Hallo allemaal,
Ik heb de kleppen al een keer op 5 gesteld. Heb ze te strak gezet, te ver open gezet, het wil maar steeds niet lukken. Het gaat hier over een 2300 motor dit vroeger op gas heeft gereden. Volgens de verkoper van de motor, zou de motor goed moeten zijn. Hij heeft er wel voor ik hem kocht 1100 kilometer met gereden met een soort olie erin die de hele boel vanbinnen schoon zou moeten maken.
Als ik het kleppendeksel eraf haal ziet alles er netjes uit, zuiver olie. Heb voor de zekerheid nog een stoterstang bekeken. Deze is mooi keurig recht. Weet me even geen raad meer, daarom dat ik jullie om advies vraag. Hopelijk kan er iemand mee denken, en mij van advies voorzien.
Het gaat hier om een DX4 motor.
Weet iemand raad? Graag hoor ik dit. Groetjes.
Citroen c5, 2003, 2.0, benzine, deference.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Staat je ontsteking goed ? Verder de kleppen iig niet te strak zetten anders verbranden ze
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Bedankt voor het meedenken. De auto start verder goed. En als ik het contact afzet, slaat ze ook meteen af, dus ze torrent niet verder. Daarom vind ik het zo raar.
Citroen c5, 2003, 2.0, benzine, deference.
Ontsteking te vroeg veroorzaakt pingelen en te snel stationair lopen.
O ja, ik ben nog wat vergeten. Het maakt niet uit hoe ik de kleppen stel, maar het zaakje blijft gewoon tikker. Motor ligt echt te schomellen in de auto. Mischien bied dit meer soelaas bij het meedenken.
Citroen c5, 2003, 2.0, benzine, deference.
Stel je de kleppen wel op de juiste manier? Kun je ongetwijfeld op dit forum vinden. Als de motor schommelt zou ik eerst de compressie meten of laten meten. Is dat in orde dan zou ik de ontsteking goed nakijken en dan ook alles, van bobine tot bougies en alles wat daar tussen zit aan kabels, rotor, puntjes, verdeelkap en ontstekingstijdstip.
En als dat allemaal in orde is de carburatie goed afstellen en madame spint als een jong poesje.
Je posting roept veel vragen op.
Beschrijf nou eens eerst goed wat het probleem is.
Ik lees: de motor maakt een tikkend geluid en schommelt.
Tikken: Wanneer? bij belasting of ook stationair? (lagers);
Wat voor “schoonmaak-olie” heb je er in (gehad) ?
Maakt het veranderen van het ontstekingstijdstip nog iets uit? (pingelen)
Schommelen: Heeft de motor zijn normale vermogen als je rijdt? (lopen op 3 cylinders)
Schommelt de motor bij alle toerentallen of alleen stationair?
Het te strak, of te ruim zetten van je kleppen moet je sowieso niet doen.









Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Aangezien je een motorwissel hebt gedaan, klopt het type ontsteking wel bij de motor? Type ontsteking ff in het forum vermelden.
Het is toch normaal dat de motor wat tikt bij belasting? Ik heb 2000 KM geleden mijn kleppen laten stellen, en ze tikt nog steeds een beetje…
Hoe kan je merken dat je auto op 3 cilinders loopt?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik las in het wph dat als de kleppen blijven tikken, dat je dan iets moet doen met de nokkenas, op een bepaalde stand even loshalen en weer vastzetten. Ik begrijp echter niet wat hij dan doet, nu ik jouw bericht lees over tikkende kleppen moet je dit misschien eens doen, maar kan iemand mij uitleggen wat er dan intern in het motorblok gebeurt bij deze handeling? Nog een vraag; moet de nokkenaskettingspanner ooit worden nagesteld?
Groeten,
Stef












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je zet uitlaat 4 open. Dan los je de lagerkap aan de voorkant en ‘zet’ de nokkenas zich. Ik heb het wel eens gedaan maar geen effect/verandering geconstateerd.
Ketting wordt gespannen door een spanner op oliedruk. Gaat dus vanzelf.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heb net maar eens de truuk gedaan met de nokenaslager zoals hierboven besproken, handleiding deel 1, 112-0 hoofdstuk 10. en er was bij mij toch echt een duidelijk verschil! Ik heb wel 3 kleppen na moeten stellen, die zaten er net 0,05 naast, misschien dat dit ook een beetje geratel scheelt, maar hij is toch echt stiller; duidelijk minder kleppengeluiden. Ga zo eens in het onderdelenboek neuzen om te proberen te snappen wat er nu gebeurd. Nu de motor stiller is hoor ik wel een lek in de uitlaatdemper, die moet er nu onderuit.
Gelukkig is er heerlijk technisch weer voorspeld; het hele weekend 28 graden en regen…














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nee hoor, ik snap hem niet.
Ik neem aan dat het kogellagertje 19 in het huis 11 zit opgesloten, en door de nokkenas zo te zetten dat uitlaat 4 open staan de nokkenas op een bepaalde manier een spanning uitoefend op dat lagerje. Door het huis te lossen en weer vast te draaien zal de variatie in klepspeling tijdens draaien minder zijn ofzo? Minder doorbuiging nokkenas?