Gepost: 06 juni 2011 08:34 PM
  [ # 6 ]

Allen bedankt voor de reacties. We gaan dan toch voor de handversnelling….. dus het wordt de 120 pk.
We reden in een gti dus zwl wel wennen worden! 200pk versie wordt te gortig.
Ga hem donderdagavond bestellen, nu al spannend!

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 06 juni 2011 09:41 PM
  [ # 7 ]

In ieder geval een prima keus! Dan wordt het weer wat mooier op de weg. Vanochtend zag ik toevallig de eerste DS4 in het ‘wild’.  Echt een eye catcher!

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019)

Profiel  
 
daniell
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 29-09-2007

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 07 juni 2011 06:50 PM
  [ # 8 ]

Ik rij zowel automaat ( Hyundai Santa Fe ) als handgeschakeld ( DS3 1.6 thp ) en ik heb als testwagen gereden met een nieuw model C4 met BMP automaat en dit deed me op het moment van rijden erg sterk terugdenken aan mijn Smart Crossblade wat ik heb gehad, deze ging ook telkens in het asfalt leunen bij het schakelen, erg lastig vond ik dit wel destemeer wanneer je een hoek om ging en terug moest aanzetten de wagen moest er lang over nadenken welke versnelling te kiezen.

Nu heb ik test gereden met de Peugeot 3008 halfautomaat ( en ook besteld ) en hier vond ik het inhoudend schakelgedrag minder storend wss omdat ik met de Crossblade wat sportiever vooruit wou en met de 3008 niet echt

Nu omdat ik zowel aan automaat-rijder als schakelbak-roerder ben zie ik het voor mezelf zo;

Koop je een gerobotiseerde automaat dan moet je er vanuit gaan dat je een schakelbak koopt met als optie dat er voor je geschakeld word! vertrek je van het idee dat je een automaat koopt dan heb je in wezen een optie tekort!!

vermogen is hoe hard je de muur raakt! koppel is hoever je de muur meeneemt!!

Profiel  
 
hansrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 05-06-2011

Gepost: 09 juni 2011 10:13 PM
  [ # 9 ]

Vandaag proef gereden, in 120pk en een met egs.
Vandaag besteld…...

citroen DS4 200PK!
Blanc Nacré
lederen bekleding Claudia zwart
eMyWay nav
pack dark chrome

levering half aug.

Aftellen is begonnen….

Profiel  
 
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 10 juni 2011 10:59 AM
  [ # 10 ]

*Cid is lichtelijk jaloers*


Ik ga even m’n eigen zegeningen tellen om straks met een goed gevoel en een DS3 het weekend in te gaan Razz
Gefeliciteerd met de aankoop Hans! Ik ga hem binnenkort maar eens bekijken wanneer hij bij de dealer onthuld wordt.

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 13 juni 2011 12:02 AM
  [ # 11 ]

Elke automatische bak doet het anders dan je het zelf zou doen.
Ze gaan allemaal op basis van belasting zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling en als je wil accelereren duurt het even voor de bak het in de gaten heeft en schakelt dan vaak te ver terug.
Iemand omschreef het een keer als het elastieken gevoel.

Maar als je deze nadelen afzet tegen het dagelijkse plezier en comfort dat je hebt dan is de automaat in het drukke NL verkeer een geweldige (doch helaas prijzige) optie.

Jammer dat de EGS niet kruipt want dat is weer zo verrekte handig bij kleine manoeuvres.
Maar de EGS heeft als groot plus dat ie de auto niet dorstiger maar juist zuiniger maakt.

Groot nadeel van DSG is dat je er zo’n saai VAG product omheen krijgt Smile

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 14 juni 2011 11:30 AM
  [ # 12 ]

lol, het andere nadeel van DSG is ook de betrouwbaarheid en de behoorlijk straffe kosten wanneer het ding kuren heeft. Je leest er toch wel regelmatig over dat deze bakken problemen geven, en qua coulance hoef je ook niks te verwachten. In die zin houd ik m’n hart vast voor de tweedehandsmarkt als al die DSG’s uit de lease komen met meer dan een ton op de teller. Ik zou m’n handen er niet aan durven te branden. Hoe is het eigenlijk met de betrouwbaarheid van EGS gesteld, is daar enige uitspraak over te doen?

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 14 juni 2011 12:49 PM
  [ # 13 ]

Zoals gezegd heb ik er 180.000 plezierige kilometers opzitten met de EB6V, de ‘voorloper’ van de EGS.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019)

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 27 juli 2011 02:57 PM
  [ # 14 ]

Bij de DS4 valt er qua versnellingsbak niks te kiezen. Elke motor is gekoppeld aan zijn eigen keuze versnellingsbak. Vergelijken prestaties en verbruik zijn zo niet mogelijk.

Bij de C4 Picasso van vóór de facelift was de keuze bij de 138pk diesl heel ruim. Daar kon je een 6v handbak, een 6v automatische handbak en een 6v automaat kiezen. Hier is dus een prima vergelijking te maken.

Van links naar rechts 6mt 6egs, 6at
1 Prijzen (Ligne business):—————33990 33590 39440
2 Accelleratie 0-100 in sec:————- 12.4 13.1 13.2
3 Topsnelheid in kmh:———————- 195 195 190
4 Rijklaar gewicht in kg:——————-1688 1695 1725
5 Gemiddeld verbruik 1 op:—————16.4 17.2 13.5
6 CO2 uitstoot in g/km:——————- 160 153 195

EGS is dus vergelijkbaar met handbak qua prijs, topsnelheid en gewicht
EGS verliest het bij 0-100 maar wint weer flink op brandstof verbruik
De volautomaat legt het op de te verwachten punten tegen beiden af: prijs, prestatie, gewicht en verbruik. De flinke meerprijs van de automaat wordt erg bepaald doordat het energielabel dat F is en voor de andere twee is dat ene D.
Waarom de EGS hier goedkoper is dan de handbak heb ik geen verklaring voor.

Dat Citroen hem aanbiedt en zeker bij de eHDI is dus niet zo verwonderlijk in deze CO2 gedomineerde autojaren.

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 27 juli 2011 03:10 PM
  [ # 15 ]

Kan het zijn dat EGS goedkoper is dan handbak doordat er een lagere CO2-uitstoot en dus een lagere bpm van toepassing is?

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2023 | adverteren
Facebook