zwetende pakkingen koelsysteem
wim
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 13 juni 2011 11:14 PM

Heb in de jaren 90 een citroen ds 2e neus bj 1964 gekocht. Na aankoop is de motor er uit geweest. Niet om het blok te reviseren of zo, maar om de (roest)gevolgen van verkeerde hydrauliek-olie de kop in te drukken. De vorige, franse eigenaar had als vervanger voor de LHS DOT5 remolie gebruikt.
Destijd heb ik ook het koelsysteem doorgespoeld en de radiator en pakkingen vervangen, daar het gehele koelsysteem verstopt zat met kleine fragmenten rubber afkomstig van de bovenste koelslang (waar de thermostaat in zit).
Ik gebruik de auto zeer weinig, en heb de afgelopen dagen maar weer eens groot onderhoud gepleegd en zag daarbij dat alle pakkingen die met de koelvloeistof in aanraking komen, blauwe/witte uitslag zat. Ik vermoed als gevolg van het doorzweten van de pakkingen. Destijds heb ik de pakkingen vervangen door vergelijkbare papieren pakkingen zonder vloeibare pakking te gebruiken.
Daar ik nu alle pakkingen weer wil gaan vervangen, maar niet weer met zwetende pakkingen wil worden geconfronteerd, vraag ik m ij af wat de beste montagewijze is van de papieren pakkingen. Heb wel eens gehoord dat je de papieren pakking voor montage aan weerszijden lichtje kun insmeren met vloeibare pakking. Klinkt logisch, maar is het de beste oplossing?
NB. alleen vloeibare pakking gebruiken is tegen mijn principes. Ik hecht aan het zo orgineel mogelijk houden van de auto.

teveel citroenen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25704
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 juni 2011 11:57 AM
  [ # 1 ]

ik gebruik ook altijd vloeibare pakking als ik de waterpomp monteer, maar de meningen zijn verdeeld.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 juni 2011 03:52 PM
  [ # 2 ]

In mijn werk smeerde ik de pakkingen altijd in met vaseline. Op mijn Citroen doe ik altijd een (heel) dun filmpje vloeibare pakking.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 juni 2011 04:30 PM
  [ # 3 ]

Ik gebruik alleen dik (lager)vet om de pakkingen voor montage 2 zijdig mee in te smeren. Werkt perfect.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cisds
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 25-11-2009

- ID/DS DS 23 Break
- BX 1400 cc benzine
- Berlingo 16 hdi multispace
Gepost: 14 juni 2011 06:20 PM
  [ # 4 ]

juist een nieuwe waterpomp geplaatst,eerst met papierpacking had waterverlies.
Dan met vloeibare packing kleur blauw speciaal voor papierpacking te vervangen werkt uitstekend alles is volledig dicht

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 juni 2011 06:26 PM
  [ # 5 ]

Ik heb nog nooit waterverlies gehad. Geheim zit in het extreem goed schoon en glad maken van de pasvlakken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wim
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 14 juni 2011 06:38 PM
  [ # 6 ]

Ik zal na demontage de pasvlakken goed gaan zuiver en dus de papieren pakkingen in ieder geval tweezijdig behandelen. Vaseline of vet spreekt me wel aan, maar loopt dit niet weg bij hogere temperaturen? en ben je dan uiteindelijk niet weer bij af?

teveel citroenen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 juni 2011 07:00 PM
  [ # 7 ]

Kijk, in de fabriek gebruikte men op schone pasvlakken ook geen vloeibare troep (want dat is het), hooguit als er géén pakking tussen zat gebruikte men “vlakafdichting”.

Lagervet kan zeer hoge temperaturen aan want in een wiellager wordt het natuurlijk vreselijk heet. Dat zal dus geen probleem opleveren. Heb je schone en onbeschadigde pasvlakken dan werkt dat prima. Zijn de vlakken beschadigd dan zal je met vloeibare pakking aan de gang moeten helaas.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook