Instructie MAD-hulpveren Xsara Picasso plaatsen
INAMLE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 24-05-2011

Gepost: 25 juni 2011 08:56 AM

Het Plaatsen van MAD-hulpveren bij een Citroen Xsara Picasso. Mijn bouwjaar is 2002 maar volgens mij maken de bouwjaren weinig uit. Het is goed te doen als je op een paar dingen let. Het duurt beslist langer dan de 30 minuten die de fabrikant zegt, met deze instructie kan het binnen 1 tot 1,5 uur. Ik heb geen foto’s gemaakt maar de foto’s bij de verenset met deze instructie is duidelijk genoeg.

Wat moet je van tevoren doen:
De onderste of de bovenste schokbrekerbouten met WD-40 inspuiten om ze makkelijker los te krijgen. (Ik heb dit zelf niet gedaan en je bent dan iets langer bezig).
Weten dat je de veren met spanbanden (per veer aan twee kanten een spanband) tot ongeveer 10-12cm kunt indrukken dit is het belangrijkste voor het slagen van de klus. Ik had grote veerspanners gehuurd maar die zijn beslist te groot. Kleine veerspanners zou misschien lukken maar spanbanden gaat prima (geen tierips!!!)

Wat heb je beslist nodig:
Een goede garagekrik, de krik van de auto zelf moet je daar lekker op z’n plek laten.
Twee steunen voor onder de achteras.
Twee gewone spanbanden die je in een autozaak of campingwinkel kan kopen, ze mogen niet groot zijn omdat ze de veren in moeten trekken tot zo’n 10cm en anders de spanner te groot is.
Een dopsleutel 24 met een grote bacho om de bout van de schokbreker los te draaien.
Een hamer om de bout eruit te tikken.
Eventueel een flink grote schroevendraaier of kleine koevoet om de veren een duwtje te geven.
Het mag maar het hoeft niet beslist: iemand die je even wil helpen als je de veren op z’n plek duwt.

Zet de auto op een vlakke ondergrond, handrem vast, blokjes onder de voorwielen.
Demonteer aan beide kanten de wielen, de auto staat nu op de assteunen. Leg de wielen voor de zekerheid aan beide kanten half onder auto mocht de auto van een assteun afschieten.
In de instructie van de fabrikant staat dat je de bovenste schokbrekerbout los moet halen maar de onderste mag ook, de bovenste kun je heel moeilijk tegenhouden met draaien, op de onderste kun je met een dopsleutel en bacho wel aan de slag. Haal beide kanten los, de grap daarvan is dat de achteras een stukje zakt en je hebt deze ruimte hard nodig zul je laten merken.
Plaats de bovenschaal rondom het aanslagrubber en de onderschaal op de achteras, let voor de onderschalen op links en rechts, staat erop. Neem een veer en druk deze in tot zo’n 10-12cm.  Je kunt even de afstand tussen de onder en bovenschaal meten dan weet je hoever je moet gaan. Het indrukken is een beetje gevaarlijk maar als je twee spanbanden tegelijk aanlegt dan kan er niets misgaan. Het indrukken deed ik met de hydraulische garagekrik onder de trekhaak, daar zat een beugel van de twinnyload waar de veer mooi bleef zitten. Stukje duwen, spanbanden strakker, stukje verder en weer strakker totdat je er bent. De spanbanden mogen niet om de eerste wikkeling heen want dan komen ze klem in de schalen te zitten dus om de twee wikkeling, dit maakt het indrukken dan ook zo lastig!
De fabrikant zegt dat de openingen van de veer naar voren moeten wijzen. Dat moet wel maar je hoeft je er nu nog niet druk om te maken omdat je ze gemakkelijk rond kan draaien na montage. Nu steek je de veer om het lange aanslagrubber heen met de bovenkant. De onderkant zet je tegen de onderste schaal aan, met de schroevendraaier of de kleine koevoet wip je de veer over de onderschaal heen terwijl je met je voet (of je maatje?) de achteras naar beneden duwt. Als het niet goed lukt dan de veer nog wat aanspannen. Als ie zit kun je de andere kant doen. Als beide veren zitten dan pas kun je de schokbrekers weer vastzetten, als je de ene kant al vastzet dan heb je aan de andere kant te weinig ruimte om de veer te monteren. Wielen monteren assteunen verwijderen en proefrijden maar.

Marcel de Lange

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook